Voeren van drachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joosie

Voeren van drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 23:19

17 juni is mijn merrie uitgerekend en ik ben benieuwd vanaf welke maand je nou precies moet bijvoeren
(dacht zelf de 9de maand)?.

Even informatie over de merrie:
Ras: Fell pony
Nummer veulen: wordt haar 4de veulen
Beweging: krijg heel verschillend beweging ongeveer 3maal in de week buitenrit (met zulk weer)
Als de bak beschikbaar is dressuurmatig ook.
Wat ze op het moment krijgt: Kuilgras en 2x daags ongeveer halve kilo basisbrok.
Gedekt: 15-17 juli 2009

Wat raden jullie aan te geven aan hoeveelheid krachtvoer en wat voor soort krachtvoer?
Vanaf de 9de maand over gaan op merrie brok?

chrisje_83

Re: Voeren van drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:23

Ik denk dat het krachtvoer zoals je deze nu geeft voldoende is. In het kuilgras zitten ook voldoende voedingsstoffen en met een wat soberder ras moet je toch oppassen met hoefbevangenheid. Als je in combinatie met kuilgras meer brok gaat voeren wordt dat wel riskant.

Wij zijn Donna toen ze drachtig was 3 maanden van te voren over gaan zetten op merriebrok, dus vanaf de 8e maand.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:00

Normaliter in het laatste trimester beginnen met merriebrok... Tenzij je paard het eerder aangeeft.. dat kan.. De merriebrok voer je tijdens lactatie gewoon door. Bij de merriebrok zou ik verschillende naast elkaar leggen en kijken hoeveel ballaststoffen erin zitten. Let goed op het eiwitgehalten. De Mare & Youngstock van D&H vind ik bv een hele goede... Ook omdat het erg geconcentreerd is en je er helemaal niet veel van hoeft te voeren.

Het kan geen kwaad om in ieder geval langzaam aan haar iets extra's, bv luzerne, bij te gaan voeren. of agrobs fetura, iets in die zin..

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:22

inderdaad laatste 3 maanden van de dracht op merriebrok zetten, en wat meer dan 2 x een halve kilo (vergelijk: mijn kwpn-er 1.70m die niet gereden wordt gaat van 2 x 1 kg basisbrok naar straks 2 x 2 kg Pavo merriebrok en onbeperkt kuil)
Verder gewoon goed naar je pony kijken, geef haar niet de kans te vermageren want over het algemeen is het met drachtige merries erg moeilijk om ze terug op gewicht te krijgen als eenmaal magerder aan het worden zijn, en dan heb je straks meteen een probleem als het veulen is geboren en de merrie nog verder gaat "leegtrekken".

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:12

ik geef mijn pony naast onbeperkt ruwvoer 2 x daags 3/4 kilo perfomix van cavalor. en dan als extra ook nog slobber. ze is nu door de 200 dagen heen. mijn probleem is dat ze absoluut niet tegen brok kan in welke vorm dan ook dus ben ik op zoek gegaan naar de oplossing. ze krijgt nu supplement van subli. fokkerijmineralen heet het. bevat de zelfde voedingsstoffen als merriebrok maar dan in poedervorm. ze eet het goed wel en ziet er perfect uit. ik heb het in overleg met een deskundige gedaan. probleem met deze merrie is ook dat ze snel te dik wordt maar ze blijft nu keurig netjes op gewicht. zodra ik zie dat ze meer nodig heeft krijgt ze dat uiteraard ook.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 00:03

Wat heeft Luzerne als voordeel bij de dracht?

De merrie heeft nog geen 1 keer last gehad van leegtrekken en is nou op prima gewicht. Ze is altijd al wat dikker ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:07

chrisje_83 schreef:
Ik denk dat het krachtvoer zoals je deze nu geeft voldoende is. In het kuilgras zitten ook voldoende voedingsstoffen en met een wat soberder ras moet je toch oppassen met hoefbevangenheid. Als je in combinatie met kuilgras meer brok gaat voeren wordt dat wel riskant.

Wij zijn Donna toen ze drachtig was 3 maanden van te voren over gaan zetten op merriebrok, dus vanaf de 8e maand.

zo doe ik het ook.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:46

En geven jullie dan naast die merriebrok (ga ik ook ongeveer 3 maand van tevoren mee beginnen) en kuil nog andere supplementen? Ik zag gister iets staan van Subli, maar dat lijkt mij eigenlijk overbodig....

(Mijn KWPN merrie heeft ook aanleg om dik te worden, doet niets op het moment en krijg nu (naast 3 keer kuil) 2 x 1/2 basisbrok.)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:52

wij geven vanaf hun 6e maand extra merriebrok (pavo podo lac), aangevuld met de strucomix en uiteraard met onbeperkt voordroog en hun dagelijkse beweging op de weide.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:00

Wat leuk die van mij en van jou zijn ongeveer op dezelfde datum uitgerekend....... Mijn fries krijgt nu wel duidelijk meer ruwvoer ( ze viel te veel af) en twee keer een halve kilo basisbrok. Straks in februari ga ik denk ik over op de merriebrok van Havens, dat wordt dan voeren "op het oog" om te bepalen hoeveel ze krijgt.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:11

Mijn merrie is uitgerekend half maart, haar ben ik nu 2 kilo in totaal aan het voeren van de merrie brok havens, toevallig heb ik met havens gebeld en hun zeggen je moet goed kijken naar je paard. Hoe dichterbij de bevalling hoe meer ze nodig hebben, dus goed opletten en vooral veel hooi ter beschikking stellen.