Magnesium

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:12

Hallo bokkers,
Nadat mijn paardje hoefbevangen is geweest en last heeft van zomerexzeem werd mij na een bloedonderzoek
aangeraden Magnesium aan hem bij te voeren.
Maar ik ben al verschillende soorten magnesium tegen gekomen. Welke moet ik hebben en waar is deze te krijgen?

Groeten Ash

Marieke_K

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:15

Bij de paardendrogist zijn verschillende soorten magnesium te koop, daar staat wel een goede uitleg bij. Zelf voer ik, nadat mijn haf ook hoefbevangen is geweest, equilinbasic bij (http://www.equilin.nl/nl/producten.html ... egory_id=1) Hier zit ook magnesium in, en nog wat andere aanvullende supplementen die onder andere de hoefgroei stimuleren.

Ik voer het op aanraden van mijn smit en ben er zeer tevreden over. Wat ik er fijn aan vind is dat je zeker weet dat je niet te veel of te weinig voert :)

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:17

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:01

Je moet magnesium chelaat hebben, deze is de enige die opgenomen wordt, de andere soorten worden als het ware zo weer uitgeplast.
paard natuurlijk heeft deze. heb er veel aan gehad bij mijn chronisch bevangen merrie. Inmiddels krijgt ze al 5 jaar lang 3 x per jaar een kuur hiermee.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:29

Wilawander schreef:
Je moet magnesium chelaat hebben, deze is de enige die opgenomen wordt, de andere soorten worden als het ware zo weer uitgeplast.
paard natuurlijk heeft deze. heb er veel aan gehad bij mijn chronisch bevangen merrie. Inmiddels krijgt ze al 5 jaar lang 3 x per jaar een kuur hiermee.

Dat is niet geheel juist; overigens is er veel niet juist wat PN beweert.
Idd op de site van paardendrogist vind je meer uitleg; geef magnesium enkel alleen wanneer dat echt wordt aangeraden door een DA en aangetoond kan worden dat daar een tekort aan is, anders niet doen. aanvullen dmv kruiden kan ook, maar duurt veel langer. Zoek aub wel de oorzaak van het ontstaan van het tekort op, anders zit je over een paar maanden met het zelfde probleem....

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:29

Aanrader bij paarden die hoefbevangen zijn eweest of daar gevoelig voor zijn is MSM.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:07

Pas wel een beetje op met wat je er in stopt :) HB paarden hebben problemen met afvoer van onder andere afvalstoffen. Door de HB heeft het systeem al een klap gehad. Soms is even niets voeren, alleen hooi, om alles te herstellen beter. In het centrale HB topic is ook meer info te vinden over eventuele supplementen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:42

madamX schreef:
Wilawander schreef:

Dat is niet geheel juist; overigens is er veel niet juist wat PN beweert.
Idd op de site van paardendrogist vind je meer uitleg; geef magnesium enkel alleen wanneer dat echt wordt aangeraden door een DA en aangetoond kan worden dat daar een tekort aan is, anders niet doen. aanvullen dmv kruiden kan ook, maar duurt veel langer. Zoek aub wel de oorzaak van het ontstaan van het tekort op, anders zit je over een paar maanden met het zelfde probleem....

Heeft niks met PN te maken maar ook dierenartsen raden aan het chelaat te nemen daar ht andere afgebroken wordt en dus nagenoeg niks doet.
Juist paarden met HB hebben dit tekort dus vandaar dat er vaak aangeraden wordt dit te geven daar ze er veel baat bij hebben.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:31

Taniya schreef:
Aanrader bij paarden die hoefbevangen zijn eweest of daar gevoelig voor zijn is MSM.

Even iets gekopieerd, in de hoop dat ook paarden eigenaren eens wakker worden:

MSM: een onzinsupplement met fans
MSM zit in de lift. In Nederland heeft drogisterijketen Het Kruidvat MSM aan zijn supplementenlijn toegevoegd en ook internationaal zitten er weer nieuwe MSM-supplementen aan te komen.
MSM staat voor Methylsulfonylmethaan. Het is een analoog van dimethylsulfoxide of DMSO, een oplosmiddel dat chemische middelen door de huid het lichaam in kan transporteren. Het zit in de testosterongels en -pleisters.
De MSM-cultus is het geesteskind van biochemicus Robert Herschler en arts Stanley Jacob. Die is ontstaan uit een andere cultus die Stanley Jacob in de jaren zestig en zeventig had opgebouwd rond DMSO. DMSO, beweerde Jacob, zou helpen tegen artritis en diabetes. Hij heeft daar zelfs patenten voor gekregen, zonder dat hij daar onderzoek naar heeft gedaan.
De FDA heeft het gebruik van DMSO een halt toe geroepen, uit angst dat patienten daardoor nog zieker zouden worden dan ze al zijn. Daarop stortte de chirurg zich op de ongevaarlijke DMSO-metaboliet MSM. Hij schreef er een boek over, The Miracle of MSM: The Natural Solution for Pain. Daarin schildert hij MSM af als een regelrecht wondermiddel. MSM zou helpen tegen allergie, artritis, buikpijn, stress, snurken - bijna alles.(2)
Verkopers op het internet hebben daar nog een schepje bovenop gedaan. Berucht is bijvoorbeeld Karl Loren, de webmaster van een website die MSM verkoopt en nog radicaler claims maakt. MSM zou volgens Loren helpen tegen kanker, suikerziekte, reuma en hoofdpijn. De FDA heeft Loren al eens gewaarschuwd dat hij daarmee te ver gaat.(3)
Toch zijn veel mensen bevattelijk voor de beloftes die MSM-goeroes doen. Zo ook acteur James Coburn, die in 2000 op TV verklaarde dat MSM hem had geholpen van zijn artritis af te komen.(4)
Voor zover wetenschappers die claims hebben onderzocht kwam daar niets uit.
Zo berust de werking van MSM op het gegeven dat het supplement het lichaam voorziet van zwavel, volgens de goeroes. Dieronderzoekers hebben echter ontdekt dat MSM als bron van zwavel weinig voorstelt. Ongeveer een procent van de zwavel in MSM wordt opgenomen door het lichaam. Meer niet.(5) Het supplement voegt dus weinig toe aan zwavelhoudende aminozuren als cysteine, die je gewoon met je voeding binnenkrijgt.
Tegen diabetes helpt MSM evenmin. Proefdieren die door hun aanleg makkelijk suikerziekte krijgen, worden net zo vaak ziek als ze MSM krijgen als proefdieren die het zonder het wondermiddel moeten stellen.(6)
Ook op de hersenziekte Alzheimer heeft MSM geen effect. Najaar 2001 publiceerden Amerikaanse neurologen een onderzoek waarin ze vrijwilligers dagelijks een standaarddosering van 1 tot 3 gram MSM hadden gegeven. De stof bleek zich op te hopen in het hersenweefsel - zonder negatieve gezondheidseffecten te veroorzaken.(7)
Goed, er zijn ook positieve studies over MSM gepubliceerd. Een paar. Onderzoekjes van Russische wetenschappers in tijdschriften met onuitspreekbare namen, met juichende abstracts die meer aan verkooppraatjes doen denken dan aan serieuze onderzoeksverslagen.(8)
2. Kerry Lang. Methylsulfonylmethane (MSM). Quackwatch, June 17 2001. [Link]
3. Horowitz DJ. Warning letter to Karl Loren, Vibrant Life/B&B International, Oct 20 2000. [Link]
4. Colin Price. Pain - MSM: Does It Work? Harvard Health Letter August 2000. [Link]
5. Richmond VL. Incorporation of methylsulfonylmethane sulfur into guinea pig serum proteins. Life Sci 1986 Jul 21;39(3):263-8. [PubMed]
6. Klandorf H, Chirra AR, DeGruccio A, Girman DJ. Dimethyl sulfoxide modulation of diabetes onset in NOD mice. Diabetes 1989 Feb;38(2):194-7. [PubMed]
7. Lin A, Nguy CH, Shic F, Ross BD. Accumulation of methylsulfonylmethane in the human brain: identification by multinuclear magnetic resonance spectroscopy. Toxicol Lett 2001 Sep 15;123(2-3):169-77. [PubMed]
8. Murav'ev IV, Venikova MS, Pleskovskaia GN, Riazantseva TA, Sigidin IA. Effect of dimethyl sulfoxide and dimethyl sulfone on a destructive process in the joints of mice with spontaneous arthritis. Patol Fiziol Eksp Ter 1991 Mar-Apr;(2):37-9. [PubMed]

Bovenstaande heb ik zomaar van i-net afgehaald, maar los daarvan heb ik ook met m'n neus bovenop een onderzoek gezeten m.b.t. MSM en paarden. Ook bij paarden heeft het geen enkel positief effect. Hooguit wordt de mest duurder :D . Mensen die beweren dat MSM bij hun paard wél geholpen heeft, graag contact opnemen met o.a. dierenklinieken, universiteiten en media, want dat zou echt wereldnieuws zijn.

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:47

mijn pony had een tijdje geleden ook een magnesiumtekort.
ben overgestapt op ander voer; Pavo sportsfit (is met extra magnesium) en een supplement van de Groene Os: Magnesiumcitraat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:56