Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaisa

Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 11:01

Naar aanleiding van dit topic: [SMP] Is mijn shet te dik? start ik hier een topic over de Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden.

De Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden houd het volgende in:
Weinig tot geen hooi, maar daarvoor in de plaats bietenpulp (eventueel aangevuld met wat zemelen), laten weken in water uiteraard. Handje muesli erdoor en 2 handen compact gras. Deze maaltijd wordt 2 á 3 keer per dag gegeven.
(er vanuit gaande dat elk (volwassen) showpaard dat op deze manier gevoerd wordt, minimaal 30 min. getraind wordt)

Waarom wordt er op deze manier gevoerd? Door hooi te blijven voeren aan een showpaard, creert deze een hooibuik waardoor het paard niet goed tot zijn recht komt in de showring. Uiteraard moeten de darmen in werking blijven, en daarvoor wordt dat dus grotendeels tot helemaal vervangen door de maaltijden zoals hierboven beschreven. Dit omdat je met pulp dezelfde hoeveelheid maalbewegingen creeert als bij een plak hooi.

In het bovengenoemde topic werd al aangekaart dat dit slecht zou zijn omdat dit koliek of bevangenheid zou oproepen. Dat de hierboven beschreven manier van voeren niet natuulijk zou zijn, en dus nergens op zou slaan. En uiteraard wordt er geregeld geroepen dat het zielig zou zijn.
Deze manier van voeren is dus níet zielig, maar is speciaal ontwikkeld voor showpaarden. Het is dus logisch dat deze manier van voeren geen toegevoegde waarde heeft voor paardjes die enkel voor de recreatie of als grasmaaier gehouden worden!
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 04-02-10 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast op verzoek ts

Caira

Re: Amerikaanse manier voor het voeren van showpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:05

belachelijke manier van voeren. Hoe kun je zo garanderen dat een paard 16 uur per dag kan eten?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:06

Kaisa schreef:
In het bovengenoemde topic werd al aangekaart dat dit slecht zou zijn omdat dit koliek of bevangenheid zou oproepen. Dat de hierboven beschreven manier van voeren niet natuulijk zou zijn, en dus nergens op zou slaan. En uiteraard wordt er geregeld geroepen dat het zielig zou zijn.
Deze manier van voeren is dus níet zielig, maar is speciaal ontwikkeld voor showpaarden. Het is dus logisch dat deze manier van voeren geen toegevoegde waarde heeft voor paardjes die enkel voor de recreatie of als grasmaaier gehouden worden!

:+ Of te wel, jij zegt dat de spijsvertering van een showpaard anders in elkaar zit dan van elk ander 'gewoon paard' en er daarom geen 'gewoon' ruwvoer nodig is in de vorm van hooi?
Héél bijzonder!

Elk paard heeft nl voldoende ruwvoer nodig. En dat zo'n dier het overleeft op dit dieet zegt niets over of het ook daadwerkelijk gezond is...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:07

Ik vind het weer zo'n typisch mensen iets, om je paard minder mooi te vinden als ze n buikje hebben, en er dan maar iets compleet onnatuurlijks in te mikken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:08

Inderdaad.
Wat een onzin zeg.
Paarden kan je op andere manieren ook wel in sportconditie houden. Pffff.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:14

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:16

jammer dat er gelijk zo gereageerd wordt. Sportpaarden zijn niet te vergelijken met halterpaarden. Het hooi wordt vervangen door pulp, en met pulp zijn ze net zo lang bezig als met een plak hooi

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:17

Krijgen ze geen gras dan? Onze paarden krijgen meer dan 3 plakken hooi per dag als ze binnenstaan. Lijkt me dat ze op deze manier minder tijd per dag voedsel binnenkrijgen dan met gras of hooi. Geloof niet dat mijn paarden een hooibuik hebben, maar ik ben wel benieuwd naar een foto van een showpaard zonder grasbuik!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:18

Een paard moet gewoon tegen de verveling de hele dag wat kunnen pikken..
Die hooibuik, dat is zoals je zelf al zegt gewoon hooi die de buik vul. Als je een dag geen hooi meer voert dan is die buik weer slank. Dus waarom niet gewoon de dag vóór een show/keuring het hooi weglaten en pulp voeren, en daarna weer lekker hooi geven??

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:20

Bullshit, bietenpulp is punt 1`; een heel andere manier van eten, ze hoeven het niet af te scheuren met hun tanden.
En bovendien hebben ze bietenpulp zo op weet ik uit ervaring.

Idd Mystic Tinker!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:22

Er zijn hier mensen die duidelijk geen verstand van voeren hebben, er zijn meer soorten ruwvoer dan alleen hooi, bietenpulp is er één van, bietenpulp is dus een prima vervanger van hooi of kuilvoer.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat een paard van hooi een zgn hooibuik krijgt en van bietenpulp geen 'pulpbuik' (of gewoon hetzelfde).

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:26

Bron:
http://www.vip-products.com/admin/uploa ... voeder.pdf

Citaat:
Soorten ruwvoer
Er bestaan veel verschillende soorten ruwvoeders, bijvoorbeeld: gras, luzerne (vlinderbloemigen); stro afkomstig van
granen en bietenpulp. Alhoewel bietenpulp niet stengelig is (geen lange kauwtijd), wordt het toch als een ruwvoeder
voor paarden beschouwd. Dit komt doordat bietenpulp voor een groot deel uit vezels bestaat die in de dikke darm
gefermenteerd worden.

Dus bullshit dat ze even lang met biet doen, als met gras ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:26

stef schreef:
jammer dat er gelijk zo gereageerd wordt. Sportpaarden zijn niet te vergelijken met halterpaarden. Het hooi wordt vervangen door pulp, en met pulp zijn ze net zo lang bezig als met een plak hooi

Hoeveel pulp geef je dan om een paard minimaal 16 uur per dag te laten eten?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:28

Bietenpulp zit tussen ruw- en krachtvoer in, het is dus niet puur een ruwvoer. Het is voor paarden niet alleen belangrijk om vrijwel continue kleine beetjes voer te kunnen kauwen vanwege het verteringsstelsel (darmen moeten in beweging blijven + door de continue doorgang van speeksel wordt de zuurgraad in de maag verlaagd waardoor de kans op maagproblemen als maagzweren veel kleiner wordt) maar het is daarnaast ook erg belangrijk voor het welzijn van het paard! Paarden zijn ingesteld op continu kleine beetjes kunnen kauwen, voor de mentale gezondheid van het paard is dit ook belangrijk. Het voorkomt verveling en het paard moet een bepaald aantal kauwbewegingen maken om zich tevreden te voelen.

Kortom: hoewel bietenpulp op zich geen verkeerd voedsel is vind ik het absoluut niet kunnen om het standaard ruwvoer volledig te vervangen door dit dieet. Misschien moet de mentaliteit in de sport veranderen in plaats dat de paarden zich maar weer moeten aanpassen. :n

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:31

Inderdaad. Bovendien werkt het net als in de mensen wereld mijn inziens; niet alles draait om uiterlijk.
En als jij fokt met je paard vind ik het toch belangrijker dat het paard een (gezond gras-) buikje heeft, dan een ongezond dieeet en strakke lijnen.
Maar dat ben ik..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:33

Daarnaast is het ook nog eens slecht voor de tanden. Een paard dat alleen maar prakjes en zachte dingen te eten krijgt zal later een heel slecht gebit hebben.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:35

stef schreef:

Inderdaad stef jammer dat er gelijk zo gereageerd wordt.
Ben wel benieuwd hoe er inderdaad gevoerd wordt om de paardjes er goed uit te laten zien.

Heb afgelopen jaar voor de merriekeuring paardjes wel luzerne gegeven en minder gras.
Dit werkte erg goed moet ik zeggen.
Paardjes hadden echt geen honger lieten vaak nog voer liggen!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:43

BarbaLala schreef:
Inderdaad. Bovendien werkt het net als in de mensen wereld mijn inziens; niet alles draait om uiterlijk.
En als jij fokt met je paard vind ik het toch belangrijker dat het paard een (gezond gras-) buikje heeft, dan een ongezond dieeet en strakke lijnen.
Maar dat ben ik..

Bietenpulp is niet ongezond, qua voedingswaarde en vitaminen is het zelfs rijker per kilo dan hooi dus dat het ongezond is is gewoon onzin.
Het is alleen wel zo dat de kauwbeweging minder is omdat het een zacht prutje is maar ik neem aan dat deze paarden naast pulp ook wel wat krachtvoer krijgen en nog even grazen dus dan volstaat het om de tandarts iets vaker langs te laten komen.

Wat ik me wel afvraag; is dit een dieet wat jaren volgehouden wordt of is het enkel in het seizoen, dus niet meer dan een paar maanden achtereen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:44

Kauwen is imo een van de dingen die voor een paard onontbeerlijk is. Dit kan alleen dmv ruwvoer en als dat ontbreekt vind ik de manier van voeren niet goed.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:45

Kaisa schreef:
Naar aanleiding van dit topic: [SMP] Is mijn shet te dik? start ik hier een topic over de Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden.

De Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden houd het volgende in:
Weinig tot geen hooi, maar daarvoor in de plaats bietenpulp (eventueel aangevuld met wat zemelen), laten weken in water uiteraard. Handje muesli erdoor en 2 handen compact gras. Deze maaltijd wordt 2 á 3 keer per dag gegeven.
(er vanuit gaande dat elk (volwassen) showpaard dat op deze manier gevoerd wordt, minimaal 30 min. getraind wordt)

Waarom wordt er op deze manier gevoerd? Door hooi te blijven voeren aan een showpaard, creert deze een hooibuik waardoor het paard niet goed tot zijn recht komt in de showring. Uiteraard moeten de darmen in werking blijven, en daarvoor wordt dat dus grotendeels tot helemaal vervangen door de maaltijden zoals hierboven beschreven. Dit omdat je met pulp dezelfde hoeveelheid maalbewegingen creeert als bij een plak hooi.

en hiermee wordt een dier tot een ding en wordt het paard veroordeeld tot een leven vol maagzweren, pijnlijke gebitsafwijkingen, koliekaanvallen, gekmakende verveling, kribbenbijten, weven enz enz.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:45

Dit is de manier voederen in Amerika, Ikzelf heb nog paardjes die slank blijven zonder apart te moeten voederen.
Hooi minderd iedereen wel, bietenpulp heb ik nog niet zo zwaar geprobeerd door te voederen.
Maar dit is de voeding voor de showpaarden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:47

anneliesdj schreef:
BarbaLala schreef:
Maar dat ben ik..

Bietenpulp is niet ongezond, qua voedingswaarde en vitaminen is het zelfs rijker per kilo dan hooi dus dat het ongezond is is gewoon onzin.
Het is alleen wel zo dat de kauwbeweging minder is omdat het een zacht prutje is maar ik neem aan dat deze paarden naast pulp ook wel wat krachtvoer krijgen en nog even grazen dus dan volstaat het om de tandarts iets vaker langs te laten komen.

Wat ik me wel afvraag; is dit een dieet wat jaren volgehouden wordt of is het enkel in het seizoen, dus niet meer dan een paar maanden achtereen?

Ik snap dat het niet ongezond is, maar ik vind het wel ongezonder dan hooi of gras kunnen kauwen. In die zin bedoelde ik dus ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:50

Citaat:
Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:55

Needje schreef:
Citaat:
Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp

Vergeleken met krachtvoer is dit waarschijnlijk, niet met ruwvoer als hooi. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:59

Needje schreef:
Citaat:

In hooi zitten ook lage gehalte's aan vitaminen en mineralen, zoiets van internet plukken kan iedereen, nogal makkelijk om gewoon aan te nemen dat er in hooi meer zit.
BarbaLala schreef:
Ik snap dat het niet ongezond is, maar ik vind het wel ongezonder dan hooi of gras kunnen kauwen. In die zin bedoelde ik dus ;)

Dat ben ik met je eens, daarom vraag ik me ook af hoe lang dit gevoerd wordt. Als het maar voor 2 of 3 maanden is zie ik er niet zo'n probleem in maar op de langere termijn komt zo'n paard wel wat tekort, niet alleen aan kauwen, zo'n paard kan namelijk ook niet in de weide.

Ik zou het zelf niet zo doen, ook omdat ik me afvraag of het wel nut heeft, ik heb nog nooit enig bewijs gezien voor de zgn 'hooi/grasbuik'. Kan me niet voorstellen dat een paard van hooi een dikke buik krijgt en van eenzelfde hoeveelheid pulp niet.
Maar als het echt zou werken zou ik dan eerder kiezen voor half-om-half, of liever; overjarig hooi gebruiken.