Lijnzaad: wel of niet? hoeveelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Lijnzaad: wel of niet? hoeveelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:35

Hoi,
Mijn Fries heb ik "betrapt" op het eten/ sabbelen van modder. Het waren maar een paar happen en ik weet dus niet of hij het inslikt. N

u zegt de ene: Niet echt handig van hem en het beste kan ik lijnzaad voeren.
De ander zegt: ze spugen het vaak weer uit, kan geen kwaad. Met gras krijgen ze ook het nodige binnen. Niks geven.

Wat is jouw mening?

Dan dat lijnzaad. Degene die mij dat aanraadde zei 10 minuten koken. Op Bokt-Wiki lees ik 20 minuten en 20 min pruttelen ivm gifstoffen. OK, dan krijg ik dus al een naar gevoel erbij, gifstoffen... Tevens zei deze persoon: 1 kop op anderhalve liter water en dat geeft ze 2 keer per week. Ik vind dat nogal een boel lijnzaad-prut als ik het zo bekijk. Hoeveel geef jij aan je paard? Het gaat om een Fries van 6 jaar, ong 500 kilo.

aslo

Re: Lijnzaad: wel of niet? hoeveelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:54

Als je geel lijnzaad neemt, hoef je dit niet te koken en kun je dagelijks wat door het voer mengen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:07

Aangezien er behoorlijk wat paarden zijn overleden aan zandkoliek (of gaskoliek, dat hier een gevolg van kan zijn) zou ik zeker uitkijken met het eten/sabbelen van zand.

Zorgen voor voldoende stengelig ruwvoer, waar het paard zo veel mogelijk over de dag van kan eten is erg belangrijk. Veel ruwvoer zorgt namelijk voor een actief darmstelsel en een goede maag- en darmflora en het paard zal hierdoor waarschijnlijk ook minder zand naar binnen werken.

Lijnzaad wel of niet koken en de hoeveelheid is erg verdeeld.
Mijn paard heeft ook zandkoliek gehad en mocht 100 gram per dag. De DA in Lienden zei dat ik het niet hoefde te koken, mits ik direct na het voeren de voerbakken goed schoon maakte en me aan de maximale hoeveelheid hield.
Als je het kookt met voldoende water krijg je een heerlijke pan vol met slijm dat je kan voeren.

Om lijnzaad goed te laten werken is het belangrijk een kuur te geven van bijv. 1 week en dan iedere dag of het sowieso iedere dag te voeren. Af en toe heeft minder effect dan in een kuur.

Edit: voordat ik het vergeet: haal de lijnzaad niet bij de ruitersportzaak. Toen mijn paard ziek was en ik bij Divoza een emmertje haalde was ik 13,95 kwijt voor 2 kg en bij de foeragehandel betaal ik, afhankelijk van de hoeveelheid, 90 tot 70 cent per kilo.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:46

Judje schreef:
Aangezien er behoorlijk wat paarden zijn overleden aan zandkoliek (of gaskoliek, dat hier een gevolg van kan zijn) zou ik zeker uitkijken met het eten/sabbelen van zand.

Zorgen voor voldoende stengelig ruwvoer, waar het paard zo veel mogelijk over de dag van kan eten is erg belangrijk. Veel ruwvoer zorgt namelijk voor een actief darmstelsel en een goede maag- en darmflora en het paard zal hierdoor waarschijnlijk ook minder zand naar binnen werken.

Mijn paard heeft ook zandkoliek gehad en mocht 100 gram per dag. De DA in Lienden zei dat ik het niet hoefde te koken, mits ik direct na het voeren de voerbakken goed schoon maakte en me aan de maximale hoeveelheid hield.
Als je het kookt met voldoende water krijg je een heerlijke pan vol met slijm dat je kan voeren.

Om lijnzaad goed te laten werken is het belangrijk een kuur te geven van bijv. 1 week en dan iedere dag of het sowieso iedere dag te voeren. Af en toe heeft minder effect dan in een kuur.

Edit: voordat ik het vergeet: haal de lijnzaad niet bij de ruitersportzaak. Toen mijn paard ziek was en ik bij Divoza een emmertje haalde was ik 13,95 kwijt voor 2 kg en bij de foeragehandel betaal ik, afhankelijk van de hoeveelheid, 90 tot 70 cent per kilo.

Mijn paard staat 24/7 in de wei met voldoende ruwvoer tot zijn beschikking. En dan allerlei soorten (gras, andere planten etc). Soms wordt er hooi bijgevoerd maar niet vaak. Maar omdat het een echt hele grote wei is voor 5 paarden is er gewoon meer dan voldoende voer. Hij kan dus echt de hele dag eten en krijgt momenteel niet eens brok erbij. Dus waarom hij het is deed/doet is voor mij echt een raadsel. Zijn conditie is ook verder goed. Vandaag weer ontwormkuur gehad. De laatste was 4 mnd geleden gedaan net voor ik hem kocht.

Ik heb nu dus lijnzaad gekookt (bruin lijnzaad, ongebroken) 1 kop op 1,5 ltr water en het is echt 1 grote portie slijm haha. Maar moet ik hem die hoeveelheid (dus zeg maar anderhalve liter snot) nou in 1 keer geven of over meerdere dagen???

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:51

Ik denk dat degene die jou dit advies gaf bezorgd is om zandkoliek.
Lijnzaak kan altijd, is ook goed voor de vacht enz.
Toch kun je ook lijnzaadolie kopen hoor en haar dar iedere dag een scheutje van geven.
Ik geef mijn paarden iedere dag een dopje olie over de brokken om zandkoliek te voorkomen.
Lijnzaadolie is best duur maar met 1 paard wel te doen.
Zelf heb ik wat meer paarden dus gebruik gewoon zonnebloemolie.
De olie neemt de zandkorrels mee naar buiten en voorkomen is beter dan genezen.

Neem het zandeten wel serieus en informeer eens bij je plaatselijke fouragehandelaar naar suplementen waar extra vitamines en mineralen inzitten, bv een mineralen zoutsteen enz.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:52

Wij voeren zogenaamde "Flohsamen". Is in poedervorm, halve liter water erop en je hebt dan een beste portie "appelmoes". Dat door het voer en de darmen worden dan quasi gespoeld. Geen gezeur met afkoken en de werking is niet minder dan lijnzaad.

Voor wie Duits kan:

http://de.wikipedia.org/wiki/Flohsamenschalen

Dat spul is echt optimaal!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:55

Zilfstar schreef:
Judje schreef:

Mijn paard staat 24/7 in de wei met voldoende ruwvoer tot zijn beschikking. En dan allerlei soorten (gras, andere planten etc). Soms wordt er hooi bijgevoerd maar niet vaak. Maar omdat het een echt hele grote wei is voor 5 paarden is er gewoon meer dan voldoende voer. Hij kan dus echt de hele dag eten en krijgt momenteel niet eens brok erbij. Dus waarom hij het is deed/doet is voor mij echt een raadsel. Zijn conditie is ook verder goed. Vandaag weer ontwormkuur gehad. De laatste was 4 mnd geleden gedaan net voor ik hem kocht.

Ik heb nu dus lijnzaad gekookt (bruin lijnzaad, ongebroken) 1 kop op 1,5 ltr water en het is echt 1 grote portie slijm haha. Maar moet ik hem die hoeveelheid (dus zeg maar anderhalve liter snot) nou in 1 keer geven of over meerdere dagen???

Ja is smerig om te zien ik ken het, vroeger kookte wij het nog wel eens om slobber te maken maar tegenwoordig kun je het kant en klaar kopen.
Geef hem eerst eens een klein scheutje en kijk hoe zij erop reageert, meestal vinden ze het niet lekker.
Bij de drogist of fouragehandelaar kun je zemelen kopen en er dan slobber van maken.
Kopje lijnzaad is niet zoveel maar toch even rustig opbouwen.

Zand eten betekend meestal al, verveling of mineralen te kort .

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:56

O ja was ik vergeten.
Als je zeker wilt weten of je paard te veel zand in haar darmen heeft, pak dan wat verse drollen van haar uit de wei.
Gooi die in emmer met schoon water en laat nachtje weken.
Poep komt naar boven drijven en eventueel zand blijft op de bodem liggen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:00

Adil18 schreef:
Wij voeren zogenaamde "Flohsamen". Is in poedervorm, halve liter water erop en je hebt dan een beste portie "appelmoes". Dat door het voer en de darmen worden dan quasi gespoeld. Geen gezeur met afkoken en de werking is niet minder dan lijnzaad.

Voor wie Duits kan:

Weet je ook of dat in NL ook verkrijgbaar is? Of hoe het heet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:02

eppie38 schreef:
Ik denk dat degene die jou dit advies gaf bezorgd is om zandkoliek.
Lijnzaak kan altijd, is ook goed voor de vacht enz.
Toch kun je ook lijnzaadolie kopen hoor en haar dar iedere dag een scheutje van geven.
Ik geef mijn paarden iedere dag een dopje olie over de brokken om zandkoliek te voorkomen.
Lijnzaadolie is best duur maar met 1 paard wel te doen.
Zelf heb ik wat meer paarden dus gebruik gewoon zonnebloemolie.
De olie neemt de zandkorrels mee naar buiten en voorkomen is beter dan genezen.

Neem het zandeten wel serieus en informeer eens bij je plaatselijke fouragehandelaar naar suplementen waar extra vitamines en mineralen inzitten, bv een mineralen zoutsteen enz.

Dus elke dag een dop zonnebloemolie (of lijnzaadolie) over de brokken zou ook kunnen?

@ Eppie: tsja verveling: hij staat 24/7 met 4 maten in de wei waarvan 1 grote vriend. Wordt nu wel weinig gereden (niet) vanwege mijn blessure maar dat mag ik nu weer op gaan pakken. En die mineralen: omdat hij met 4 anderen staat kan ik niet zomaar een liksteen in de wei gooien. Hij krijgt nu geen brok, omdat dat bij de buitenpaarden niet gevoerd wordt. Ga ik nu dus wel weer geven na het werken met hem.

Dus actiepakket tot nu toe:

Lijnzaad voeren dan wel olie door voer
Brok op de dagen dat ik met hem gewerkt heb
En die drollen wil ik idd ook eens gaan bekijken
Vandaag ontwormd

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:08

Zilfstar schreef:
Adil18 schreef:

Voor wie Duits kan:

Weet je ook of dat in NL ook verkrijgbaar is? Of hoe het heet.

Kan het wel even uitzoeken! Je kunt het hier in ieder geval zo bij de DA halen, echt duur is het ook niet en je kunt er erg lang mee!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:13

Adil18 schreef:
Kan het wel even uitzoeken! Je kunt het hier in ieder geval zo bij de DA halen, echt duur is het ook niet en je kunt er erg lang mee!

Graag, dan kan ik daar eens naar zoeken hier.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:14

Toppie ben ook wel geintereseerd, ken het niet maar is altijd goed om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.
Zilfstar is het gelukt het je merrie te voeren?
Vies spul he is net snot bleeeeh

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:15

stipje, ben ook benieuwd of het in nederland te verkrijgen is

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:29

eppie38 schreef:
Toppie ben ook wel geintereseerd, ken het niet maar is altijd goed om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.
Zilfstar is het gelukt het je merrie te voeren?
Vies spul he is net snot bleeeeh

Nee het is niet gelukt mijn merrie het te voeren, Jippe is nml een ruin hahaha :D
Ik had het wel al gekookt maar het was nog erg heet toen ik naar stal moest. Daarbij leek het mij niet handig EN ontworming EN lijnzaad bij elkaar te voeren (of nou ja, vlak na elkaar). Het zit nu dus in een grote "fritessaus-emmer" zeg maar en ik neem het morgen mee. Samen met een bak met biks erin en wat stukjes appel. Dus ga het wrs morgen proberen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:39

Ik heb het hier gevonden! Precies wat ik heb, flohsamenschalen zijn heel makkelijk vertaald de vliezen van vlozaad, afkomstig uit India. In Nederland is het hier te verkrijgen:

http://www.homeovet.nl/verzorgingsprodu ... lium_husk/

Kan ook voor katten gebruikt worden :P

Het heeft echt een goede werking en het is niet zo veel werk. Ik heb ergens anders gezien dat je ook het complete zaad kunt krijgen, maar dan zit je weer met het afkoken. In ieder geval reinigt het de darmen goed en voorkomt zo zandkoliek, maar het heeft nog veeeeeeel meer voordelen. Het zorgt voor een optimale darmbalans doordat het de groei van bepaalde bacterieen die bijdragen aan een goede darmwand etc. stimuleert. Ook verlaagt het het cholesterolgehalte en voorkomt het leverproblemen door vetophopingen om die redenen wordt het ook voor door mensen die op dieet zijn gebruikt). Vlozaad is in ieder geval daarom bij zowel paarden met verstoppingen als paarden met diarree te gebruiken.

Op de link die ik eerder gaf staan nog veel meer zaken waarom vlozaad zo goed is.\

Wij zijn in ieder geval super tevreden. Het heeft Shiva"s algemene toestand nog beter gemaakt dan het al was, na een kuur van 4 weken glimt en glanst ze van alle kanten en is er geen zand meer te vinden in haar mest!

Edit: Ik zie net dat het in Nederland wel veeeeeeeeel duurder is! Hier krijg je 1,5 kilo voor nog geen 20 euro...!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:40

o ruin hihihi, sorry!
Benieuwd of Jippe het eet, vast wel ieder paard is gek op appeltjes en kleur groen (bleeh)
Of is de lijnzaad die je gekocht hebt niet groen, geloof dat het ook in andere kleuren is.
De eerste keer dat ik het kookte dacht ik dat het bedorven was, echt!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:42

Adil18 schreef:
Ik heb het hier gevonden! Precies wat ik heb, flohsamenschalen zijn heel makkelijk vertaald de vliezen van vlozaad, afkomstig uit India. In Nederland is het hier te verkrijgen:

http://www.homeovet.nl/verzorgingsprodu ... lium_husk/

Kan ook voor katten gebruikt worden :P

Het heeft echt een goede werking en het is niet zo veel werk. Ik heb ergens anders gezien dat je ook het complete zaad kunt krijgen, maar dan zit je weer met het afkoken. In ieder geval reinigt het de darmen goed en voorkomt zo zandkoliek, maar het heeft nog veeeeeeel meer voordelen. Het zorgt voor een optimale darmbalans doordat het de groei van bepaalde bacterieen die bijdragen aan een goede darmwand etc. stimuleert. Ook verlaagt het het cholesterolgehalte en voorkomt het leverproblemen door vetophopingen om die redenen wordt het ook voor door mensen die op dieet zijn gebruikt). Vlozaad is in ieder geval daarom bij zowel paarden met verstoppingen als paarden met diarree te gebruiken.

Op de link die ik eerder gaf staan nog veel meer zaken waarom vlozaad zo goed is.\

Wij zijn in ieder geval super tevreden. Het heeft Shiva"s algemene toestand nog beter gemaakt dan het al was, na een kuur van 4 weken glimt en glanst ze van alle kanten en is er geen zand meer te vinden in haar mest!

Edit: Ik zie net dat het in Nederland wel veeeeeeeeel duurder is! Hier krijg je 1,5 kilo voor nog geen 20 euro...!

Zo ik schrik echt wel even van de prijs hoor!!! Hoe vaak geef je het eigenlijk? Elke dag? Om de zoveel dagen? En hoeveel gebruik je dan?
En heb je evt een link voor een Duitse website (kijken of het met verzenden naar buitenland goedkoper is)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:43

eppie38 schreef:
o ruin hihihi, sorry!
Benieuwd of Jippe het eet, vast wel ieder paard is gek op appeltjes en kleur groen (bleeh)
Of is de lijnzaad die je gekocht hebt niet groen, geloof dat het ook in andere kleuren is.
De eerste keer dat ik het kookte dacht ik dat het bedorven was, echt!

Nee van mij is bruin. Dus idd een bruine smurrie.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:44

Bruin :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:03

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:05

Adil18 schreef:
http://www.loesdau.de/websale7/Loesdaus ... satzfutter

Hier krijg je 1,5 kilo voor nog geen 20 euro, hele andere prijzen dus! Ik ga even kijken of die ook naar Nederland versturen!

Ik zie het al bij verzendkosten: BInnen EU: ong 20 euro verzendkosten. Dus tsja, dan zit je weer aan 40 (en daar heb ik het al voor gezien voor 1,8 kilo geloof ik bij Groene Os)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:09

Zilfstar schreef:
Adil18 schreef:
http://www.loesdau.de/websale7/Loesdaus ... satzfutter

Hier krijg je 1,5 kilo voor nog geen 20 euro, hele andere prijzen dus! Ik ga even kijken of die ook naar Nederland versturen!

Ik zie het al bij verzendkosten: BInnen EU: ong 20 euro verzendkosten. Dus tsja, dan zit je weer aan 40 (en daar heb ik het al voor gezien voor 1,8 kilo geloof ik bij Groene Os)

Ja, erg jammer! Ik snap niet dat dit spul in Duitsland zo veel goedkoper is moet ik zeggen...Hier wordt het ook door zo veel mensen gebruikt! Het is veel makkelijker en naar verhouding niet veel duurder dan lijnzaad...!

Als je het echt een keer uit wil proberen wil ik ook best wel eens wat meenemen naar Utrecht. Ik kan het goedkoper krijgen omdat ik in Duitsland woon, maar ik studeer in Utrecht en kom daar dus regelmatig!

Het is wel echt topspul!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:16

vlozaad of psyllium is in België en Nederland eigenlijk redelijk duur (veel duurder dan lijnzaad), maar eigenlijk wel efficiënter dacht ik (crf Sandclear kuren enzo)

Nu zou ik de gekookte lijnzaad eigenlijk niet langer dan 24u bijhouden en zeker niet als het warm weer is. :n

Tijdens de rui geef ik lijnzaad vlokken (gekookt en gevriesdroogd) en daar mag je ook een 100 tot 150 gram van per dag geven. 't zit in zakken van 3kg en kost denk ik 15 euro... Het goedkoopst is gewoon zaad kopen en zelf kokend water opdoen, maar dan weer niet zo handig

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:19

petitparis schreef:
vlozaad of psyllium is in België en Nederland eigenlijk redelijk duur (veel duurder dan lijnzaad), maar eigenlijk wel efficiënter dacht ik (crf Sandclear kuren enzo)

Nu zou ik de gekookte lijnzaad eigenlijk niet langer dan 24u bijhouden en zeker niet als het warm weer is. :n

Tijdens de rui geef ik lijnzaad vlokken (gekookt en gevriesdroogd) en daar mag je ook een 100 tot 150 gram van per dag geven. 't zit in zakken van 3kg en kost denk ik 15 euro... Het goedkoopst is gewoon zaad kopen en zelf kokend water opdoen, maar dan weer niet zo handig

Ja, echt vreemd, ik schrok hier behoorlijk van de prijzen, zoals gezegd kan ik hier ook via de DA aan 1,5 kilo voor nog geen twintig euro kopen, en de werking is ook dat geld (en de bespaarde moeite van het afkoken...) echt waard..!