vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:10

hoihoi

ik weet dat er al topics over zijn,
maar ik vroeg me af, mijn paarden staan de gehele niet weide periode,
dat is ongeveer een half jaar op de paddock, hier krijgen ze ook hooi enz.
en mijn pony wil nog weleens zand snabbelen,zie vaak haar lippen enz onder het zand,
en ik zie dan dat ze worteltjes heeft gegeten van het beetje gras was aan de kanten staat..

nu voer ik al dagelijks 2-3 eetlepels linosan,
op internet staan 1 keer per maand een kuur
maar op de zak staat.... elke dag...iemand die dit weet?
maar ik ben er toch niet gerust op..

kan ik iets anders dan lijnzaad of sandclear voeren wat ook goed werkt en goed gegeten word?
sandclear eet ze echt niet....

en als ik bv sandgard probeer, kan je die linosan dan dagelijks blijven voeren?
ik ben er gewoon niet uit wat het beste is...
die mest-test vind ik niet betrouwbaar, want het is maar net welke drol je treft qua hoeveelheid zand natuurlijk ;)

alle tips welkom!
optie om meer binnen te zetten of weiland..dat lukt niet en op stal wil ik niet,
elk voordeel heeft zn nadeel...maar ja op de paddock zijn ze heel gelukkig, ze vind het heerlijk..
maarja ik zie dat ze zand binnenkrijgt...zucht moeilijk hoor!

bedankt!!

Pytje

Re: vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:13

met de linosan heb ik geen ervaring, maar ik voer mijn paard zo nu en dan een paar dagen achter elkaar gekookte lijnzaad tegen het zand wat hij eventueel binnenkrijgt. Ik merk wel een verschil in de mest, maar ik kan eigenlijk niet goed zeggen wat nou precies dat verschil is. Mijn paard vindt het eigenlijk erg ranzig, maar eet het gelukkig wel (al doet hij er wel een lichtjaar over).

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:15

Bonny4life schreef:
nu voer ik al dagelijks 2-3 eetlepels linosan,
op internet staan 1 keer per maand een kuur
maar op de zak staat.... elke dag...iemand die dit weet?
maar ik ben er toch niet gerust op..

bedankt!!

Ik ben ook wel benieuwd wat nu het juiste is...
Ik heb het ook een tijdje gevoerd, 2 schepjes per dag. Maar ben er inmiddels wel mee gestopt.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:17

en staan jullie paarden ook op paddocks? bestraten vind ik gevaarlijk, ik heb een renner..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:26

hij staat in het land, maar 's winters staat er praktisch geen gras dat ze eten kunnen. vorige winter stond hij wel in een paddock, ook toen gaf ik hem af en toe lijnzaad.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:28

das idd bijna hetzelfde, ze zijn toch met het zand of korte gras bezig en krijgen zand binnen..vervelend!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:30

ja het is een lastig iets. wat ik denk dat ook helpt, is voldoende ruwvoer voeren, zo blijven de darmen lekker actief en zal er een deel van het zand op de natuurlijke manier weggaan. Maar dit denk ik, het is dus niet bewezen of id.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:40

Heb je al eens gekeken hoeveel zand er uberhaupt in zit?
Dan weet je eigenlijk pas waar je over praat namelijk. Als er geen zand IN zit hoeft het er ook niet UIT.

Wij spoelen tegenwoordig 1x per week een hele drol uit om te kijken hoeveel zand er in zit, dan blijf je een beetje een beeld houden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:47

Ik neem altijd een vers gekleide hoop, neem een aantal bollen die Niet met de grond in aanraking zijn gekomen en doe die in een pedaalemmerzak met water, en dan nog het liefst als je net een paar dagen bezig bent met een kuur SC of wat je dan ook gebruikt.

Zand komt er in golven uit, dus als er de ene keer niets inzit wil dat niets zeggen (zei ze uit ervaring nadat er 8 emmers uit mijn paard waren verwijderd tijdens een koliekoperatie) maar dan is het verstandig het een aantal dagen tot een week te herhalen. Soms als je een paar mestballen open breekt en het zand al ziet zitten weet je genoeg. Alles wat meer is dan een theelepeltje is teveel.

Mijn paard krijgt elke dag psyllium husk door haar slobber heen. Dat eet ze op, SC vond ze minder en lijnzaad at ze op een gegeven moment niet meer.

HF, bij Bregh heb ik jaaaaren regelmatig mestonderzoek gedaan, en er kwam niks uit ;) . Toch zat er meeeeer dan genoeg in, het zand bezinkt in lissen in de darm waardoor het soms kan lijken dat er niks inzit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:15

Ik zou sowieso onbeperkt grof hooi in de paddock gaan voeren. Zorg voor een grote hooibak zodat ze het niet vanaf de grond hoeven te eten, en dan gewoon helemaal vol doen. Dan hebben ze de hele dag wat te knabbelen, blijven ze van het gras af, en dat grove hooi neemt ook een deel van het zand direct mee naar buiten.
Ik voer zelf een paar keer per jaar een lijnzaad kuurtje omdat die van mij idd ook geen zandweg of sandclear lust.
Ik doe dan 200 gram lijnzaad met een liter water ongeveer 10 minuten laten koken, dan krijg je zo'n slijmerige drab, en dan voer ik de ene helft de eerste dag en de tweede helft de tweede dag.
Zo'n kuurtje neemt redelijk veel zand mee, maar bij echte zand eters kun je dat ook bv elke maand doen.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:26

Nou, echte zandeters mogen nog wel vaker lijnzaad hebben dan 1 keer per maand hoor! Ik geef onze IJslanders in de winter vrijwel elke week 3 dagen gekookt lijnzaad (125 gram per paard per dag, maak 750 gram tegelijk in een grote pan). Ze staan in een zandpaddock en kale wei en krijgen zodoende toch ook redelijk wat zand binnen merk ik. Je merkt het vaak aan de mest: als die minder stevig wordt zit er meer zand in de darmen en is het zeker tijd voor actie.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:17

die van mij haat lijnzaad en sandclear, linosan gaat goed maar is geen psyllium...en dat moet toch het beste zijn, ik blijf de linosan voeren maar wil er dus wat extra bij gaan geven...maar iets wat ze goed eten!
en ik ga de test ook wel een week doen met een paar drollen.
de mest is wel gewoon goed.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:19

Breghje schreef:
Ik neem altijd een vers gekleide hoop, neem een aantal bollen die Niet met de grond in aanraking zijn gekomen en doe die in een pedaalemmerzak met water, en dan nog het liefst als je net een paar dagen bezig bent met een kuur SC of wat je dan ook gebruikt.

Zand komt er in golven uit, dus als er de ene keer niets inzit wil dat niets zeggen (zei ze uit ervaring nadat er 8 emmers uit mijn paard waren verwijderd tijdens een koliekoperatie) maar dan is het verstandig het een aantal dagen tot een week te herhalen. Soms als je een paar mestballen open breekt en het zand al ziet zitten weet je genoeg. Alles wat meer is dan een theelepeltje is teveel.

Mijn paard krijgt elke dag psyllium husk door haar slobber heen. Dat eet ze op, SC vond ze minder en lijnzaad at ze op een gegeven moment niet meer.

HF, bij Bregh heb ik jaaaaren regelmatig mestonderzoek gedaan, en er kwam niks uit ;) . Toch zat er meeeeer dan genoeg in, het zand bezinkt in lissen in de darm waardoor het soms kan lijken dat er niks inzit.

Da's mij allemaal bekend, heb er helaas ervaring mee.
Dat het er niet uit komt, wil niet zeggen dat het er niet in zit.
Maar als je heel regelmatig drollen uitspoelt krijg je meestal toch wel een beeld.
En als je een drol treft met VEEL, weet je't in elk geval ZEKER.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:23

dat is zo, maar wat voeren jullie dan?
ik twijfel aan sand gard en psyllium husk..
misschien ga ik ook wel een dierenarts bellen. even overleggen voor de zekerheid.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:33

HannahFrouk schreef:
Breghje schreef:

Da's mij allemaal bekend, heb er helaas ervaring mee.
Dat het er niet uit komt, wil niet zeggen dat het er niet in zit.
Maar als je heel regelmatig drollen uitspoelt krijg je meestal toch wel een beeld.
En als je een drol treft met VEEL, weet je't in elk geval ZEKER.

Nee precies, helaas het is echt zo'n sluipmoordenaar dat zand. Ik doe nu ze elke dag husk krijgt, zo af en toe een test. En dan eerst een mop openbreken, diep zuchten en dan alsnog maar een test... tegen wil en dank in zeg maar, want het zit er helemaal doorheen...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:34

Bonny4life schreef:
misschien ga ik ook wel een dierenarts bellen. even overleggen voor de zekerheid.

Ik ben overgestapt op de husk vanwege A een flinke bats goedkoper en er komt net zoveel mee uit als met Sand Clear (zelluf getest :D ) en volgens mijn da maakte het niet uit, zolang ik maar niet de hele zaden of gemalen versie nam, maar de husk.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:35

Hoe voer je de hooi in de paddock?
Wel in voerbakken? Dan vermijd je toch al heel veel zand..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:37

Zo wij doen standaardtwee of 3 dagen per kwartaal ons paardje Colosan geven. Speolen ze goed op door haalt alale troep uit de darmen en ze komen daarna zo goed in hun vel te zitten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:39

Jaydee schreef:
Hoe voer je de hooi in de paddock?
Wel in voerbakken? Dan vermijd je toch al heel veel zand..

Uhu... in speciekuipen en op gras, maar het is toch heeeel veel leuker het eerst eruit te trekken en dan vanaf de grond op te eten? Het enige dat mijn paard weerhoudt van zand eten is 24/7 stal zodra het gras niet meer groeit. Maar gezien ik dat geen paardwaardig leven vind heb ik ervoor gekozen om haar alleen in de winter wanneer het gras nog amper groeit in de nacht op stal te zetten, vanaf ong. 08.30-9.00 uur in de ochtend gaat ze naar buiten en rond 16.00-17.00 uur weer naar binnen. Dan heeft ze maar 8 uur ongeveer waarin ze stripbegrazing krijgt, kuil om zich mee bezig te houden ed.

In de zomer als het gras groeit is het heel veel minder, maar nu gaat ze klauwen en wortels zoeken van grasjes enzo.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:50

Ik denk dat het niet zo veel kwaad kan hoor. Die van ons graven ook in het zand op zoek naar eikels :P ...
Wij hebben 1 paard ook met zandkoliek gehad en zijn er nu ook erg attent op. Onze paarden staan 24/7 buiten. Of op de weide of in de paddock. We zorgen er gewoon voor dat ze bijna onbeperkt hooi krijgen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:52

Jaydee schreef:
Ik denk dat het niet zo veel kwaad kan hoor. Die van ons graven ook in het zand op zoek naar eikels :P ...
Wij hebben 1 paard ook met zandkoliek gehad en zijn er nu ook erg attent op. Onze paarden staan 24/7 buiten. Of op de weide of in de paddock. We zorgen er gewoon voor dat ze bijna onbeperkt hooi krijgen.

Er zijn vorig jaar november 8 emmers zand operatief verwijders uit mijn paard.... dus vermoed toch wel dat het een soort van kwaad kan dat zand... ;)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:09

Zirano schreef:
Zo wij doen standaardtwee of 3 dagen per kwartaal ons paardje Colosan geven. Speolen ze goed op door haalt alale troep uit de darmen en ze komen daarna zo goed in hun vel te zitten.

colosan, is dat ook speciaal voor zand?

moeilijk moeilijk.......

dat HUSK zou dat het zelfde smaken als de sandclear?iemand al eens gevraagd aan zn paard? ;)
ik neem het zeker wel serieus dat zand hoor.

ik voer uit grote tonnen en ben nu met rubber matten bezig om eronder te leggen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:10

Breghje schreef:
Bonny4life schreef:

Ik ben overgestapt op de husk vanwege A een flinke bats goedkoper en er komt net zoveel mee uit als met Sand Clear (zelluf getest :D ) en volgens mijn da maakte het niet uit, zolang ik maar niet de hele zaden of gemalen versie nam, maar de husk.

eet je paard dit goed?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:22

even een bericht voor degene die in het andere topic had gereageerd die nu gesloten is....

ik vind het juist goed dat je neerzet hoe gevaarlijk het zand kan zijn, staat jou paard nog op het zand nu vraag ik me af??

en dat sandclear werkt bij die van mij dus echt niet.....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:23

Ondanks dat het erg vaak goed gaat schiet mijn hart alweer in mijn keel bij het lezen van de titel, omdat ik mijn paardje bijna dood heb zien gaan aan gaskoliek, dat veroorzaakt werd door zand.

Hij was een graver en dat zijn vaak ook de eters. Hij heeft een half jaar van 8 tot 17 op het zand gestaan en het had weinig gescheeld of hij had geopereerd moeten worden. Hij scheen er al maanden last van gehad moeten hebben, maar meneer liet niks merken, totdat hij op een dag compleet bezweet in de bak lag en niet wou komen eten. 's Avonds dus naar Lienden.

Sindsdien heb ik ze met een graaskorf in de bak gezet, omdat toen de weilanden nog niet helemaal klaar waren. Maarja, zoveel paarden overal op het zand, dat moet dan toch goed gaan?
Sindsdien geef ik ze iedere maand een SandClear kuurtje (99% psyllium = dus ook de werkzame stof), ook als ze op de wei staan, zeker omdat ze veel op een korte wei staan, omdat ze anders te dik worden. Daarnaast zorg ik dat ik altijd meerdere likstenen beschikbaar heb voor ze en voer ik 4 x per dag hooi (voor een paard en pony 1 baal per dag), zodat ze zich ook niet snel vervelen en ze staan altijd samen.
Daarnaast voer ik ze amper krachtvoer, maar wel een hele kleine korrel puur voor de vitaminen, mineralen en sporenelementen enz.

Sindsdien gaat het goed en het gaat ook erg vaak goed. Maar pfff, ik dacht echt dat ik na een half jaar afscheid kon nemen en sindsdien ben ik er echt para voor....

(Sorry voor dit 'zwartmaak' verhaal, maar het gevoel dat ik toen had gun ik niemand en mijn paardje en ik hebben nog geluk gehad, maar ik ken helaas verhalen waarbij dat niet het geval was...)

(Aangevuld met werkzame stof van SandClear)

dit schreef judje in andere topic...