Schimmel in kuil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eega

Berichten: 47
Geregistreerd: 31-03-10

Schimmel in kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:18

In de pakken kuil die ik nu heb zit schimmel. Volgens stalgenoten kan ik dat gewoon geven,als ik het beschimmelde gedeelte er uit haal. Ik heb al heel veel weg gegooid en zou eigelijk wel alles willen weg gooien. Heb nog 4 pakken uit de zelfde levering die ook niet schoon zijn.

Wat te doen?

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Schimmel in kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:21

ik zou ze niet meer geven!
super slecht voor hun gezondheid, jij eet ook geen schimmel toch?
en laat het ze ook niet in ademen het is nog veel slechter voor hun longen ;)

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:22

Kun je het niet retour doen naar de leverancier? Of ruilen voor goede pakken?

Eega

Berichten: 47
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:38

Zammie schreef:
Kun je het niet retour doen naar de leverancier? Of ruilen voor goede pakken?

We hebben met stal een levering laten komen met 25 pakken. Dat leek een goed idee. We hebben ook wel al geklaagt bij de leverancier, en hij zou als hij weer nieuwe brengt die beschimmelde omruilen! Maar dat duurt natuulijk wel weer even. Ik denk er over om zelf maar tegaan omruilen. Maar volgens sommige stal genoteen kan ik wat goed is best wel geven. Heb hier zelf geen goed gevoel over.

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:48

Als er echt maar op 1 stukje schimmel en de rest gewoon fijn van kleur en geur is, kan dat geen kwaad dat te geven nadat je de schimmel ruim hebt weg gepakt. Zit het door bijna de hele pak heen en ziet het er ook in het algemeen niet lekker uit, niet geven.
Maar dat is van hier uit natuulijk niet te beoordelen.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Schimmel in kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:54

Dat is het nadeel van het verpakte hooi.
Ook de leverancier kan niet in de baal kijken.
Toevallig ligt er bij mij momenteel ook een behoorlijk beschimmelde baal, ik bel de hooi boer op en die wisselt hem de volgende vracht om.
Als de schimmel echt door de hele baal heen zit, dan zou ik het niet voeren. Een randje pluk ik er ook wel uit. Daarbij moet de baal wel lekker ruiken.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:55

Inderdaad wat sparta al zegt: bij een klein stukje kun je het ruim weghalen, maar bij meerdere plekken...
Ik heb weleens een stukje, wat nat is dus was er blijkbaar een gaatje in de folie. Dat haal ik ook gewoon weg, maar bij echt stukken schimmel gaat bij mij de baal retour...

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Schimmel in kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:57

Niet meer voeren :n
Schimmel is niet altijd zichtbaar en begint onzichtbaar. Grote kans is dat je hele baal beschimmeld is.
Retour brengen en nieuwe laten komen.

Eega

Berichten: 47
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:15

Bedankt voor jullie reacties. Het gevoel wat ik al had(niet meer geven)word door jullie wel bevestigd. Ik ga het woensdag terug brengen. Hij krijgt wel even exstra hooi. Die is wel goed. Ik eet inderdaad ook geen beschimmeld eten, behalve als het er in moet zitten(denk aan een Frans kaasje)
:Y) een bevestigde eega

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:55

desty schreef:
ik zou ze niet meer geven!
super slecht voor hun gezondheid, jij eet ook geen schimmel toch?
en laat het ze ook niet in ademen het is nog veel slechter voor hun longen ;)


De schimmel die slecht is voor hun longen, is een heel andere. Vaak het stof in hooi of stro. De schimmel waarover TS het heeft, is voedselschimmel. Meestal eten paarden dat uit zichzelf al niet, tenzij ze slecht voer gewend zijn. Dan vreten ze alles. Als je de schimmel ruim weg haalt, is er niet veel aan de hand. Als de plakken bijna helemaal onder de schimmel zitten, zou ik het op de mesthoop gooien of retourneren (dat gaat bij eigen voer natuurlijk niet). Van beschimmelde voer kunnen paarden koliek krijgen, niet van een paar keer een beetje, maar als je dit regelmatig voert en gewone porties, gebeurt dat geheid wel.