grote hoeveelheid pitrus / russen / rusken in het hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

grote hoeveelheid pitrus / russen / rusken in het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:40

Er zit in het hooi wat mijn paarden krijgen veel Russen (rietgras).
Zie afbeelding

Afbeelding

Mijn paarden lusten daarom hun hooi niet, ook mijn buurpaarden eten er vrijwel niets van.
Erg vervelend, want het is wel lekker ruikend natuurhooi en paarden komen hongerig over als ze even geen gras ter beschikking hebben en wel volop hooi. Waar het vandaan komt zie je nl een en al pitrus staan ;(

Zijn die russen wel goed voor paarden? Zullen ze het uiteindelijk toch gaan eten?
Is het hooi nu waardeloos/onverkoopbaar? Of zijn er wel veesoorten die er wel van houden?

tamary

Re: grote hoeveelheid pitrus / russen / rusken in het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:47

Dit hooi is waardeloos, koeien en schapen eten het ook niet. Natuurmonumenten, etc. weten dit, als een stuk grasland verarmt wordt om er natuurgebied van te maken komen deze grassoorten (tijdelijk?) veel voor. Normaal gesproken worden die stukken land dan een paar keer per jaar gemaait en het maaisel afgevoerd ter compostering. Als er nu iemand zo gek is geweest om het als veevoer te verkopen vraag ik mij af of de verkoper dit niet wist of dat je bent opgelicht.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 00:09

De verkoper is tevens de eigenaar van het weiland waar mijn paarden staan.... lastig dus. Maar waarom is het waardeloos dan? alleen omdat ze het niet of niet graag eten of is het niet zo goed voor ze?

misschien moet ik het er even met hem over hebben....
Hij mengt het nu met goed hooi, maar ook dat werkt niet helaas, hij weet dus wel dat het er doorheen zit. Het is een nieuw aangekocht stuk natuurgrond.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:12

Het is waardeloos omdat er weinig tot geen voedingsstoffen inzit.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:30

Is dat net zoiets als mattenbies?
(daar is mijn paard gek op namelijk)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:27

Bij ons op stal voeren ze ook natuur-hooi. van onbemest grasland. In sommige balen zit ook heel veel van dat gras. Bij ons eten de paarden het ook niet zo en vervolgens verspreiden ze het door de hele stal. Maar andere keren heb je weer van dat superzachte mooie hooi (kuil eigenlijk) en dat vinden ze ook weer niet zo lekker.