Ik krijg een eigen paardje en we nemen een welsh A of shetlander erbij als maatje. Ik ben eens aan het rondkijken, maar wat moet ik nou aan ze geven? Voordroog of Hooi? En hoeveel? het wordt denk ik een warmbloedje tussen de 1,48 en de 1,60. dus ongeveer 500/600 kilo.
Ik had gelezen dat je 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht moet geven, dit is zeker per dag?
Het schijnt dat ze langer op muesli moeten kauwen, wat geven jullie ze, muesli of brokken? en hoevaak geven jullie ze hooi/voordroog per dag?
1 kilo hooi per 100 kilo paard is idd een vuistregel, maar het ligt eraan wat je met je paard doet! als je elke dag rijdt zul je nog wat krachtvoer moeten voeren, en als je niet zo vaak rijdt misschien iets minder. en het ligt natuurlijk ook aan het paard, een actief paard heeft meer nodig dan een heel rustig beesje. en ook moet je rekening houden met je paard, is hij (te) dun mag hij iets meer, is ie (te) dik wat minder.
petitparis
Geplaatst: 11-01-10 17:39
Een paard kan tot 2% van z'n lichaamsgewicht aan droge stof opnemen. Dus voor een paard van 600kg zit je al gauw aan 12-14kg hooi (hooi bevat nog een fractie vocht, voordroog nog meer en kuil nog meer, exacte percentages weet ik niet)
Ik zou aan de vorige eigenaar vragen wat het paard, pony kreeg van voer en dit aanpassen aan je eigen activiteit (meer rijden betekent iets meer krachtvoer, minder rijden minder krachtvoer).
Zelf voer ik muesli omdat ze hier over het algemeen minder "balast" stoffen zitten dan in brok (ze moeten het tot een brok kunnen persen) ze maken ook gemiddeld meer kauwbewegingen op muesli dan brok en eenzelfde schep muesli weegt iets minder dan eenzelfde schep brok. Dus als je de neiging hebt in de emmer te kijken naar hoeveel je voert dan heb je met muesli minder snel dat je nog een beetje gaat bijgeven Het type muesli hangt af van het temperament, aanleg (snel dik of zenuwachtig of niet) en de arbeid die het betreffende paard moet verrichten.
Mijn paard krijgt 3 tot 4 voerbeurten/dag 's morgens en 's avonds krachtvoer. 's morgene en 's avonds hooi, maar de porties hooi vallen niet altijd samen met het krijgen van krachtvoer. in de winter krijgen ze op de weide ook nog een extra portie hooi, omdat er toch geen gras meer staat.
Corientjuh94
Geplaatst: 12-01-10 21:15
Ik zou even naar pavo.nl gaan Daar kan je een mailtje sturen naar infoadres. Dan moet je even alles vermelden over je paardje en wat je ermee doet Je krijgt binnen een week gelijk een mailtje terug over wat hun adviseren om te voeren. Erg handig