Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaisa schreef:In het bovengenoemde topic werd al aangekaart dat dit slecht zou zijn omdat dit koliek of bevangenheid zou oproepen. Dat de hierboven beschreven manier van voeren niet natuulijk zou zijn, en dus nergens op zou slaan. En uiteraard wordt er geregeld geroepen dat het zielig zou zijn.
Deze manier van voeren is dus níet zielig, maar is speciaal ontwikkeld voor showpaarden. Het is dus logisch dat deze manier van voeren geen toegevoegde waarde heeft voor paardjes die enkel voor de recreatie of als grasmaaier gehouden worden!
Citaat:Soorten ruwvoer
Er bestaan veel verschillende soorten ruwvoeders, bijvoorbeeld: gras, luzerne (vlinderbloemigen); stro afkomstig van
granen en bietenpulp. Alhoewel bietenpulp niet stengelig is (geen lange kauwtijd), wordt het toch als een ruwvoeder
voor paarden beschouwd. Dit komt doordat bietenpulp voor een groot deel uit vezels bestaat die in de dikke darm
gefermenteerd worden.
stef schreef:jammer dat er gelijk zo gereageerd wordt. Sportpaarden zijn niet te vergelijken met halterpaarden. Het hooi wordt vervangen door pulp, en met pulp zijn ze net zo lang bezig als met een plak hooi
BarbaLala schreef:Inderdaad. Bovendien werkt het net als in de mensen wereld mijn inziens; niet alles draait om uiterlijk.
En als jij fokt met je paard vind ik het toch belangrijker dat het paard een (gezond gras-) buikje heeft, dan een ongezond dieeet en strakke lijnen.
Maar dat ben ik..
Kaisa schreef:Naar aanleiding van dit topic: [SMP] Is mijn shet te dik? start ik hier een topic over de Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden.
De Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden houd het volgende in:
Weinig tot geen hooi, maar daarvoor in de plaats bietenpulp (eventueel aangevuld met wat zemelen), laten weken in water uiteraard. Handje muesli erdoor en 2 handen compact gras. Deze maaltijd wordt 2 á 3 keer per dag gegeven.
(er vanuit gaande dat elk (volwassen) showpaard dat op deze manier gevoerd wordt, minimaal 30 min. getraind wordt)
Waarom wordt er op deze manier gevoerd? Door hooi te blijven voeren aan een showpaard, creert deze een hooibuik waardoor het paard niet goed tot zijn recht komt in de showring. Uiteraard moeten de darmen in werking blijven, en daarvoor wordt dat dus grotendeels tot helemaal vervangen door de maaltijden zoals hierboven beschreven. Dit omdat je met pulp dezelfde hoeveelheid maalbewegingen creeert als bij een plak hooi.
In het bovengenoemde topic werd al aangekaart dat dit slecht zou zijn omdat dit koliek of bevangenheid zou oproepen. Dat de hierboven beschreven manier van voeren niet natuulijk zou zijn, en dus nergens op zou slaan. En uiteraard wordt er geregeld geroepen dat het zielig zou zijn.
Deze manier van voeren is dus níet zielig, maar is speciaal ontwikkeld voor showpaarden. Het is dus logisch dat deze manier van voeren geen toegevoegde waarde heeft voor paardjes die enkel voor de recreatie of als grasmaaier gehouden worden!
anneliesdj schreef:BarbaLala schreef:Inderdaad. Bovendien werkt het net als in de mensen wereld mijn inziens; niet alles draait om uiterlijk.
En als jij fokt met je paard vind ik het toch belangrijker dat het paard een (gezond gras-) buikje heeft, dan een ongezond dieeet en strakke lijnen.
Maar dat ben ik..
Bietenpulp is niet ongezond, qua voedingswaarde en vitaminen is het zelfs rijker per kilo dan hooi dus dat het ongezond is is gewoon onzin.
Het is alleen wel zo dat de kauwbeweging minder is omdat het een zacht prutje is maar ik neem aan dat deze paarden naast pulp ook wel wat krachtvoer krijgen en nog even grazen dus dan volstaat het om de tandarts iets vaker langs te laten komen.
Wat ik me wel afvraag; is dit een dieet wat jaren volgehouden wordt of is het enkel in het seizoen, dus niet meer dan een paar maanden achtereen?
Citaat:Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp
Needje schreef:Citaat:Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp
Needje schreef:Citaat:Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp
BarbaLala schreef:Ik snap dat het niet ongezond is, maar ik vind het wel ongezonder dan hooi of gras kunnen kauwen. In die zin bedoelde ik dus