Wat voeren aan drachtige merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joosie

Wat voeren aan drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 13:46

Hoi,

Ik heb een aantal vragen
Wat kan je beter in je wei hebben: een liksteen of een himalaya steen?
Kunnen ze tegen regen?
Hoe bevestigen? (Wij hebben hout als omheining en langs dat hout loopt nog een stroom draadje, wel hebben we midden in de wei nog losse bielzen staan)

1 van onze merrie´s heeft dit jaar een veulen gehad en is nu weer drachtig.
Vanaf welke maand bijvoeren?
Wat bijvoeren?
Hoeveel bijvoeren?

Ze staan in principe 24 uur in de wei zomers en gaan ´s winters op stal.

Alsvast bedankt :D
Laatst bijgewerkt door Kris op 18-07-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

petitparis

Re: Een aantal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:22

ik zou voor een liksteen voor paarden kiezen. De mijn paard gebruikt bovendien haar himalaya steen alleen als speelbal.
Kan je aan die losse bilzen geen afdakje maken?

ik meen mij te herinneren van op de curcus dat het pas vanaf maand 8 ofzo pas echt NODIG is om je merrie bij te voeren totdat het veulen gespeend wordt.
Persoonlijk zou ik nu zolang ze het veulen aan de voet heeft wat merriebrok/ musli voeren (2-3kg/dag meer als je merrie begint in te vallen) en daarna wat onderhoudsbrok of musli, 1 kilo/dag ofzo en dan vanaf maand 8 terug overschakelen naar merriebrok

chrisje_83

Re: Een aantal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:31

Ik zou geen Himalaya blok in de weide hangen maar zo'n grote vierkante in zo'n kunststof bak. Je hebt die stenen van 10 kg meen ik en die houders waar ze in passen. Deze moet met 4 schroeven o.i.d. bevestigd worden, dit zou ik dan aan een losse biels doen.
Wij hebben ook een blok op de wei en overkappen deze niet.

Een merrie met een veulen aan de voet zou ik merriebrok voeren, de hoeveelheid is afhankelijk van hoeveel het veulen vraagt. Dan na het afspenen ga je over op een onderhoudsbrok, in eerste instantie om de melkproductie te stoppen en om de merrie op gewicht te houden. Wanneer de merrie 9 maanden drachtig is zou ik weer overgaan op merriebrok tot het veulen weer afgespeend wordt.

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:57

Ik had op de site van paardnatuurlijk gelezen dat die himalaya stenen weinig toegevoegde waarde hebben en je beter een liksteen van KNZ/Rockies kunt nemen. Wel jammer want ze zien er zo leuk uit ;) Niet altijd mocht ik zo'n KNZ steen in de stal ophangen, toen heb ik een touwtje door de openingen van de kleine KNZhouder gehaald, toen de steen erin gedaan en vervolgens opgehangen met behulp van het touwtje (ipv boren etc.) Een grotere is idd wel praktischer