wie helpt mij uit de brand. vraag over voeding... winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

wie helpt mij uit de brand. vraag over voeding... winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 22:41

hoi allemaal,

ik maak me nu toch wel een beetje zorgen.
namelijk:
ik heb door het weer de afgelopen 5/6 weken niet kunnen rijden.
ik heb haar meer hooi gegeven en minder krachtvoer (omdat meestal erg druk word met dit weer en in cominatie met niet rijden word ze een bommetje, ze staat overgens wel de hele dag en soms ook nacht buiten!) dus ong. 3 handjes krachtvoer.

nu stapte ik er gisteren weer eens op om een rondje over de weg te stappen en tot mijn schrik merkte ik dat ik de singel 2 gaten strakker moest doen dan normaal!
ze is helmaal niet dik, nooit te dik geweest maar nu viel me op dat ze toch wel afgevallen was.
(ik heb haar genoeg hooi gegeven bijna onbeperkten een beetje krachtvoer ong iets meer dan een kwart op een dag)

wat kan ik hier nu het beste aan doen?
gewoon meer krachtvoer geven?
dus hoe kan ik haar op een verantwoorde manier aan laten komen?

en hoe het rijden weer op pakken na zón lange periode stil staan.
wat voor oefeningen zouden jullie doen?

groetjes mij

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:18

Je zou wat rijker ruwvoer bij kunnen geven als je op wilt passen met krachtvoer, zoals lucerne of compactgras, daar worden ze vrij snel weer wat voller van...

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 00:19

ik heb gehoord dat lucerne en compactgras gevaarlijk zijn ivm verstoppingen

verder niemand?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:28

nog steeds niemand anders?? ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:35

Bietenpulp vind ik nog steeds een goede dikmaker. Geeft zeker geen verstopping en vult goed bij.
Wél eerst minimum 12u weken in ruim voldoende water. Het zwelt geweldig aan. Met 2 scheppen korrels vul je een emmer geweekte pulp. Je kan er dan ong 2 dagen mee doen in de winter.
Het maakt je paard niet zenuwachtig, ze moeten soms wel aan de smaak wennen maar de meeste paarden lusten het onmiddellijk; ik geef het regelmatig aan mijn paarden.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:28

hey dat is misschien wel een goede.
moet je dat weken in koud of warm water?

en qwa rijden hoe zouden jullie dat op een verantwoorde manier oppakken?

amanda2

Re: wie helpt mij uit de brand. vraag over voeding... winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:30

Lucerne werkt juist tegen verstoppingen en is heel gezond.
Ik persoonlijk ben geen fan van bietenpulp.
Is slobber misschien n optie?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:31

weken in koud water. Het is ook goedkoop voeder. Van krachtvoeder zal je paard nooit dikker worden. Bietenpulp valt onder de categorie ruwvoeder.
Verder kan je misschien kuil (voordroog) hooi geven. Dat bevat meer eiwitten en maakt niet nerveus.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:20

eventueel wat lucerne of voordroog ipv gewoon droog hooi

extra bietenpulp, 8-12 u weken in koud water, maar in geval van nood kan warm water ook
eventueel wat zonnebloem of maïsolie, mag tot een kopje per dag (langzaam opbouwen om diarree te voorkomen), levert trage energie dus maakt heethoofden niet extra fris en helpt wat aan te dikken, als je bang bent dat je de balans tussen omega 3-6-9 uit balans trekt kan je beter extra lijnzaad/-olie voeren

Het rijden gewoon rustig oppakken, eerst enkele keren uitgebreid losrijden (vw-nw) en goed uitstappen om verzuring te voorkomen en daarna de intensiviteit en duur opbouwen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:49

Ik voer mijn paard al 2 jaar lucerne en ruim een half jaar compactgras, juist ook omdat ze snel invalt en ook snel teveel energie heeft...

Nooit last gehad van verstoppingen en ik heb nu eindelijk een mooi vol paard met maar heel weinig krachtvoer!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:29

Dit topic past beter op VS, daarom verplaats ik het.
[SV] > [VS]

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:47

Het is helemaal niet erg dat een paard s'winters wat afvalt, dat is eigenlijk heel normaal.
Ik zou me er dus niet zo heel druk om maken maar het wel in de gaten houden, als ze nog magerder word dan iets bijgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:51

Je kan je afvragen hoe erg het is, als je paard wat afvalt. Is een natuurlijk proces, dat paarden in de winter interen in opgebouwde reserves. Alleen is het probleem in landen zoals Nederland dat mensen hun paard maar vol blijven proppen en zich dan in het voorjaar de tandjes schrikken als ze de deken eraf trekken en hun ruinen eruit zien als drachtige merries :D

Als je paard echt TE mager wordt dan zou je inderdaad een wat rijker ruwvoer kunnen geven, of bijvoorbeeld (rustig opbouwen!) wat meer vet aan het voer toe kunnen voegen, in de vorm van een plantaardige olie.

Dat je onbeperkt ruwvoer hebt gegeven zegt niet alles over al dan niet afvallen. Kou vergt veel energie. Als je paard in de zomer net zoveel ruwvoer zou eten als nu met de kou, dan werd 'ie moddervet.