Voervoorbeelden paard en sport februari 2010

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roka

Voervoorbeelden paard en sport februari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 08:09

Wie heeft de laatste paard en sport gelezen?

Ik ben nogal geschrokken ven het artikel dat gaat over de voervoorbeelden!
Ik weet het, het zijn natuurlijk voorbeelden en niet elk paard is hetzelfde!
Maar toch als ik kijk naar het voervoorbeeld van een dressuurpaard, M1 -niveau!
Ik zie daar geen weidegang in staan!
Sowieso bij alle voorbeelden weinig of geen weidegang! Paddock valt bij mij niet onder de weidegang en bij dit onderzoek schijnbaar ook niet want het wordt apart vermeld!

Nou ja ik schrik hier wel van! of lees ik het nou verkeerd??

bulck

Re: Voervoorbeelden paard en sport februari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:20

Ik heb het artikel niet gelezen, maar het lijkt dat het over voeren gaat en niet over weidegang. Vandaar mss dat je daar weinig over leest in dat artikel?
Als ik een uiteenzetting geeft wat mijn sportpaarden krijgen, komt daar ook hun weidegang niet aan te pas. Wel de aantal keren krachtvoer, aantal keren ruwvoer en dat dan mss met een aantekening van het niveau waarop ze in training staan.

En zowiezo van die artikels vind ik altijd relatief. Heb ooit iemand geweten die zoiets klakkeloos overnam en ja elk paard is verschillend.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:44

Meteen de P&S uit het plastic gehaald.

Ik lees bij het M1 dressuur paard het volgende:

Als je paard geen weidegang krijgt, zoals het paard in het voorbeeld, is het belangrijk om te beseffen dat jij volledig verantwoordelijk ben voor zijn ruwvoervoorziening. Stro in de stal (om plaats van bijvoorbeeld vlas of houtkrullen) zorgt ervoor dat het paard gedurende de hele dag bezig kan zijn met eten.

Bij de D-pony staat ook dat hij een paar uur per dag op de wei staat. Dat het gedeeltelijk voorziet in de ruwvoerbehoefte.

Denk dat ze een afspiegeling willen maken van paarden die binnen én op de wei staan.

Op het plaatje zie je ook paardjes in de wei met plukjes hooi voor zich.

Ik vind het wel een erg leuk artikel. Ze zijn erg duidelijk dat elk paard anders is en leggen veel uit waarom bepaalde dingen erg belangrijk zijn. Zoals olie en stro.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:46

Ik vind het stuk juist wel goed. normaal geven mensen namelijk geen concreet antwoord op de vraag 'hoeveel moet ik mijn paard voeren?' en dit is een mooie 'start' voor 'beginners'. Ze kunnen dit dan geven en dan kijken of hun paard iets te kort komt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:33

Ik vond het gehalte aan ruwvoer erg tegenvallen en dat er nog vrij veel krachtvoer werd geadviseerd. Had het idee dat het niet overeenkomt met de moderne ideeën over voeren. Ik was ook op zoek naar de achtergrond van diegene die de voerschema's had gemaakt, maar dat kon ik niet terug vinden rond het artikel.

Is het iemand van een voerfabrikant, is het een voedingsdeskundige, en met wat voor achtergrond? Er werd ongeveer 1kg hooi/voordroog per 100kg paard geadviseerd, en op stro staan. Terwijl ik eerder steeds adviezen hoor van op zijn minst 1kg droge stof per 100 k paard, tot 1,5 kg droge stof per 100kg paard.

de paarden hier thuis krijgen in de winter zo;n 8 a 9kg per dag per dier aan voordroog/hooi en daar hebben ze nog niet eens onbeperkt ruwvoer aan... Zou wat zijn als ik ze maar 6kg zou voeren en een plakje stro... Dan heb ik misschien wel paarden zonder ruwvoerbuikje, maar ook erg chagrijnige paarden...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:09

Dit is meer iets voor Voeding en Supplementen.
Daarom van VSW-->VS.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:09

Het voorbeeld voor endurance is in ieder geval weinig representatief. Er zal best een enkeling zijn die het zo doet, maar het merendeel toch echt niet.

Zeker een klasse III endurancepaard staat over het algemeen minimaal 6 uur in de wei (of paddock, maar iig buiten) en wordt niet meer 6 dagen in de week gereden...

En minder ruwvoer voor een wedstrijd? Echt niet, juist veel zodat er een groot vochtreservoir aaanwezig is. Dat beetje extra vulling en gewicht weegt niet op tegen de voordelen die extra ruwvoer heeft als vochtreservoir in de darmen.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 14-02-10 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:12

Ik kon me ook nergens in vinden. Of ik heb hier rustpaarden staan die in de zomer in de wei staan, of ik heb sportpaarden die ik dus gras moet gaan verbieden. Er is blijkbaar geen tussenweg.
Ik denk dat ze beter een basis schema hadden kunnen maken voor stal of weidepaarden. En dan afhankelijk van de hoeveelheid arbeid het schema aanpassen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:01

Ik vond dat van weinig ruwvoer voor een endurancewedstrijd ook zo vreemd. De darmen moeten juist goed gevuld zijn, zodat ie ook aan de finish nog wat geluiden geeft en voor het vocht zoals Djilna hier al zei.
Maar de uitleg over olie en stro zal veel mensen toch wellicht aan het denken zetten.