ik heb een gelderse van 4 jaar oud. Nu is mijn vraag aan jullie , wat zou je hem voeren en hoeveel? Hij krijgt momenteel 1,5 kg per dag , merk Hartog brok.En dan natuurlijk voldoende ruwvoer. Hij doet aan springen en dressuur. 2 x les in de week en dan thuis nog trainen. 1 a 2 x per maand wedstrijd. Wat is jullie advies.
Romeo2007
Geplaatst: 19-03-10 07:19
flink schema voor een 4 jarige
t40
Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-10 08:31
met thuis trainen bedoel ik los houden en longeren.
mijn (bijna 4jarige van mei 2006) is een fries van 1.70. Op dit moment krijgt hij per dag 3 kg (basis van treurniet) verdeeld in 2 porties (ochtend 1,5 en avond 1,5), als hij gereden word (loopt nu 3 max 4 keer in de week onder het zadel) krijgt hij 1/2 schep sportmuesli (superforse van cavalor) erbij en verder staat hij op half kuil (ivm met dat hij snel eiwitbultjes ervan krijgt). vanaf mei heb ik mijn eigen stalletje en dan krijgt hij onbeperkt hooi. Ik heb gister mijn DA gesproken en hij vertelde mij dat mijn paard zelfs wel 4 kg brok per dag mag hebben in 2 porties (dus 2x 2 kg)
blue_kim
Geplaatst: 19-03-10 10:47
de mijne wordt in mei 4 jaar, draverXfries van ongeveer 1.65m, krijgt nu 2 keer per dag een halve schep basisbrok en een schep lucerne. verder onbeperkt hooi en staat overdag op de wei. (waar alleen momenteel geen gras meer op staat) hij werkt ongeveer 4 dagen in de week (3 dagen losgooien/grondwerk/longeren/wandellen, 1 dag max half uurtje rijden) verder heeft hij de gehele winter zonder deken gelopen en moet zeggen hij ziet er geweldig uit, prima in vorm.
vind overigens ook wel dat je een flink schema hebt voor een 4 jarige hoor, maar dit terzijde.
sofie1970
Geplaatst: 19-03-10 11:42
mijn haflinger krijgt onbeperkt hooi, en als ik gereden heb zo'n 5 x per week, een halve slobber of muesli van Cavalor. zodra de mogelijkheid er is staat ze op t gras maar krijgt dan savonds nog wel hooi.
ze is niet de magerste, maar ook weer niet moddervet dus we doen het vast goed.
Ik denk dat qua voer dat per paard verschild. Hoeveel energie ze verbruiken etc.
Mijn 15jarige krijgt: 2x per dag 2kg basisbrok 1x per dag 1,5kg sportmuesli van Pavo (zitten verschillende soorten haver in etc) en voldoende ruwvoer. Hij heeft dit echt nodig.
Mijn vorige verzorgpaard van 3,5 kreeg bijna net zoveel. Het andere paard wat er stond was 4 en kreeg de helft. Ligt gewoon net eraan wat ze nodig hebben.
er moet hier een topic zijn waarin iedereen zijn voerschema en paard voorstelde
sorayaaa123
Geplaatst: 22-03-10 09:27
Mijn 18 jarige KWPN'er waarmee ik zes dagen in de week train op Mniveau krijgt: 's ochtends: 0.7 kg Pavo Condition X 0.5 kg Pavo Winners Muesli 0.5kg Mais en een schepje Fenegriek
's avonds 0.7 kg Pavo Condition X 0.5 kg mais
Meer kan hij ook echt neit hebben, dan word hij te heet
en na het werken krijgt hij altijd nog een 0.5 kg Winners muesli met zonnebloemolie en wortelen of slobber.
mijn vijf jarig friesje krijgt 1/2 schep meusli 2x pd 2 plakken hooi 2x pd natuurlijk appels en peeen brood. voor de rest staat hij 12 uur buiten pd en 1 x in de week een flesje oud bruin bier oja en een pavo koek 1 x pd. Deze winter iets of wat afgevallen maar dat mocht ook wel. En joepie het voorjaar komt er weer aan dan krijgt hij alleen gras appels peeen en brood. Hij is sober weet ik maar ik rij recreatief geen programma alleen wanneer we zin hebben Wel zo 3 a 4 x per week. maar echt plezier. hij doet het er goed op hij zou wel meer lusten maar dan groeit hij echt dicht.
macke
Geplaatst: 22-03-10 09:45
3 jarige hengst krijgt 3 kilo appelmuesli en 2 kilo basis sportbrok van Van Gorp( hij doet niets 1-2 x per week aan de longe) 2 jarige hengst krijgt 1 kilo muesli 1kilo basissportbrok van Van Gorp De rijpaarden krijgen 2 kilo muesli en 2 kilo basis sportbrok per dag zij worden nu licht getraind aan de longe, als ze verder zijn in de training krijgen ze Omega 3 en conditiebrok en Linamix brokjes Van Gorp, 3x dgs kuilvoer voor alle paarden en weidegang.
Mijn 4 jarige merrie krijgt in principe een halfje basisbrok per keer (2xpd) Nu ivm blessuren veranderd naar halfje musli per keer. 3x per dag behoorlijk hooi Merrie wordt 4x gereden per week, daarnaast los en/of longeren ed. Krijgt na de beweging nog lekker een emmertje wortelen
HighFly_
Geplaatst: 23-03-10 06:41
Toby is 11 jarige NRPS ruin krijgt 2x per dag een grote hand lucerne gemixt met haver, hij wordt 5-6x per week gereden en hij krijgt een grote zwart ton hooi.
Saffier is een 20 jarige Welsh merrie, die nu ik nu per dag 1-1,5 uur wandel op het gras, voorderest staat ze nog op stal. 2x per dag krijgt ze een klein handje lucerne gemixt met haver. En een grote zwarte ton met hooi.
Snowy een bijna 6 jarige merrie wordt 5-6x per week gereden krijgt een 2x per dag kwart bix, en kan hooi onbeperkt eten omdat de baal voor hun stal staat waar ze bij kunnen.
Timmy een 32 jarige New Forest ruin wordt 5-6x per week nog 20 min stap/draf ritje in de bak, Hij krijgt sóchtends half bix, daarna voordat hij naar buiten gaat kwart slobber met kwart maismeel, sávonds meestal na de beweging half slobber en half maismeel, en daarna weer een half bix. En ook hij krijgt onbeperkt hooi net als Snowy.
Cappuchino een bijna 3 jarige ruin krijgt 2x per dag half bix en een grote ton hooi. hij wordt 2x per week 10 min gelongeert.
R0oszs
Geplaatst: 23-03-10 19:13
Melody is een 12 jarige haflinger merrie, Word 5-6 keer getraint 45min. tot een uur soms 2/3 uur. Krijgt rond de 6 kilo hooi, halve lucerne-haver en als ik gereden heb een halve muesli gemixt met haver en soms een 3/4 slobber inplaats van de muesli-haver. Verder staat ze rond de 8 uur op het land.
Amor is een 13 jarige haflinger en word nu opgebouwd. Nu is de training 4x per week stap-draf over de harde weg, 20 tot 30 minuten. Krijgt rond de 4,5 kilo hooi. 2 handjes lucerne - haver en na het rijden klein handje haver-muesli voor de lekker. Verder staat ie rond de 8 uur op het land.
Zafier is een KWPN van 5 jaar. Word 4-5 keer getraint per week (30 - 45 min. per keer) Hij krijgt rond de 7 kilo hooi. Hij krijgt halve kilo lucerne - haver per dag en dan als ie getraint heeft 3 handen muesli - haver. Soms inplaats daarvan halve schep slobber. Staat rond de 8 uur op het land
Valentijn is een C pony van 3 jaar. training: 2x in de week 10 min - 15 min. longe. 2 handjes basisbrok. Na de training een paarden snoepje. staat ook rond de 8 uur op het land ook krijgt hij soms een handje muesli - haver als de haflingers hun voer krijgen na hun training en hij ook binnenstaat, (gewoonte en voor de lekker.)
Thorrrrrr
Geplaatst: 24-03-10 12:46
Mijn paard, 1.75 m hoog, krijgt 2 x daags een schep granen (Kentucky Lite van Havens). Verder voldoende hooi . Daar doet hij het prima op. Verder krijgt hij niets, heel af en toe een worteltje ofzo, maar daar wordt hij alleen maar lastig van (bedelen). O ja, ik rijd hem 5 x in de week op M niveau en spring ook 1 x in de week. Daarnaast af en toe wedstrijd of bosrit.
Ochtend: Schep lucerne 1 kg granensportbrok 1 kg onderhoudsmuesli scheut olie
Middag: Wortelen schep lucerne 1 kg onderhoudsmuesli
Avond: 1 kg granensportbrok 1 kg onderhoudsmuesli 1 schep lucerne scheut olie
en de hele dag hooi
Paard is 1.70 groot en loopt 5x per week.
damian23
Geplaatst: 24-03-10 19:31
Mijn Gelderse, 1.70 van 3 jaar , loopt 3 keer in de week aan de longeerlijn, krijgt onbeperkt ruwvoer (hooi/kuil), 3 x daags 1 kilo basisbrok (met dailyplus) en 2x100 gram lijnzaad.
De shet, werkt iedere dag (longeren, ingespannen en springen)3x een handje pavo liga en iets van 4 kilo hooi.