voeding drachtige merrie,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesl_serena

voeding drachtige merrie,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 09:35

Hoi,

mijn merrie is nu 4 maand drachtig en zou graag binnen 2 maand overschakelen.
Kan ik ineens andere voeding nemen of moet ik dat geleidelijk aan doen?
Ik geef nu helft recreatie en helft sportmengeling met zemelen, omdat ze wat actiever zou zijn.
Kan ik een mengeling voor drachtige merries geven samen met een sportmengeling en zemelen of is mengeling voor drachtige merries met zemelen voldoende?
Na het rijden geef ik bietenpulp met zemelen, kan ik ineens overschakelen naar slobber na het rijden of beter niet doen (slobber in de winter en bietenpulp in de zomer)?

Dank u

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:49

Je moet in feite maar de laatste maanden van de dracht echt richting dracht gaan voeren.
Ik zou ook geen zemelen gaan toevoegen aan bestaande mengelingen. Deze zijn immers goed uitgebalanceerd wat de calcium/fosfor verhouding betreft en je doet dat te niet door er zemelen aan toe te voegen.
Ik zou ook niet overschakelen op slobber.
Zowel je mengeling als je slobber brengen suikers en zetmeel in je voeding en eigenlijk zijn paarden niet echt gemaakt om daar grote hoeveelheden vlot van te verteren.
Als ik jou was, zou ik wat opzoekwerk doen rond de voedingswaarden van je sportmengeling en van de merriemengeling die je wil geven. Kijk daar oa naar de energiewaarde. Meer dan waarschijnlijk zal die ongeveer gelijk liggen bij een sportmengeling en bij een merriemengeling, of zelfs bij die laatste nog net iets hoger (net even gespiekt op de site van cavalor).
Een drachtige merrie heeft vooral behoefte aan hoogwaardige eiwitten.

Ik zou dus enkel een mengeling geven en daar geen zemelen bij doen en daarnaast genoeg hooi/voordroog en als je dat wenst ook pulp. Heb onlangs nog ergens gelezen dat pulp zeer hoog is in calcium en dat het daarom wel goed zou zijn om er zemelen bij te geven om daar wel die balans calcium fosfor evenwichtiger te houden. Maar, ben er nog niet toe gekomen het etiket op mijn zak pulp te gaan uitpluizen.
Eén van mijn merries is ook vier maanden drachtig en die krijgt nu gewoon mee recreatiemengeling, gecombineerd met Hartog lucerne en een flinke schep pulp om alles goed door de darmpjes te laten glijden. Daarnaast ook hooi of voordroog natuurlijk.
Heb ook een merrie staan met een bijna vier maanden oud veulen erbij en die merrie heeft de laatste drie maanden van de dracht Mare and Youngstock van Dodson and Horrell gekregen. Ik wilde een merriemengeling waarvan ik niet te veel moest geven om de dagelijkse vitaminebehoefte te dekken omdat mijn merrie uit zichzelf al makkelijk dik werd.
Na de geboorte bleek dat ze toch heel veel aan het veulen geeft en nu krijgt ze elke dag Stud Cubes bij ook van D&H.

liesl_serena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:52

Hey,

bedankt voor de informatie. Nu die zemelen bij het eten toevoegen was op raad van de dierenarts. dus daarom wist ik nu niet of ik dat ook bij die merriemengeling moest geven. Ik ken nu wel mensen die slobber ook geven na het rijden en als eten recreatie en sportmengeling geven. Van de zemelen bij de pulp had ik ook al gelezen.

Mvg

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:08

Niet alle DA's zijn op de hoogte van de meest recente denkpistes rond paardenvoeding ;)

petitparis

Re: voeding drachtige merrie,

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:27

je moet inderdaad pas in de laatste maanden van de dracht extra beginnen voeren en dit is eerder omdat de merrie dan minder ruimte heeft in haar buik om voldoende ruwvoer op te eten. Dus dan kan ze wel wat extra geconcentreerder voer (krachtvoer) gebruiken.
Je kan slobber na het rijden voeren als gehele voerbeleid dit toelaat. Een paard dat niks doet heeft weinig of geen krachtvoer nodig en van 1 keertje rijden hebben ze geen extra voer nodig. Dus geef je stel maar max 1kg krachtvoer/dag en je rijdt systematisch 3-4x/week, dan zou je kunnen zeggen "ik voer de dagen dat ik rij 0.5kg musli/slobber extra, als beloning en aaanvulling/ondersteuning van de geleverde prestatie". Als je al aan 3-4kg of meer krachtvoer/dag geeft, dan is extra slobber/musli/pulp/... gewoon overdaad. Als je paard te weinig energie heeft, dan heb je gewoon een foute musli/brok/... uitgekozen voor de te leveren arbeid.