Hoge calciumwaardes in voer vermoeilijken opname magnesium

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Hoge calciumwaardes in voer vermoeilijken opname magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 19:44

Heey bokkers,

Ik ben al de hele tijd bezig met geschikt voer te vinden voor mijn paard.
Uiteindelijk komt het erop neer dat ik voer wil waar niet teveel zetmeel/suiker inzit maar de mineralengehaltes wel mooi in balans zijn.
Het is namelijk zo dat onze gronden van tegenwoordig veel calcium bevatten tegenover vroeger. En dus het hooi dat van deze gronden komt maar ook het gras dat je paard eet van deze grond veel calcium bevat. Daarnaast geven wij krachtvoer dat ook nog eens veel calcium bevat. Calcium gaat zich ophopen en magnesium kan niet/moeilijk worden opgenomen. Zo ontstaat er een magnesium tekort.
Hieronder meer info voor wie meer wil weten:

http://www.pavo.nl/images/stories/Media ... obleem.pdf
http://www.pavo.nl/voeding/magnesium-in ... tvoer.html
http://www.pavo.nl/voeding/bot-veel-cal ... esium.html
http://www.pavo.nl/voeding/magnesium-va ... paard.html
http://www.pavo.nl/voeding/alarmfase-ma ... eluid.html
http://www.gddeventer.com/nl/25222685-% ... 0,10022700

Citaat:
Aandacht voor fosfaat, magnesium en vitamine E
De Gezondheidsdienst voor Dieren onderzocht afgelopen winter of sportpaarden voldoende mineralen en vitamines in hun bloed hebben, om optimaal te kunnen presteren. De gehalten aan fosfaat, magnesium en vitamine E blijken geregeld lager dan voor een optimale gezondheid gewenst is.

Het onderzoek werd uitgevoerd in de winterperiode 2007- 2008 op 26 professionele sportpaardenbedrijven. De bedrijven
lagen verspreid over Nederland. Per bedrijf werd er bij vijf paarden bloed afgenomen voor onderzoek op de belangrijkste mineralen en vitamines: calcium, magnesium, fosfor, koper, zink, selenium en vitamine E. Het blijkt dat Nederlandse sportpaarden in hun bloed in het algemeen hoge calciumwaarden hebben, lage magnesiumwaarden, lage fosforwaarden en gemiddelde koper- en zinkwaarden. De vitamine E-waarde is verontrustend: deze is bij maar liefst 31 procent van de sportpaarden te laag. En dat terwijl op veel bedrijven een kernbrok wordt bijgevoerd, waarin extra vitamine E zit.

Kalis adviseert paardenhouders om minder calcium te voeren, zeker als de magnesium- en fosforvoorziening aan de krappe kant zijn. Te veel calcium zorgt er namelijk voor dat magnesium en fosfor moeilijker worden opgenomen door het paard. In de praktijk betekent dit een krachtvoeder kiezen dat minder calcium bevat. Volgens Kalis is het verstrekken van een vitamine E-supplement op veel paardenbedrijven geen overbodige luxe, om het tekort op te heffen. Aangezien een mineralen- en vitamine E-tekort vaak niet worden onderkend - aan de dieren zelf is op het oog niets te zien - is bloedonderzoek nodig om dit vast te stellen.

Dhr kees kalis.

Wie heeft nog meer info ?
Wat doen jullie om magnesiumtekort te voorkomen bij je paard ?
Weten jullie voer met goed calcium-magnesium verhouding ?

Ik hoor het graag !

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:15

Omdat bij mijn paard een magnesium tekort geconstateerd is, ben ik opzoek gegaan naar informatie hierover. Er is heel wat tegenstrijdige informatie op internet over te lezen.

In het stuk van Pavo wordt steeds over calcium gesproken. (als mineraal die de de opname van magnesium tegenhoudt)
Ik heb het groene boekje (paardenvoeding in praktijk) erop na geslagen en daarin wordt beschreven dat met name Kalium de opname van magnesium negatief beinvloed. (samen met Citraat en stikstof) Met name polderklei gronden geven een hooggehalte aan kalium aan het gras. (en hooi)
(citaat uit het groene boekje:)
Dieren die weidegang krijgen, hebben aan overmatige kaliumvoorziening. Een overmaat kalium heeft een negatieve invloed op de magnesiumopname.
Een toename van de hoeveelheid magnesium in het rantsoen, bevordert de opname van calcium.

Als je het hebt over de verhouding van calcium en een ander mineraal, dan is met name de calcium - fosfor verhouding belangrijk.

Bij mijn paard is er tekort aan zowel calcium als magnesium uit een bloedonderzoek naar voren gekomen. Daarom voer ik nu beiden in een mineralen suplement bij. Maar dit doe ik omdat er daadwerlijk een tekort is geconstateerd, op dierenarts voorschrift. Voor jou paard kan het een heel ander verhaal zijn.
Verder is het, zoals ik al schreef lastig om aan de hoeveelheid in informatie die op internet geschreven staat, betrouwbare info te halen. Info uit het groene boekje (hoewel het al behoorlijk oud is) lijkt me betrouwbaar omdat ik ervan uitga dat het onafhankelijk is en geen commerciele belangen heeft bij de verkoop van een bepaald soort voer of merk.
Maar als er inmiddels soortgelijke info in een geupdate versie te krijgen is, ben ik daar ook wel erg benieuwd naar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:56

Tjonge jonge de kennis begint door te dringen tot pavo, éidelijk, het zou tijd worden!

Nog geen twee jaar geleden verkochten ze nog allerlei soorten brok met leuzen als 'merriebrok met extra calcium' en 'veulenbrok met extra calcium voor botopbouw'

nou voor botafbráák eerder :+

Jammer genoeg heeft pavo vooral belang bij verkoop.

Hier meer info over magnesium en de storende werking van calcium:

http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/s ... nesium.htm

Citaat:
Magnesium-tekort betekent dus niet dat er te weinig magnesium in de voeding van het paard zou zitten, maar dat hij gewoon een overschot aan mineralen krijgt. Ook wanneer de calcium/magnesium-verhouding in orde is kan bij een teveel aan mineralen toch een tekort aan magnesium ontstaan!

Helaas gebruikt pavo de informatie weer om voer te verkopen waar méér magnesium inzit en een overschot aan mineralen, waardoor je toch weer een verstoring van de mineralenbalans krijgt.

Citaat:
De oplossing is dan niet méér magnesium voeren, maar juist de totale hoeveelheid mineralen reduceren. In principe heeft een paard naast gras,hooi en een goede liksteen geen extra mineralen nodig.

madamX

Re: Hoge calciumwaardes in voer vermoeilijken opname magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 07:14

Calcium en kalium niet met elkaar verwarren.... Overigens speelt de bemesting van het land een zeer grote rol in samenhang met grondsoort (hoeveelheid, soort bemesting, tijdstip van bemesting, etc. etc. etc.).
Het 'groene boekje' is zeker een goede basis, beter dan verhalen op i-net die geschreven zijn door hobby figuren; verder zijn er wel degelijk nieuwe rapporten/boeken over te vinden, de ontwikkelingen staan immers niet stil.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:00

Euh er staan niet alleen linken van pavo hoor ..

Deze link: http://www.gddeventer.com/nl/25222685-% ... 0,10022700 is een tekst die dhr kees kalis heeft geschreven. Deze man zit bij de gezondheidsdienst voor dieren en onderzoekt al jaren en jaren nederlandse bodems, voert bloedonderzoeken uit bij paarden etc, ect ...én deze man verkoopt géén paardenvoer dus deze verkoopt géén commerciële praat en deze is een nieuwe bron van informatie.
Deze bron vind ik zeker betrouwbaar. ;)

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:41

Niisj schreef:
Euh er staan niet alleen linken van pavo hoor ..

Deze link: http://www.gddeventer.com/nl/25222685-% ... 0,10022700 is een tekst die dhr kees kalis heeft geschreven. Deze man zit bij de gezondheidsdienst voor dieren en onderzoekt al jaren en jaren nederlandse bodems, voert bloedonderzoeken uit bij paarden etc, ect ...én deze man verkoopt géén paardenvoer dus deze verkoopt géén commerciële praat en deze is een nieuwe bron van informatie.
Deze bron vind ik zeker betrouwbaar. ;)

Dat was nou net de enige link die ik niet had doorgelezen. :o
Ik wil helemaal niet zeggen dat Dhr Kalis niet gelijk heeft. Het is alleen zo verwarrend dat er zoveel tegenstrijdige informatie over dit onderwerp te vinden is. En als ik het dan even naar de situatie van mijn paard vertaal, schijnt een tekort aan magnesium in combinatie meteen tekort aan calcium vrij ongebruikelijk te zijn. Dat maakt het verhaal nog wat verwarrender. En als iemand iets probeert te verkopen (Pavo bedoel ik in dit geval) dan kan het geen kwaad om kritisch naar de informatie te kijken. ;)
Maar interessant stuk, in de link van GD Deventer.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 23:50

Idd suzan, dat zie je niet vaak een calcium & magnesiumtekort ..appart ..

Mijn paard heeft een tijd geleden een laag magnesiumwaarde gehad in haar bloed, het was niet extreem laag zei de DA maar er moest wel aandacht aan besteed worden.
Ik ben toen overgestapt op voer met lager calcium gehalte en verder magnesiumoxide gaan bijgeven. Nu is de waarde weer op peil maar ik vind het nog steeds moeilijk om geschikt voer te vinden ..ik geef de magnesium niet meer door want ik wil liever voer dat goed in balans is qua mineralen maar helaas is er altijd wel iets aan het voer waardoor ik het liever niet geef aan mijn paard ...
Zoals ik al eerder zei wil ik liever ook niet teveel suikers en zetmeel in het voer voor mijn paard ..en als je dan ook nog eens die mineralen in balans wil zien, volgens mij bestaat zo'n voer nog niet ..?
Daarom dit topic. En ook om er idd meer over te leren want van dat kalium wist ik nog niet.