Zand eten/likken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Zand eten/likken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:41

Ik heb Daantje me haflinger er gisteren op betrapt, zand te eten.
Ze staat momenteel in een schale wei.
Wel voldoende eten voor haar.
Nu heb ik ze gisteren even naar een andere wei gedaan met veel groen gras.
Zie ik dat ze bij een kale plek is gaan staan, en daar min of meer met haar tanden een kuil in de grond aan het graven was.
Ze schaapte met haar tanden over de grond, en likte aan de grond.
Er is nu echt een kuiltje aan het ontstaan.
Ik weet dat het heel slecht is als ze zand eten maar wat doe ik er aan.
Ze krijgt dagelijk 1kg musli en heeft een minerale steen in de wei.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:32

Paarden kunnen zand gaan likken door een tekort.
Een interessante website over hoe dieren aan vitamine B12 komen is deze website Er staat wel dat het bij paarden niet bekend is.
Laat eens kijken bij bloedonderzoek of je paard bloedarmoede heeft?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:36

Mijn paard doet het ook, maar dan met van die zwarte aarde. Wat jij zegt met de tanden schrapen en dan likken of echt opeten. Ze doet het al jaren, mankeert niets en krijgt naast goede biks ook muesli en heeft een liksteen (zo'n mega blok) en zo nu en dan een lik-it (al is dat volgens mij meer lekker dan gezond). En toch als ze dat spul tegenkomt móet ze het even eten :roll:

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:42

Yessy schreef:
Mijn paard doet het ook, maar dan met van die zwarte aarde. Wat jij zegt met de tanden schrapen en dan likken of echt opeten. Ze doet het al jaren, mankeert niets en krijgt naast goede biks ook muesli en heeft een liksteen (zo'n mega blok) en zo nu en dan een lik-it (al is dat volgens mij meer lekker dan gezond). En toch als ze dat spul tegenkomt móet ze het even eten :roll:

Mijn paard krijgt ook naar mijn idee voldoende vitamines binnen, goede musli van marstall.
en zo'n groot rood mineralen blok in de wei.

Ik heb haar in de wei waar ze nu staat het nog nooit zien doen, toen ik haar in die wei zette met die kale plek in het gras begon ze er gelijk mee.
Ze eet het ook echt op.
Neemt eerst een hap en gaat dan de grond likken waarze net die hap vandaag heeft.

OW wacht eens even, het is daar kaal omdat daar eerst de mineralen steen stond.
Zou de grond er zout smaken.
Zou ze in de andere wei de steen niet kunnen vinden, of is hij niet lekker het is een andere als ik normaal heb.

Yessy

Re: Zand eten/likken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:45

Haha klinkt of je de verklaring gevonden hebt. Ik heb hier ook zo'n kieskeurig mormel staan, als ze iets anders lekkerder vindt, hoeft ze de rest echt niet meer (tot nu toe meegemaakt met muesli en.. jawel zoutblokken!).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:57

In een liksteen of mineralensteen zitten geen vitamines. Dus dat gaat niet op naar mijn mening.
B12 zit niet in gras. Dieren moeten dat maken in hun darmen en de meeste dieren hebben er een methode voor. Bij B12 maken in de darmen is in ieder geval wel een mineraal nodig namelijk kobalt.

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:12

oei, daar kunnen ze koliek van krijgen, hier weet ik niet veel raad op, zet je paard anders op stal en maai elke dag vers gras voor hem geef hem wat meer eiwit produkten, mischien helpt dat! niet 2 dagen maar paar weken moet je dat volhouden of bel de dierenarts.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:30

Over koliek zou ik me niet direct zorgen maken, of je paard moet er erg gevoelig voor zijn. Ze eten er echt geen kilo's van ;)
Die van mij doet het al minstens 8 jaar en de enige keer dat ze koliek had kwam het niet daardoor!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:48

ik lees even mee. mijn paarden staan ook in het land en eten ook heel erg veel aarde/zand.
ook mineralenblok en krijgen half schepje pavo energy control bij als ze gewerkt hebben. Meer mogen ze echt niet want ze staan ongeloofelijk dik.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:51

Mijn paardje ging ook zand eten en ik geef haar nu elke dag bij de muesli 1 schepje ijslands zeewier, dus 2 schepjes per dag en dat gaat super, ze eet geen zand of iets dergelijks meer..
mss een tip? verkrijgbaar bij oa de paardendrogist..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:12

EstherHegt schreef:
In een liksteen of mineralensteen zitten geen vitamines. Dus dat gaat niet op naar mijn mening.
B12 zit niet in gras. Dieren moeten dat maken in hun darmen en de meeste dieren hebben er een methode voor. Bij B12 maken in de darmen is in ieder geval wel een mineraal nodig namelijk kobalt.

Houdt in... dat de bacteriehuishouding van de dikke darmen dus goed/optimaal moet zijn, toch?
Kortom, je kan er dus vitaminen ingooien wat je wilt.... indien de dikke-darm-huishouding niet optimaal is, wordt het net zo hard weer uitgepoept.
Alles valt of staat dus met zeer, zeer goed ruwvoer-beleid in (wellicht?) onbeperkte vorm.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:16

Ijslands Zeewier zit alles in (zegt men)
Bevalt mij echt prima