Marstall muesli's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 07:16

Pas op met wiesencobs droog te voeren. Raden ze bij Marstall ook absoluut niet aan.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:16

superpony schreef:
Ik ken de grasmix en compact gras beiden. Compact gras hebben wij ook losgemaakt gegeven, maar is wel eenzijdig, dus beter inderdaad als je dar ergens bij geeft.

Als je paard het kan kauwen is Optiform van Mijten ook nog wel mooi en vaak makkelijk te verkrijgen. Anders hebben de producten van bijv Agrobs mijn voorkeur. Juist omdat het vaker mengelingen zijn en niet eenzijdig.

Maar wat je paard nog weg krijgt, moet je proberen. Wij voeren Equifyt Sainfoin hay met vitalbix. Omdat ze medicijnen kregen hebben we dat ook een tijdje nat gemaakt en worden bijv de brokjes van Vitalbix ook gewoon zacht.
Nu krijgen ze het droog en doen ze er wel langer over om het op te eten.

Naar de winter pak ik altijd wiesencobs, maar geef ze dus droog en die van Marstall zijn hier het makkelijkste te krijgen. Ze vallen zo snel uit elkaar als je het nat maakt, dus ook in de mond.


Helaas dus hier boven in Friesland allemaal niet te verkrijgen. Marstall bestel ik ook al via internet. Vandaar de compact grass en seniores priores, die zijn hier wel verkrijgbaar.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:46

Net even gekeken maar de compact grass krijgt ze helaas niet weg.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:26

baudyh schreef:
Pas op met wiesencobs droog te voeren. Raden ze bij Marstall ook absoluut niet aan.


Ik doe het bij onze paarden al jaren en er heeft er nog nooit een problemen mee gehad. Zodra ze nat worden, vallen ze ook al uit elkaar, ook in de mond.

Dat ze het afraden snap ik, want zij willen geen aansprakelijkheid.

Het grote verschil zie ik bij mensen waar paarden in porties eten krijgen en op hun eten aanvallen en meer schrokken. Die van ons eten vrij rustig, omdat ze hele dag bij hun hooi kunnen.

Compact gras vind ik ook behoorlijk stevig. Er zijn andere mixen die wat ''zachter'' zijn.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:10

We zijn een aantal dagen verder dus ik kon mooi zien wat ze wel en niet kan eten. Hooi lukt het beste, maar dit gaat wel veel langzamer dus ik wil haar toch meer ondersteunen. Compact grass lukt dus niet, dus ik denk ook niet dat het zin heeft om die van Marstall te proberen.

Nu zit ik te denken om dan de Wiesen-cobs te proberen met senior plus erdoor om het wat smakelijker te maken. Maar er staat niks op de website of de senior plus ook goed geweekt gegeven kan worden? Iemand hier ervaringen mee? Wordt het goed zacht met weken? Of kan ik dan beter voor de Mash kiezen?

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:53

Iemand ervaring met de ProCaval struktur?

Mijn paard heeft last van wat “darmwater”, hij krijgt nu de darmregulator maar merk nog weinig verschil.
Ik wil nu de ProCaval proberen, hoeveel geven jullie hiervan?

En in combinatie met welk voer geven jullie het?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:03

Voer je voordroog of hooi?

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:10

Roos_M schreef:
Voer je voordroog of hooi?



Voordroog

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:06

Dan is hooi aan te bevelen. De minste belasting op de darmen ivm ontbreken van zuren, al heb je nog zo mooi voordroog; de zuren zijn altijd aanwezig.

Mijn paard deed het -ogenschijnlijk- goed op voordroog.
Tot ze op hooi kwam. Nooit meer natte flatsen tijdens het rijden. Geen 'onverklaarbare' buikpijn meer.

Sinds dien ben ik ervan overtuigd dat de paardendarmen niet bestand zijn tegen voordroog.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:10

Precies dit wat roos zegt!
Ik had je dit ook pb gevraagd.
De darmregulator ondersteunt en verbeterd het een heel stuk, maar als het paard gevoelig is voor voordroog is er geen middel wat afdoende zal helpen.
Eerst de ( waarschijnlijke ) oorzaak weghalen. :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:31

Die van ons kunnen ook echt niet tegen voordroog/kuil, gewoon niks wat verpakt is geweest.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:19

spokey schreef:
Iemand ervaring met de ProCaval struktur?

Mijn paard heeft last van wat “darmwater”, hij krijgt nu de darmregulator maar merk nog weinig verschil.
Ik wil nu de ProCaval proberen, hoeveel geven jullie hiervan?

En in combinatie met welk voer geven jullie het?



De zak is binnen, geven jullie het droog of nat? Ik las op de website dat beiden kon.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:32

Ik gaf het droog .
Heb je iets aan de informatie over het ruwvoer ? Of kun je daar niets in veranderen ?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:53

Ik geef het droog vier keer een maatschep per bakje per dag dus vier maatscheppen totaal per dag maar paard is okk 1.85 met daarnaast onbeperkt hooi

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:35

Ik voer mijn Shetlander nu marstall force. Het is echter wel heel weinig en hij vind het ook niet heel lekker. Ik meng het nu met een handje faser light, dit lust hij wel graag.
Ik twijfel nu om volledig over te gaan op de faser light. Hoeveel zou ik daarvan moeten voeren per dag?
Ik zag op de site 140 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, klopt dit voor een shetje wat verder niks doet aan arbeid?

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:09

meiske1577 schreef:
Ik voer mijn Shetlander nu marstall force. Het is echter wel heel weinig en hij vind het ook niet heel lekker. Ik meng het nu met een handje faser light, dit lust hij wel graag.
Ik twijfel nu om volledig over te gaan op de faser light. Hoeveel zou ik daarvan moeten voeren per dag?
Ik zag op de site 140 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, klopt dit voor een shetje wat verder niks doet aan arbeid?

Mijn mini’s krijgen in de morgen handje en in de avond. Ze wegen rond de 100 kilo. Ze doen niks aan arbeid. Ze zijn mooi op gewicht en doen het er goed op. Ze krijgen enkel onbeperkt hooi en faser light

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:29

YazhiSien schreef:
meiske1577 schreef:
Ik voer mijn Shetlander nu marstall force. Het is echter wel heel weinig en hij vind het ook niet heel lekker. Ik meng het nu met een handje faser light, dit lust hij wel graag.
Ik twijfel nu om volledig over te gaan op de faser light. Hoeveel zou ik daarvan moeten voeren per dag?
Ik zag op de site 140 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, klopt dit voor een shetje wat verder niks doet aan arbeid?

Mijn mini’s krijgen in de morgen handje en in de avond. Ze wegen rond de 100 kilo. Ze doen niks aan arbeid. Ze zijn mooi op gewicht en doen het er goed op. Ze krijgen enkel onbeperkt hooi en faser light


Zou er dan toch een vit. brokje bij doen want zo krijgen ze wel tekorten.

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:42

Ik heb met marstall destijds contact gehad en hun zeiden me dat hier alles in zit en ik er niets bij zou hoeven geven. Wat zou ik er dan bij kunnen geven van van hun lijn?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:53

Faser light is compleet, maar je voldoet natuurlijk enkel aan de behoeften als je dan ook de voorgeschreven hoeveelheid geeft. Als je dat , om wat voor reden dan ook, niet wil kun je eventueel force bijgeven.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:58

En zou die 140 gram per 100 kilo lichaamsgewicht dan de juiste hoeveelheid zijn?
Naast arm grofstengelig hooi...

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:01

Je kunt de juiste informatie vinden op de site.
Of een voedingsadvies aanvragen bij marstall

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:09

Ja klopt, op de site staat de 140 gram aangegeven. Maar ik lees wel vaker op bokt dat de hoeveelheden die de fabrikant aangeeft niet helemaal kloppen.

LindyTH

Berichten: 573
Geregistreerd: 07-09-09

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:42

Weet iemand hier misschien of ergens de volledige analyses van Marstall te vinden zijn? Op hun eigen site staat er regelmatig geen zetmeel/suiker verhouding bij, en de vitaminen en mineralen ontbreken ook wel eens.

Mijn paard krijgt nu de Bergwiesen Mash en dat bevalt erg goed, ik wil voor de rest van zijn voor ook eens kijken om over te stappen maar dan zie ik wel graag volledige analyses. :)

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:54

mirim schreef:
Faser light is compleet, maar je voldoet natuurlijk enkel aan de behoeften als je dan ook de voorgeschreven hoeveelheid geeft. Als je dat , om wat voor reden dan ook, niet wil kun je eventueel force bijgeven.
ik denk dat ik dat ga proberen. De handjes die ik geef zijn ongeveer wel 140 gram bij elkaar. Flinke hand. Zal morgen toch eens afwegen, gewoon even checken of het klopt. Ik voer meestal op gevoel. Doe ik bij de andere dieren ook. Heb net de force even opgezocht. Kwam ook de sinfonie tegen. Iemand daar ervaring mee? Mijn jongste komt echt enorm slecht uit haar wintervacht. Zou goede ondersteuning zijn?

Danielle50
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:02

Hallo bokkers

Mijn haflinger is recent spierbevangen geweest. Heb haar nu volledig van het krachtvoer afgehaald en voer haar voor de vitaminen/mineralen pavo vital. Alleen vind ze dit niet lekker en laat ze het regelmatig staan. Ik ben mij nu aan het verdiepen in marstall.
Wat ik zoek?
- laag in suiker en zetmeel
- voldoende vitaminen en mineralen

Ik rijd mijn paard gemiddeld 5x per week. Start l dressuur, spring b tussen de paarden en wil graag crossen. Ze staat overdag altijd op de wei en krijgt savonds nog flink hooi bij.

Is er iemand die weet wat ik dan het best kan geven? Ben nu zelf met vito aan het kijken.