Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kaj schreef:Mijn kuilvoer (voordroogkuil) lijkt ook op gewoon hooi. Het is net iets vochtiger maar zeker niet dat zure natte stinkende spul. Dat is koeienkuil en dat moet je zeker niet hebben voor de paarden.
De baaltjes voordroogkuil worden net iets eerder in balen geperst dan gewoon hooi en zijn daardoor nog net iets vochtig. Ze worden in plastic verpakt. Dus ja het kan heel goed zijn dat je paard nu al voordroogkuil krijgt.
Gewoon hooi is heel droog en kan vaak wat stoffig zijn.
, kan het zijn dat hier ook die stofjes tussen zitten? dus dat hij hier ook allergisch voor is? 
LecyTinker schreef:het ligt er idd aan hoeveel zon je gras heeft gehad voordat het geperst en verpakt gaat worden. Van de zomer hebben we flink wat warme dagen gehad en als het dan twee dagen op het land heeft gelegen dan kan het idd erg gedroogd zijn en veel op hooi lijken.
Ik heb ook een paar pakken gehad die verrassend droog waren. Kuil is vaak iets zachter dan hooi (omdat dit dus echt gedroogd is) maar het ligt ook aan de qualiteit van het gras en het type gras.
Als je je hooi/kuil uitschud, komt er dan iets van stof uit?
Je kan ook je hooizak een 10 minuten in een bak water leggen, dan krijgt het de kans om het stof te doen verdrinken en behoud het toch zijn voedingsstoffen. Is vaak wel wennen voor je paard, die van mij vinden nat hooi vies (zijn verwend totop het bot).
, gelukkig is het niet zo'n fijnproever. 
Ilse_123 schreef:LecyTinker schreef:het ligt er idd aan hoeveel zon je gras heeft gehad voordat het geperst en verpakt gaat worden. Van de zomer hebben we flink wat warme dagen gehad en als het dan twee dagen op het land heeft gelegen dan kan het idd erg gedroogd zijn en veel op hooi lijken.
Ik heb ook een paar pakken gehad die verrassend droog waren. Kuil is vaak iets zachter dan hooi (omdat dit dus echt gedroogd is) maar het ligt ook aan de qualiteit van het gras en het type gras.
Als je je hooi/kuil uitschud, komt er dan iets van stof uit?
Je kan ook je hooizak een 10 minuten in een bak water leggen, dan krijgt het de kans om het stof te doen verdrinken en behoud het toch zijn voedingsstoffen. Is vaak wel wennen voor je paard, die van mij vinden nat hooi vies (zijn verwend totop het bot).
Dat natmaken raadde de dierenarts me ook aan als er geen ander hooi (wat dus kuil blijkt te zijn) te halen is, dus dan doe ik dat wel, gelukkig is het niet zo'n fijnproever.

Ilse_123 schreef:Ik weet niet zeker, maar het zou kunnen dat kuil wel een geur gaat geven als je het nat maakt en het een tijd laat hangen. Maak dus niet meer nat dan je paard per dag gaat op eten.
Heeft je paardje een allergie of is hij dampig?
LecyTinker schreef:Ilse_123 schreef:Ik weet niet zeker, maar het zou kunnen dat kuil wel een geur gaat geven als je het nat maakt en het een tijd laat hangen. Maak dus niet meer nat dan je paard per dag gaat op eten.
Heeft je paardje een allergie of is hij dampig?
haha, bedankt, ik denk niet dat de mensen van stal erg blij zijn als ik het voorelkaar krijg de hele stal te laten geuren naar een zure doorweekte kuilgras hoop... hij is allergisch
, hopen dat het snel overgaat, hij hoest niet heel veel, en in de zomer en lente helemaal niet, maar het is wel heel iritant... 
Nell_ schreef:Ons kuil lijkt ook op hooi. Het is alleen natter. Het ruikt anders, maar het stinkt zeker niet! Ik vind ons kuil heerlijk ruiken
En net als ibbel zegt; als hij op stro staat, kan het ook daardoor komen!
Aukelizzy schreef:Als je paard reageert op stro red je het niet met lichte medicijnen helaas. Je onderdrukt daarmee alleen de prikkels maar neemt de oorzaak niet weg. Het gevolg zal zijn dat je paardje langzaam aan slechter wordt, ondanks de medicijnen.Hij is nu pas 4 jaar dus wees zuinig op zijn longen. Met het ouder worden krijgen allergie paardjes zowiezo wat meer last dus alles wat je nu wint is meegenomen. Hopelijk lukt het met alleen nat kuilgras. Succes.