Wie kan mij helpen? voedingsadvies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Wie kan mij helpen? voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 23:20

Hallo allemaal

Aangezien jullie tinkers hebben kunnen jullie mij misschien helpen.
Ik heb een drachtige merrie van 6 jaar die aanleg heeft om dik te worden en die reageert op voer met veel suikers (mok, rasp, jeuk)
Nu is ze bijna 200 dagen drachtig en zal op een gegeven moment extra bijgevoed moeten worden qua vitamines enz. Ze krijgt nu bijna onbeperkt hooi (droog, stengelig), 4 handjes lucerne (subli) per dag, 2 voerscheppen geweekte grasbrok per dag en 50 gram pavo vital. Tevens mineralenblok waar ze weinig mee doet. 3 jaar geleden was ze ook drachtig en heb ik haar merriebrok gegeven, maar hier kon ze dus niet tegen. Ik zat te denken om voer van marstall bij te voeren (naturell/vito) en/of pavo podo supply. De fokkerijmuesli van marstall is dat misschien ook een idee, rekening houdend met suikers enz?

Verder heb ik een 2,5 jarige tinker die nog geen werk verricht. Ook zij krijgt bovenstaande te eten maar ipv pavo vital krijgt zij 100 gram pavo podo supply. Ook zij heeft aanleg om snel te zwaar te worden. Ik zit te denken om marstall te gaan voeren vanwege de goede verhalen. Welke zal ik dan gaan geven ook gezien de hoeveelheid suikers enz.

Wat is jullie mening over pavo dialy plus? Hier is wat melasse aan toegevoegd. Geef nu subli en dit heeft het niet, maar in de pavo is wat toegevoegd om de verhoudingen beter te maken.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Caira

Re: Wie kan mij helpen? voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:42

JE zou voedingsadvies aan kunnen vragen bij marstall. Ik ben zelf niet weg van pavo, vind dat ze te veel onnodige bijstoffen in hun voer verwerken. Ik voer hier enkel 80 gr (1 handje dus) marstall force, dat is een vitaminekorrel en na het werk 1 handje marstall naturell.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:46

Ik zou bij een merrie die echt moeilijk is met voer gewoon zo lang mogelijk doorvoeren zoals je gewend bent. Zoals je zegt heeft ze aanleg dik te worden dus ze zal wel wat reserve hebben. Er zijn genoeg tinkermerries die helemaal geen ander voer nodig hebben bij dracht.

Pavo Podo Start voer ik weleens als de merriebrok (Podo Lac) op is, dus daar zou ik mee uitkijken. Misschien dat je merrie dit ook niet verdraagt? Ik ken alleen Pavo Podo supply niet? Alleen Podo Lac, Start en Grow

Ik voer mijn tinkers als ze niet drachtig zijn (en anders tot de 9e maand) Pavo Basic of Ponyc.

Met Marstal heb ik geen ervaring.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:05

Mijn merrie is 13 en ook drachtig.
Ze heeft dan wel geen aanleg om dik te worden maar kan bijna tegen geen enkel krachtvoer.
Ik voer haar tijdens de dracht, maar ook als ze niet drachtig is, Pavo Liga.

Daar doet ze het goed op en in combi met voldoende goed hooi doet ze het eigenlijk prima! :)

Ik heb vorig jaar ook fokkerijmineralen van Subli bijgevoerd, om haar net dat beetje extra te geven. Maar helaas at ze dat niet op, maar dat doen ook veel Tinkerfokkers ipv merriebrok oid.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:51

Je kan gewoon je voer aan houden,als dat goed gaat.
Wil je verzekerd zijn dat ze alle pitamientjes binnen krijgt,kan je dit geven.
http://www.horsehealth.nl/Webwinkel-Pro ... 91-kg.html

Mijn tink krijgt veel hooi,en 3 handjes muesli per keer.(de muesli 2x perdag)
Kan niet tegen biks,kan niet meer tegen granen.
Ik wil dat ze genoeg vitamienen binnen krijgt dus geef ik haar 2x per dag over de muesli een half schepje Equion.
Paarden vinden het lekker,ruikt naar kruiden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:41

Ik ben zelf geen voorstander van bijvoeren tot je tinker echt zijn ribben gaat tonen op een normale hoeveelheid hooi. Dat kan gebeuren als je training omhoog gaat bijvoorbeeld. En met training bedoel ik iets anders dan alleen maar een uurtje rijden of een buitenrit van een paar uur.
Het zal je verbazen hoe goed de tinkers het doen op `gewoon`hooi en water...
Ben je bang voor een minerale tekort zou je vitaminen spuit fo iets anders kunnen geven. ( zie hierboven)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:44

Ik denk dat als de ribben gaan tonen je te laat bent. Nou zal dat voor een normaal volwassen paard geen ramp zijn maar bij een paard in de groei of een drachtige merrie is dat niet goed. Je hebt dan kans dat de placenta ook van mindere kwaliteit is. Maddox had bij haar eerste veulen ook een slechte winter gehad qua gewicht en haar placenta was niet goed.
Ook is het heel moeilijk een drachtige merrie die eenmaal ribben laat zien nog op gewicht te krijgen, zeker als ze gaat zogen.
Dus ik zou dat voor willen zijn, zodra je ziet dat je merrie minder goed in het vlees gaat zitten: bijvoeren.
Maar dat hoeft dan dus niet per se ander voer te zijn, evt. kun je eerst meer van hetzelfde proberen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:50

Ja, sorry ik had erbij moeten zetten dat dat NIET voor de drachtige merrie geldt natuurlijk!!
Ik ben ook ene keer `te laat`geweest en ben nu dus gaan bijvoeren. Dan ehb je niet 123 het geicht eraan, maar het is niet alsof je paard omvalt ofzo. Overgewicht geeft meer klachten dan een beetje ondergewicht! Zeker op de lange termijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:59

Ik ben vrij makkelijk in het voeren van mijn Tinkers/Cobs en Quarters.
Gewoon drie keer per dag een flinke hoop voordroog of hooi in de box.
Gemiddeld een 50 kilo per week.
Daarnaast per paard een kilo, of te wel een volle voerschep granenmix.
Drachtige merries krijgen vanaf 1 januari de merrie brok van Pavo.
Eén volle schep merriebrok met een halfje granenmix.
Lekker en goed voor de kiezen.
De veulens krijgen na het afspenen de veulenbrok van Pavo, één volle schep. met een halfje granen mix.

En degene die het dichts bij mijn keukendeur staan krijgen soms een ouwe boterham.

Paarden doen het hier goed op en enkele zijn zelfs een beetje aan de dikkege kant.

Het belangrijkste is, zorg voor een goed gebits onderhoud en observeer de paarden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:02

TI => VS

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:31

Ik zou ook niet al te veel veranderen aan wat je nu al doet. Eventueel kun je de hoeveelheid vitamines die je geeft (zowel Vital als Podysupply) zeker verdubbelen qua hoeveelheid wanneer je hooi hebt van arme kwaliteit, je geeft nu minder dan de aanbevolen dosering. Wanneer je merrie dunner wordt en dus blijkbaar niet voldoende heeft aan onbeperkt hooi kan je de hoeveelheid grasbrok ook nog verhogen tot ongeveer het dubbele (dan wel over minimaal 3 porties per dag voeren). Met de combi grasbrok en vitaminen-mineralensupplement heb je een prima vervanging van merriebrok. Maar waarschijnlijk komt je tinker ook al een heel eind op onbeperkt hooi!
Bij dat kleine beetje lucerne dat je nu geeft is de scheve mineralenverhouding trouwens geen enkel probleem hoor, dat speelt pas vanaf een halve kilo of meer.
Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:42

wij doen dat eigenlijk helemaal niet..de merries meer of erg anders voeren.
kelly is ook drachtig en krijgt nu 4-5x per week een schep onderhoudsbrok.
daarnaast veel voordroogkuil en ze heeft een liksteen.

tegen de tijd dat ze op 9 maanden dracht zit,krijgt ze in plaats van onderhoudsbrok een halve schep merriebrok.
maar dan staat er ook al veel gras en is erg veel extra voer niet nodig.

geef gewoon wat meer van de pavo vital?
de eiwitten etc kan ze wel uit het ruwvoer halen,en de vitamines zitten dan in je supplement van pavo.