Wat voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viviannev

Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 20:05

Mijn pony staat nu 24/7 buiten, krijgt hooi bijgevoerd en Subli zonder.
Ze heeft een tijdje stilgestaan (ong. 1,5 maand) en heeft daardoor nogal een buik gekregen, maar ze word nu sinds ongeveer anderhalve week weer bijna elke dag gereden en wordt al wat slanker. Maar nu ze weer moet werken merk ik dat ze snel moe is. Ook natuurlijk omdat ze weer wat conditie moet opbouwen maar ze mag wel wat feller zijn. Het is trouwens al geen jonge pony meer, maar al 22.
Wat kan ik haar anders gaan voeren zodat ze toch wat meer pit krijgt, maar waar ze niet te dik van wordt?

Revanches

Re: Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:26

Dit hoort meer bij Voeding en supplementen.
Daarom een verplaatsing van VSW-->VS.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:48

subli met haver misschien :D

't hangt natuurlijk ook af van hoeveel je voert natuurlijk, als je nu bv 0.5kg voert kan het voldoende te zijn dat je 1kg gaat voeren.
Wat het snel moe zijn betreft, eigenlijk is dit een goede indicatie het geeft aan dat het bij je pony nog niet echt goed zit. Als je dit gaat camoufleren door sterker/energierijker voer te geven, dan gaat je pony zich misschien forceren omdat hij z'n energie kwijt moet. terwijl wanneer je net genoeg krachvoer geeft, het langer fit reageren een indicatie is van hoe het met je pony z'n conditie gesteld is.

intercity3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:24

petitparis schreef:
subli met haver misschien :D

't hangt natuurlijk ook af van hoeveel je voert natuurlijk, als je nu bv 0.5kg voert kan het voldoende te zijn dat je 1kg gaat voeren.
Wat het snel moe zijn betreft, eigenlijk is dit een goede indicatie het geeft aan dat het bij je pony nog niet echt goed zit. Als je dit gaat camoufleren door sterker/energierijker voer te geven, dan gaat je pony zich misschien forceren omdat hij z'n energie kwijt moet. terwijl wanneer je net genoeg krachvoer geeft, het langer fit reageren een indicatie is van hoe het met je pony z'n conditie gesteld is.

Idd, hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Er is niet specifiek meer voeding nodig als je conditie gaat opbouwen, misschien een klein beetje omdat je pony er energie aan kwijt raakt, maar aan de andere kant... Ze heeft nog een hoop energieën opgeslagen in d'r buik, en wanneer je nu gelijk meer voeding gaat geven, went het paard er op een dusdanige manier aan, dat die buik er een stuk langzamer afgaat. Daarom is het beter om, als je meer voeding wilt geven, geleidelijk aan steeds ietsje meer te geven.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:46

Je kunt het energiegehalte eventueel verhogen door haar sla of zonnebloemolie te geven. Begin gewoon met kleine hoeveelheden, begin met een beetje, en bouw dit langzaam aan op.
Hou haar mest wel in de gaten, word dit te dun, zou je kunnen proberen de olie te combineren met muesli. Door de granen krijgt ze net even extra voedingsstoffen binnen.
Geef niet te grote hoeveelheden in een keer! Ze moet natuurlijk geen verteringsproblemen of hoefbevangenheid krijgen!

Ook hebben ze tegenwoordig brok voor de oudere paarden! waar net even iets meer mineralen en vitaminen in zitten.

LadyWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:03

ik stem voor subli met haver
stalgenootje van mij heeft dit ook gedaan bij één van haar paarden
en dat werkte prima

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:57

Denk er wel om dat ze dan niet gaan stuiteren :P
Doet die van mij nl ook, die moet ik écht zonder geven, anders gaat ze richting het dak!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:44

hoi,
Is je paard gewent aan haver? ooit eerder gehad?
denk het niet he.? want als je hem dan haver gaat voeren denk ik dat je paard wel heel druk wordt!
die van mij krijgt ook haver, en soms merk ik er wat van tijdens het rijden en soms niet..
Dus kan niet zeggen dat het echt SUPER helpt om haver te voeren als ze feller mogen zijn..

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:06

ik weet niet of ze ooit haver heeft gehad, ik denk het haast wel voor ze bij ons kwam maar dat is dan al een tijdje geleden. Ze is nu heel rustig en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze er heel heet van zal worden.
Mijn andere pony heeft ook een tijdje haver gehad, maar dan gewoon puur haver om door haar voer te mengen. Bij haar merkte ik alleen niet zo heel veel verschil. Maarja dat is bij iedere pony anders natuurlijk. :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:52

Even iets anders ... heb je al eens bloed laten trekken en nakijken? Want het kan ook zijn dat je paard gewoon iets tekort komt waardoor ze zo moe is (magnesium of ijzer of ...)