Wat voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:04

Hoihoi! :wave:

Ik vroeg me af wat ik mijn shetlanderhengstjes nou eigenlijk het beste kan voeren. Ze zijn nu allebei 3,5/4 jaar en ben dus begonnen met werken aan de lange lijnen.

Nu krijgen ze nog 's ochtends ponybrok (voor sobere rassen), 's middags staan ze +/- 3 uur te grazen en 's avonds krijgen ze ieder een plak hooi. Ze lijken het hier toch goed op te doen, maar nu moeten ze toch aan het werk vrees ik ;)

Met [***] doe ik het nog rustig aan, 1 á 2 keer in de week een lichte training van veel figuren en overgangen van stap naar draf en draf naar stap. Hierbij let ik erop of hij goed recht loopt en of hij ook goed ontspant en nageeft. Dus ik denk dat hij in principe niet echt iets extra's nodig heeft?

Met [***] ben ik al iets langer bezig, en train ik ongeveer 3 tot 4 keer in de week (om en om, dus dag wel, dag niet, dag wel etc) een normale training met ook veel figuren, maar ik neem ook afentoe het wijken mee (wat hij overigens erg goed doet). Hij draaft wel langere stukken en ik vraag ook een draf met wat meer impuls, zodat hij niet al te 'braaf' gaat lopen omdat hij nogal de neiging heeft wat sloom te gaan worden als je even niets met hem doet.

Nou denk ik dat het wel goed is wat ze krijgen, of moeten ze nog wat bijgevoerd krijgen? Of is er iets aan het voer wat ik beter kan veranderen?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:55

Ik zou ze eerlijk gezegd niet eens krachtvoer geven. Ruwvoer van goede kwaliteit is voldoende.

2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:49

Shetjes hebben normaal voldoende aan ruwvoer. Eventueel kun je extra vitaminen bij voeren d.m.v. een liksteen. Wil je ze echt wat geven zijn pavo summerfit koeken (halve) ook nog een goede optie.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:59

Ik zou inderdaad ook geen krachtvoer geven. Shetlanders zijn een sober ras en doen t prima op alleen ruwvoer.
Een liksteen of oid om meer mineralen binnen te krijgen, dat is natuurlijk altijd goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:03

Liksteen hebben ze wel :j Vergeten erbij te zetten, :))

Oke bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:51

2009 schreef:
Shetjes hebben normaal voldoende aan ruwvoer. Eventueel kun je extra vitaminen bij voeren d.m.v. een liksteen. Wil je ze echt wat geven zijn pavo summerfit koeken (halve) ook nog een goede optie.

Die koeken staan bol van de suikers, dan kan je beter de pavo vital brokjes nemen. 25gr per dag is genoeg voor een kleine pony, en is net leuk als beloningshapje na het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:53

Halve Summerfit vind ik ook veel te veel voor een shet hoor. Is een suikerbommetje wat je dan geeft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:05

Inderdaad alleen ruwvoer en een goede liksteen.
Als je het idee hebt dat ze teveel afvallen dan zou ik wat ruwvoer gaan bijvoeren en als ze dan nog afvallen bietenpulp met een handje muesli met zo min mogelijk suiker...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:30

VSW-->VS