Pony 24/7 uur op wei, beste voeding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annepoes

Pony 24/7 uur op wei, beste voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:18

Ik had even een vraagje,
mijn pony is verhuist naar een groot weiland. Ik geef haar elke dag hooi en wat appels en penen.
Wat is de beste voeding die ik haar kan geven?

En ze kan niet alleen in dr stal staan s'nachts of als het regent (stal in het weiland) terwijl de andere ook ergens naar binnengaan. Kan ik dit oplossen? Nu loopt ze dag en nacht buiten maar vind het niet zo'n fijn idee..

:)

Palmera

Re: Pony 24/7 uur op wei, beste voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:54

onbeperkt ruwvoer is het belangrijkste. Dus dat is gras of hooi. Nou bevat gras deze tijd van het jaar geen voedingswaarden. Leuk om te knabbelen, maar verder niets. Dus zul je sowieso goed hooi of kuil moeten bijvoeren. Onbeperkt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:02

Ik zou ook kiezen voor het aanbieden van onbeperkt hooi omdat in het gras onvoldoende voeding zit.

Verder kun je zorgen dat er een liksteen hangt en evt. een handje brokken voeren. Hier krijgen 5 fjorden (waarvan 3 jaarlingen) en 2 shetjes een kg brokken die ze gewoon moeten delen, dat is dus iets meer dan 100 gram per pony. Een handje dus.

Verder kan jouw pony prima 24/7 buiten staan. Waarom zou je dat niet zi'n fijn idee vinden?

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:28

Onbeperkt hooi geven en ik gooide bij die van mij ook regelmatig wat plakken stro neer

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:09

Oke bedankt, ja ze krijgt savonds wel brok. Ja ze eet ook wel stro als ik dr even binnenzet.

Ik weet niet ik heb dr liever snachts op stal. Ik denk niet dat ze gaat liggen in de wei snachts..

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:37

Meestal gaan ze wel liggen hoor! Ik zie het ook zelden maar die van mij liggen wel degelijk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:07

Ze gaat echt wel liggen als ze dat wil. Ik denk dat je hier een beetje teveel de menselijke kijk op je pony betrekt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:09

mijn pony staat ook dag en nacht op de wei,
ik geef hem hooi/wortels/zemelen/mixbrok/muesli.

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 17:15

fjordnina schreef:
Ze gaat echt wel liggen als ze dat wil. Ik denk dat je hier een beetje teveel de menselijke kijk op je pony betrekt.

:o Ze is van de week flink in elkaar getrapt heel dr oog was dik grote korts erop. Dus het liefst zet ik dr nachts lekker in stal.

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:32

ik heb een pony die overdag buiten staat en 's nachts binnen. Hij kreeg alleen maar gras, hooi en een handje vol brokken. Aangezien de pony bijna niet gereden werd leek dat wel genoeg. Hij wordt ook snel te dik. Probleem was alleen dat hij elk jaar bij slecht weer begon te hoesten. Ik heb al heel wat anti-biotica kuurtjes erin laten spuiten. Sinds deze zomer geef ik Pavo summer fit erbij. Dat is een soort geperste blok waarin allerlei benodigde vitaminen en mineralen zit. Hij krijgt maar een half blokje per dag en het is niet zo duur. Sinds ik dit erbij voer heeft hij nooit meer gehoest..... dus, mijn tip, geef hem iets van vitaminen erbij!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:34

Voldoende ruwvoer geven(onbeperkt) en zorgen voor een schuilstal.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:37

ik weet niet wat voor soort pony je hebt maar onbeperkt ruwvoer is voor de meeste sobere rassen echt teveel, die overeten zichzelf.
hier krijgen 2 haflingers die niet aan het werk zijn zo'n baal per dag, mijn merrie krijgt hiernaast nog een kilo brok omdat ze net een miskraam heeft gehad en moet aansterken.
als het weer flink gaat vriezen krijgen ze meer hooi en dezelfde hoeveelheid brok

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:39

ik raad je zeker aan geen onbeperkt ruwvoer te geven!
Om welk ras gaat het?
Ik heb hier altijd onbeperkt hooi gevoerd ( verder niets) helaas heb ik hierdoor nu een hoefbevangen paard staan.De rest had ook overgewicht en alles is hier drastisch op dieet gezet, mijn oogjes gingen open gelukkig :-)

Pas het voer aan op de omstandigheden, hoeveelheid werk,temperatuur buiten enz.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:41

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort ruwvoer je hebt. Erg rijk kuilgras wat ook aan melkvee gegeven wordt kun je inderdaad niet onbeperkt voeren, maar schraal grof hooi daarentegen kan makkelijk.
Die van mij + weidegenoten krijgen wat kuil, heel ietsie beetje brok en verder hooi.. 't Zijn Fjorden en Shetten. Kan makkelijk, alleen je moet goed weten wat ze eten ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:42

Was dat op mijn reactie bedoeld Wild Girl? :D
Ik heb een paard dat mega snel te dik word en momenteel alleen maar hooi krijgt, maar helaas wel deels op stal staat. Op moment dat ik mijn paard 24/7 buiten zou hebben,krijgt ze op verschillende plekken in land ruwvoer en water op die manier hebben ze sowieso beweging.

Als je goed grofstengelig en oud ruwvoer hebt, heb je de minste dikmakers.

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:48

Is er niet nog een andere pony die ook mee op stal kan gaan 's nachts?

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 17:52

Het is een mixje van nrps new forest

Nou haar stal is helemaal aan de andere kant van het land. En als ik hem open laat is al mn stro weg. En samen in dat stalletje gaat niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:04

Hmm, onbeperkt ruwvoer mag geen probleem zijn. 5 fjorden en 2 shetlanders krijgen het hier en ze zijn allemaal goed op gewicht. In praktijk komt onbeperkt voer neer op 3 tot 7 balen per dag, afhankelijk van het weer. Ze hebben daarnaast nog een weide met gras wat toch de voorkeur heeft.
Hier hebben we altijd hooi grofstengelig hooi van onbemest land. Dit jaar komt het van de bermen van een riviertje (waar geen mensen komen en dus ook geen rotzooi) en dat eten ze ook graag.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:06

SV-->VS

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:31

Mijn ponys krijgen dagelijks hooi en brokjes. Ze krijgen nu een maandje foeneknofzeewier over de brokjes voor een betere weerstand. Zeker voor mijn veulen vind ik het belangrijk dat ze een betere weerstand krijgt.

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 23:34

Oke, bedankt :)

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:40

Als er gewoon voldoende gras staat hoef je ze niet bij te voeren tenzij ze te mager worden of als je der heel vaak en goed mee rijd.
Als er niet voldoende licht kan je nog altijd hooi neer leggen.
Pas als er echt niks meer op de wei staat moet je ze wel wat krachtvoer bij geven.
Iets van een halve schep ofzo.
Als er maar voldoende eten op staat zodat die altijd lekker kan knabbelen en zich niet verveeld.

Het is wel handig als er iets staat zodat die kan schuilen als het te hard en veel regent. Of als de zon veel ste hard schijnt kunnen ze daar onder even verbergen in de schaduw.
Even lekker afkoelen.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 01-02-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: cursief > normale tekst.

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:42

yes t probleem is alleen al mijn stro in die stal ligt. Wanneer ik het open zou zetten gaan die andere paarden het opvreten. Dat is niet helemaal de bedoeling..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:17

Mijn paarden staan ook op de wei in een koppel van 6 en deze krijgen ook geen onbeperkt hooi. Ze zien er op 1 na allemaal super uit en ik geef ze nog wat extra zoals een beetje lucerne,vit brokje en soms een beetje slobber er door heen.

Ik denk ook dat in sommige gevallen onbeperkt veel te veel is zeker voor die 2 dikzakken van mij(haf/fjord).
Dan zou ik eerder kiezen om nog wat wilgentaken op de wei te gooien.

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:55

ja dat zou ook kunnen. Maar mijn pony stond voorheen (maand geleden) gewoon dag en nacht op stal. En krijg 1x biks en 2x hooi/kuil op een dag. Daarom lijkt me de ovestap zo groot..