voeding eczemer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

voeding eczemer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 16:37

Maakt het uit wat je je paard voert als die zomereczeem heeft?

Ik ben van mening van wel maar ik hoor van verschillende kanten verschillende antwoorden. En was nu toch wel benieuwd wat de meeste bokkers hier nu van vinden ;)

(denk dan aan minder eiwit/zuiker en zetmeel)

alvast bedankt! :D

Arabesk

Re: voeding eczemer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:40

geen biks of muesli meer, ook geen pavo koek (suikerklont)

liefst eigenlijk ook geen gras, maar hooi + paddock

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:42

Ja, dat maakt erg veel uit!
Schrap alles wat met BROK te maken heeft; dat wordt bijelkaar gehouden door melasse dat is suiker.
Weinig tot geen kunstmest op de weide; grof hooi, geen "koeienkuil".
Als krachtvoer een onbewerkt en onverhit granenmengsel met toegevoegde mineralen (b.v. de Puur Natuur van equisanum); nooit meer dan 500-1000 gram per dag het liefst verdeeld over twee voedingen.
Biergist met lijnzaad, b.v. TWM Horse mix van Twilmij.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:43

ik heb daar een boek over gekocht een tijdje terug, het boek heet; zomereczeem opgelost door voeding, van nicolette hebing.

Helaas nooit helemaal in de praktijk kunnen brengen omdat hier de mogelijkheid niet is tot lang gras.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 07:26

VSW --> VS

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:47

Pas behalve met veel krachtvoer vooral ook op met gras: teveel fructaan kan zeker ook of nog meer jeuk veroorzaken doordat het lichaam het niet kan verwerken en verzuurt (te merken aan harde, dikke manenkam, stijfheid en harde spieren). Let behalve op de fructaanindex ook op andere plaatselijke factoren zoals onderbemesting, kort afgegraasd weiland en droogte; die kunnen het fructaangehalte enorm doen stijgen en dan kun je je (eczeem)paard beter helemaal niet op het gras laten.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:23

Zelf heb ik twee eczemers die veel baat hebben bij magnesium en pro biotica. beide ijslanders van mij hebben een andere vorm van eczeem en ik moet het bij beide op een andere manier behandelen.

Verder, voer brok en ruwvoer waar minder dan 10% melasse en zetmeel in zit. De Equine Sensitive en Safe & Sound van Dodson and Horrell zijn hier goede voorbeelden van. Puur voer wat ze ook nog eens lekker vinden! Ik zeg het niet alleen omdat ik het verkoop (weet nieteens of je in de buurt woont) maar meer omdat ik zelf twee eczemers heb en weet hoe moeilijk het met voeding is...

Succes ermee!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:50

zeker dat het uitmaakt! al sje kijkt naar wat voor zooi er bijvoorbeeld door brok en muesli heen zit: alleen maar extra belasting voor het paard.
alle suikers in fruit en snoepjes enzo precies hetzelfde. paard moet alleen maar meoite doen al die suikers het lichaam weer uit te krijgen...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:04

Vooral bij de wat sobere rassen moet je erg opletten wat je voert.
Een pony/paard wat duidelijk overgewicht heeft zal duidelijk meer problemen in het lichaam hebben, de hele stofwisseling ligt dan overhoop.

Schraal voeren, krachtvoer zo veel mogelijk beperken en kiezen voor een voer waar vitamines in zitten maar zo min mogelijk suikers etc. Evt. als dat mogelijk is weidegang beperken, gras bevat vaak veel fructaan en deze zorgt voor overbelasting.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:37

Weiland vind ik zelf een heel moeilijk iets om over te beslissen wat nu goed is. Lang gras heeft vaak minder fructaan, maar de mijne kan het niet verwerken, eet er teveel van, wordt dik en hierdoor krijgt ze alleen maar meer last van haar eczeem. Nu staat ze al iets van 1,5 maand op een kaal stuk land en gaat het geweldig. Het land is echt kaalkaal, en ze krijgt er hooi bijgevoerd. De dikke manenkam en jeuk zijn weg.
Nu krijgt ze iedere dag een handje muesli (Havens Coolmix) met een supplement waar vanalles inzit (Supermulticompleet van Primeval). Als de coolmix op is, gaat ze de equine sensitive krijgen.