Ze kreeg toen 2x daags een lading kuil (paardenkuil, over het algemeen mooi droog en grof) en 2x daags een handje brok.
Omdat we overdag toen nog stagiaires hadden en die geregeld zich niet hielden aan een handje brok voor mijn paardje, maar er met regelmaat een halve kilo ingooiden, kreeg ze ineens last van behoorlijke olifantenbenen aan alle 4 de benen.
Dit was net in de week dat ik ontdekte dat ze te vaak teveel brok ineens kreeg.
Vanaf dat moment met staleigenaren overlegd dat ze helemaal van de brok af zou gaan, om zo ook fouten van stagiaires te voorkomen + dat ze hierdoor veel minder eiwitten binnen zou gaan krijgen.
Sinds een maand of 2 is ze nu helemaal van de brok af, maar ze blijft met regelmaat wat dikke benen houden. Zowel voor als achter.
Het valt zo op het eerste oog niet op, maar als ik langs dr benen voel dan voel ik hier en daar wat vochtophopingen.
Ligt ook erg aan de kwaliteit kuil. Zolang ze buiten staat zijn dr benen mooi droog, maar zodra ze binnen staat worden dr benen dikker en voelen ze wat warm aan.
Nu heb ik vorige week met staleigenaren overlegd dat ze de helft minder kuil krijgt (ze is ook echt best dik) en ze nu 2x daags een heel klein handje muesli krijgt met hierover een scheutje azijn om het vocht af te voeren en ervoor te zorgen dat ze dr afvalstoffen beter kwijt kan.
Ik wil haar het liefst op kuil houden, maar als ze dikke benen blijft houden dan ga ik ongetwijfeld over op hooi.
Vanaf half april - begin november krijgt ze trouwens geen kuil (ze staat dan van 9 tot 9 op het land) en krijgt 's avonds wat brok + ze heeft dan genoeg stro om aan te knabbelen. Met dr benen is dan ook niks aan de hand.
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat, naast azijn, helpt om dr te helpen met het verwerken van de afvalstoffen.
Ze krijgt al geregeld een reinigingskuurtje op basis van Teatree, maar wil graag iets wat ik dagelijks kan gebruiken.
Of zou alleen azijn al voldoende zijn om dr te helpen?
Ik kwam ook iets tegen van D-Tox. Heeft iemand daar ervaring mee?
Nogmaals, ik kijk het nog even een paar weken aan en merk ik geen verschil op, dan ga ik helemaal over op hooi.
Alvast bedankt voor de tips!