Hoeveel wortels mag een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Haffiesannie

Hoeveel wortels mag een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:26

Hoi,

Ik weet niet of dit bericht hier goed staat, aangezien ik hier net nieuw ben.
Maar dan zal ik het vanzelf wel zien?

Ik heb namelijk een vraagje over de hoeveelheid wortels die een paard mag hebben.
Ik verzorg namelijk 3 paarden, en die krijgen van de eigenaren 2 tot 3 kratten wortels per dag.
Ik weet niet hoeveel kilo er in zo'n krat zit, de eigennaar gokt op zo'n 30 kilo, maar ik gok toch op
ongeveer 20 kilo.
Mij lijkt dit aardig veel, en niet goed aangezien de hoeveelheid suiker die er in wortels zitten.

En omdat ik er verder weinig over kan vinden, vroeg ik mij af hoeveel kilo wortels mag een paard maximaal?
Kan te veel wortels tot problemen leiden?
En hoeveel wortels geef jij je paard?

Daarbij moet ik zeggen dat de paarden buiten staan in een groenrijk land, ze krijgen verder nauwelijks ruwvoer, alleen die wortels.

Verder zijn het mijn paarden niet dus ik kan me er moeilijk mee gaan bemoeien, maar ik vroeg het me alleen even af wat jullie mening is.

Tamara21

Re: Hoeveel wortels mag een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:29

Krijgen ze echt zoveel wortelen??
Pff dat lijkt mij inderdaad ook wel errug veel..
Mijn paard krijgt 2 wortels per dag..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:33

mijn paarden krijgen bijna 15 kilo wortels op een dag en daarop ook nog krachtvoer en onbeperkt hooi.
Nou zei mijn DA gisteren dat ik teveel wortels voer en dat ik zeker onder die 15 kilo moet zitten (dit wordt wel in twee delen opgesplits). Dus tja dan maar wat minder gaan voeren.
Dus ik denk dat die 30 kilo rijkelijk veel is ook al krijgen ze voor de rest geen andere voeding bij.
Mijn DA zei dat de volume een probleem ga, niet het product. Dus als dit in kleinere posties meerdere keren gegeven zou worden denk ik niet dat het schadelijk is, maar ineens is erg veel.

Haffiesannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:51

Ik vind het zelf ook aardig veel.
Maar over de dag verspreiden, gaat niet lukken aangezien de eigennaren en ik 1 x per dag komen en de boer geen eten geeft.
In de zomer werden er zelfs 4 kratten gegeven, het was een plakzooi waardoor er allemaal insecten op af kwamen. Mij viel het op dat de paarden die wortels kregen aardig dik waren en veel aan het schuren waren. Terwijl de paarden die geen wortels kregen nergens last van hadden.

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:02

ongeveer 2 keer per dag een halve
kilo wortels, doen ze bij mij en ik heb geen problemen. Mijn paard is gezond en werkt graag

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:43

Dit is meer iets voor Voeding en Supplementen.
Vandaar een verplaatsing van VSW-->VS.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:46

Krijgen ze geen kuil of hooi bijgevoerd? Want in gras zit volgens mij momenteel niet al te veel voedingsstoffen. Vind de hoeveelheid wortels wel erg veel. Maar of het kwaad kan weet ik niet.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:48

Haffiesannie schreef:
Ik vind het zelf ook aardig veel.
Maar over de dag verspreiden, gaat niet lukken aangezien de eigennaren en ik 1 x per dag komen en de boer geen eten geeft.
In de zomer werden er zelfs 4 kratten gegeven, het was een plakzooi waardoor er allemaal insecten op af kwamen. Mij viel het op dat de paarden die wortels kregen aardig dik waren en veel aan het schuren waren. Terwijl de paarden die geen wortels kregen nergens last van hadden.

Dat lijkt me logisch! In de zomer bevat het gras al zo veel suikers, ga dan nog zo veel wortels bijgeven, en natuurlijk gaan de paarden schuren! Veel te veel suiker!!!

Dit is helemaal niet gezond, zo veel kilo wortel per dag!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:59

ik geef mijn paarden 1 volle voerbak. dit is misschien 5 kilo op een dag. daarnaast onbeperkt hooi. ze zien er best uit en krijgen daarnaast voldoende arbeid. dit is wel het maximum wat ze van mijn krijgen, meer lijkt me inderdaad niet zo goed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:45

dit is echt wel veel en dan nog niet eens voldoende ruwvoer. Wortels valt qua vertering onder krachtvoer!
Ik geef mijn paard ongeveer een halve kilo wortels/dag verdeeld over 2 voerbeurten naast 2.2kg muesli, 10kg hooi (in ze zomer minder want dan is er meer gras) en weidegang. Moest ik haar op rust zetten en echt als weidepaard houden, dan zou ik haar muesli terugschroeven tot 750gram en de wortelen in het winterseizoen opdrijven tot 1à2kilo max. Meer is echt teveel!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:33

Die van mij krijgt zeker 5kg wortelen per dag,als het niet meer is... :+
In wortelen zit zo goed als niks,het is buikvulling zoals bieten.
Er zit veel vocht in,vezels en een beetje suiker maar die hoeveelheid is te verwaarlozen.

Volgens mijn veearts vallen wortelen samen met bieten en winterpenen en dergelijke onder ruwvoeder.
Het is ideale buikvulling voor paarden in de winter.In de zomer ook maar dan zjn ze minder lang houdbaar.

De man waar mijn paard nu staat voedert al 50 jaar wortelen,zeker 5kg per paard per dag.In de winter voedert hij ook bieten en hooi.
Van krachtvoeder krijgen ze haver en een onderhoudskorrel.
In de zomer krijgen de paarden op stal gras dat afgemaaid word en in de winter voordroog/hooi.

Die paarden zijn nooit ziek.Ze blinken als een spiegel,staan nooit mager en hij heeft nooit paarden met koliek,maagzweer of tekorten aan vanalles...
Dus zo slecht zal dat dan toch niet zijn denk ik...

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:36

zoveel wortels op een dag geven is echt niet goed!
ik snij ze altijd doormidden maar ik geef bij elkaar niet meer dan twee wortels per dag! eerst gaf ik ook veel meer wortels maar dit mocht ik van de dierenarts niet meer doen! maar aan 20 kilo ben ik nog nooit gekomen! ds veel te veel!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:21

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:25

Wow, ik vind dat wel veel!
Stalgenootje en ik kopen een zak wortels van 25 kilo, en daar doen we dan een week mee! Met 2 paarden!
Dus nog geen 2 kilo per dag :)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:30

met te veel wortels geven kan je paard ook aardig aan de diaree gaan.

Zarahan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:29

Ik heb geen officiele regel gehoort over maximale hoeveelheid wortels, maar ik heb mijn paarden maximaal 1/3-1/2 emmer gegeven (per paard) 1 keer per dag. Ik schat dat het ruim 2 kilo was...

Janneke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:13

Bij ons delen ze een zak (25 kilo) over 13 paarden :)
En daarnaast natuurlijk nog gewoon brok en hooi.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:35

20-30 kilo wprtels is idd absurt veel.
Die van mij krijgt ongeveer 3kilo pd (heb een 20 kilo zak pw)
en doet het er prima mee.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:09

Ik doe zo'n 3 dagen met 1 zak van 20kg. Dit is dan verdeeld over 6 paarden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:11

Een halve emmer
Dit doen we eigenlijk al jaren lang in de winterperiode
Mijn pony was voor een 31 jarige nog in supergoede conditie en mijn huidige paard lijkt er ook totaal geen problemen mee te hebben

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:14

Ik heb pas een vracht gehaald van 500 kilo ongeveer.
Maar daar doe ik heel de winter mee hoor.
Ze krijgen ongeveer een kilo of 6 a 7 samen per dag ervan.
En natuurlijk genoeg hooi. ;)

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:57

Zeeuwtje68 schreef:
Ik heb pas een vracht gehaald van 500 kilo ongeveer.
Maar daar doe ik heel de winter mee hoor.
Ze krijgen ongeveer een kilo of 6 a 7 samen per dag ervan.
En natuurlijk genoeg hooi. ;)

hoe bewaar je ingodsnaam 500kilo voor de hele winter mijn wortels zijn na 2 weken wel op zijn einde (:)

Ik voer mijn paard gemiddeld 3kg per dag en heb niet het idee dat hij er last van heeft :D

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:16

Nou Rosavl daar heb je wel een schuur voor nodig met een goede temperatuur tegen het bevriezen om het goed te houden.
En laten we die nou net hebben hier. ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:50

ik geloof iedereen zijn argumenten wel, maar vroeger stonden bijna alle werkpaarden op voederbieten en dat kregen ze als volledige voeding. Dus hoe zit dat dan als je het qua gewicht omrekend naar wortels? Dan zit je ook al snel aan een flink wat kilo wortels per dag, toch?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:13

mijn gevoel zegt me dat voederbieten meer water bevatten dan wortels (ik kan verkeerd zijn). Dus ik denk dat die 5-10kg biet zowieso niet hetzelfde is als de 20-30 kilo die TS aangeeft.
Bovendien diende dit naast haver als complete voeding bij paarden die meerdere uren dag zware inspanningen leverden, die niet echt te vergelijken valt met wat de meeste paarden tegenwoordig moeten presteren.
Bovendien was maandagziekte een grote vijand.

vandaar dat ik meen dat het beter is niet meer dan een halve emmer of een 2-3 kilo wortels per dag te voeren, zeker niet als je nog krachtvoer bijgeeft