Paard erg dun, hoe laten aankomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Paard erg dun, hoe laten aankomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:29

Hoi,

Ik rij nu weer op een plek waar ik al een ander half jaar heb gereden en de paarden daar zijn allemaal vrij dun ..
Nou bemoei ik me niet met de paarden die van iemand anders zijn, maar de mijne is ook erg dun..

Hij is ruim 1,60 en staat 4 uurtjes op het land, krijgt 1 à 2 kg hooi en 1 kg brok..
Dit heeft ie altijd al gekregen, van jongs af aan.
Hij is net zadelmak gemaakt en ingereden en nu we aan het rijden zijn, krijgt ie dus veel meer beweging.
En dan heeft ie ook meer voer nodig..

Nu heb ik al overlegd over het krijgen van meer voer, maar zij vindt dit niet nodig want ze zijn allemaal gezond..
Ondertussen kun je dus wel de ribben van mijn pony tellen en zijn de flanken ingedeukt (hoe noem je het..)..

Ik geef al, stiekem, meer hooi (tijdens het op- en afzadelen) maar dit is uiteraard niet genoeg..
Ik kan m moeilijk meer brok gaan geven, want hij is al heet genoeg..

Weet iemand een goede en gezonde manier om dit paard bij te voeren?
Muesli met kruiden oid en hoeveel kan ik geven, moet ik dit opbouwen?

Alvast bedankt!

Gabriellee

Re: Paard erg dun, hoe laten aankomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:33

Hee,,

Het is erg jammer dat ze op je stal niet meer voer willen geven. Misschien zou je kunnen overleggen als je iets meer bij betaald of ze meer voer willen geven.

Als je een zak slobber koopt en ja paard daar iedere dag 1 schep van geeft en dat mengt met een voerschep water en dan even laten staan. Dan word het een soort papje. Daar worden de paarden over het algemeen wel dikker van en niet veel vlugger.Met slobber hoef je voor hoever ik weet niets op te bouwen;) Ruwvoer is vooral ook belangrijk dus probeer je pony meer hooi te geven.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:33

Je kan hem wat distelolie door het voer doen; je begint met een scheutje en dit kan je opvoeren tot een heel kopje over het voer. (Gaan ze ook nog eens heel mooi van glanzen :j !)
Ook (gepofte) maisvlokken bij het normale voer geven, maakt ronder, maar niet heet ;) .
Ik heb een paard wat ´s winters altijd wat invalt; die krijgt een klein kopje maisvlokken door het voer en daarmee kan ik het probleem goed opvangen :) .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:44

Jouw paard krijgt veel te weinig hooi. 10 kilo per dag (halve baal of meer) is het minimum om een paard gezond te houden. Als alle paarden waar je staat veel te dun zijn zou ik zeggen: wegwezen en een betere pensionstal zoeken. Voor nu kun je olie bijvoeren. Gewoon zonnebloemolie van de Aldi oid, kost geloof ik 60 ct per liter of zo, opbouwen naar 300 ml per dag (1 fles per 3 dagen dus).

Overigens is muesli net als 'brok' ook gewoon krachtvoer. Het enige verschil is dat biks vermalen en aan elkaar geplakte granen zijn, en bij muesli moet het paard het malen zelf doen.

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:47

Ik vind het ook wel weinig hooi wat jouw paard krijgt. Ik zou toch proberen te overleggen voor meer hooi. En anders misschien opzoek gaan naar een andere pensionstal. Als jouw paard er volgens jou niet goed uit ziet dan zal dat wel kloppen!

Ik weet dat vroeger bij ons de paarden maismeel kregen(daar was slobber van gemaakt) om wat dikker te worden. Misschien eens waard te proberen? Ik heb geen idee of het goed is oid maar het werd vroeger in mijn omgeving wel veel gebruikt. Misschien kan je daar wat informatie van zoeken.

Succes!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:50

Het is niet mijn paard, ik lease m volledig..
Ik kan m dus ook niet zomaar verplaatsen (geloof me, anders had ik dat echt wel gedaan ;))
En hij krijgt véél te weinig, ik zal wel eens een foto van hem maken, kunnen jullie tellen hoeveel ribben die heeft..

Waar is distelolie te halen?
En kan zonnebloem/distel olie ook bij de slobber?
Als ik hem dan iedere dag 1 voerschep van geef, zou dat helpen?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:00

_Nancy schreef:
Waar is distelolie te halen?
En kan zonnebloem/distel olie ook bij de slobber?
Als ik hem dan iedere dag 1 voerschep van geef, zou dat helpen?

Distelolie en zonnebloemolie is hier beide bij de Aldi te koop (distelolie is iets duurder, kost 1,29 € per fles. Zonnebloemolie gaat idd ook :) .)
Distel-/zonnebloemolie kan je idd ook door de slobber doen. Maar ... geef niet meteen de eerste keer de volle dosis! Begin met een scheutje en bouw dit langzaam op naar een kop vol (= ca 300 ml ;) ).

Ik had niet goed gelezen :o ; ik dacht dat je paard de hele dag op de wei stond, maar het is dus maar een half dagje; dan is 2 kg hooi idd wel erg weinig := ...
Komen ze ´s nachts in de box? Leg er anders "stiekum" zelf extra hooi in, voor als ´ie voor de nacht naar binnen komt (niet opschudden, dan valt het niet op als je onder het opgeschudde hooi nog wat hebt neergelegd O:) !)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:06

Het schijnt dat bietenpulp ook een redelijk goede dikmaker is maar geloof dat de meningen nogal verdeeld zijn. Wel is het zo dat je het goed moet laten wellen!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:44

Om ze wat sneller aan te laten komen zou ik slobber voeren. Toen Donna haar veulen zoogde was dat lichamelijk een aanslag op haar reserves. Ze is ontzettend ingevallen, na een maand dagelijks slobber bijgevoerd te hebben is ze weer goed op gewicht gekomen.

Ik ben alleen van mening dat dat bij jou niet de oplossing zal zijn. Die 2 kilo hooi die ze krijgt is veel te weinig. Eigenlijk zou ze onebeperkt ruwvoer tot de beschikking moeten hebben.

Daarnaast zou ik 2 keer per dag 3/4 kilo brokken gaan voeren (dus 1,5 kilo per dag) en kijken hoe ze het daarop doet.
Zoals je zelf zegt krijgt ze meer beweging en heeft ze dus automatisch meer nodig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 05:21

_Nancy schreef:
Hoi,

Hij is ruim 1,60 en staat 4 uurtjes op het land, krijgt 1 à 2 kg hooi en 1 kg brok..

meer hooi voeren, koop zelf een paar pakken hooi en voer hem dat onbeperkt bij.
persoonlijk zou ik vreselijk vervelend worden bij staleigenaren die magere paarden niet willen bij voeren, dat grenst bij mij aan de rand van mishandeling namelijk en daar word ik echt erg vervelend van }>

hoe zit het met andere stalgenoten?
hoe zijn hun paarden praten jullie er onderling wel es over?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:35