Gebruik van kalmeringsmiddelen bij paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoukjeV

Gebruik van kalmeringsmiddelen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:57

Graag zou ik willen weten welke ervaringen er zijn met kalmeringsmiddelen voor paarden. En dan met name het gebruik tijdens wedstrijden e.d. Om welke middelen gaat het en dan vooral de resultaten.

Graag hoor ik of er ook middelen zijn die het gedrag (vooral het vervelende uiteraard) kunnen beïnvloeden en ombuigen naar gewenst gedrag.

Palmera

Re: Gebruik van kalmeringsmiddelen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 03:11

Als jouw paard echt 'vervelend' gedrag vertoond zou ik toch eerder op zoek gaan naar de oorzaak daarvan en een passende oplossing.

Een veilig middel om een nerveus paard te helpen kalmeren (let wel: helpen, je moet er ook zelf wat voor doen) is bach bloesem. Of geef ze kamille. Dat zijn natuurlijke rustgevers.

Maar dit helpt niet bij een paard dat kliert. Ongeacht of dat nou klieren om het klieren is, of dat er b.v lichamelijke problemen, rij-technische problemen, problemen met het zadel/hoofdstel, enz is. En dit is wel belangrijk om uit te zoeken, zodat je dingen kunt uitsluiten.

Veel succes!

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 04:33

Beetje dope is prima in noodgevallen, bijvoorbeeld noodzakelijk naar de smid of de dierenarts.
Maar als je naar middelen wilt grijpen om op een wedstrijd beter uit de verf te komen, moet je je niet met de paardensport bezig houden. Het is gewoon misbruik om een paard te fine-tunen voor een wedstrijd met behulp van dope.
het kan zijn dat je paard een maatje te groot voor je is. Daar verander je aan het paard niks aan. Het enige wat je kan veranderen is investeren in je eigen vaardigheden.
Misschien heb je zelf wel een dikke shot Sedalin nodig omdat je je eigen stress op je paard overbrengt.
Verder doet het vaak wel erg zeer maar kan het geen kwaad om er een zeer vakkundige instructeur bij te halen.
Sedatie kan soms een uitkomst zijn, maar als je het al in je hoofd laat omgaan, om dit op een wedstrijd te doen, moet je je helemaal niet met paarden bezighouden.
Ga dan karten of darten, maar niet in competitieverband paardrijden, ben je nou helemaal van de................
De inhoud van een potje buigt het gedrag van het paard niet om. De enige die dat kan doen is de persoon die de touwtjes in handen heeft.
Ik zie vaak menig ruiter of menner die feilloos de spanning overbrengt op het paard. Misschien moet je zelf iets slikken.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:39

ozzyhorse, wat is dat nu voor een antwoord? ik denk niet dat ts iets vraagt om beter uit de verf te komen, maar gewoon om ongewenst gedrag te kunnen ombuigen naar makkelijker gedrag, met ondersteuning van iets. en er zijn zoveel paarden die nerveus zijn op wedstrijd, en het ligt daar niet altijd aan de ruiter.
Idd, als het continu ambetant gedrag is, een mentale onbalans, dan zou ik bachbloesems gebruiken. ik raad mijn klanten dit ook aan als het echt nodig is. is soms dat tikkeltje extra waardoor paarden de overgang kunnen maken naar positiever gedrag. paarden die zich slecht gedragen voelen zich mentaal ook wel slecht. pas op, bachbloesems zijn ondersteuning, uiteindelijk moet jij er ook aan werken. maar je voelt wel dat ze zich makkelijker laten hanteren dan, omdat ze mentaal rustiger zijn en terug in evenwicht raken.
is hij enkel nerveus op wedstrijd, dan kan je altijd de rescue nemen. dat is een samenstelling, standaard, om op bepaalde momenten, terug rust in de geest te brengen. bv een wedstrijd, bezoek aan de da, vuurwerk, ongeval, operatie...
je moet eerst uitzoeken waarom je paard zo doet, en dan pas kan je werken met bachbloesems. het is heel belangrijk om niet naar de symptomen te kijken, maar wel naar de feitelijke oorzaak. en soms kan dat heel anders zijn dan je op eerste zicht zou zeggen.
kamille is ook goed, kan je tussen het eten mengen. werkt goed bij heel nerveuze paarden. lavendel werkt ook wel, maar is minder sterk. en is net genoeg om een scherp kantje eraf te halen. je kan deze dingen gebruiken in kruidvorm, maar ook als tinctuur of etherische olie. dat mag je wel niet inwendig geven, maar de geur helpt meestal al wel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:25

Verplaatst van OPG naar MD.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:52

Het was inderdaad niet mijn bedoeling om met hulp van "middelen" de prestaties van het paard te verbeteren, maar om het paard op een positieve manier, zonder al te veel stress, te leren dat de dingen die hij nu eng vindt, helemaal niet zo eng zijn als hij denkt. Nu houdt hij er alleen negatieve ervaringen aan over. Als hij zelf kan ontspannen in een nieuwe situatie, levert dit een betere basis voor de toekomst. En hou ik er een fijner paard aan over, dat zelfverzekerder wordt en beter met spannende situaties om kan gaan zonder te flippen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:34

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:36

Bach Bloesems. Er zijn bij mij op stal meerdere mensen die die dat gebruiken bij hun paard. En het maakt echt een onwijs verschil.
En voor echte stress situatie's Bach Rescue.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:52

Ergens snap ik de opmerking van ozzyhorse wel. Je ziet gewoon veel zogenaamd zenuwachtige paarden op wedstrijd, waar de oorzaak eigenlijk bij de ruiter ligt. Maar goed, omdat wij hier op bokt natuurlijk niet zo 1,2,3 kunnen zeggen hoe jij je paard rijdt en of dat goed of fout is, vind ik de opmerking/conclusie van ozzy wel veel te snel getrokken.

Ik zou voordat je kalmeringsmiddelen gebruikt eerst bij jezelf nagaan of je het vaker met paarden op wedstrijd hebt gehad, of alleen met deze. Verder vind ik bachbloesems fijne middelen om te gebruiken (ook aan wat ik bij paarden om me heen zie). Werkt voor dieren en mensen. Ik heb het zelf ook gebruikt toen ik enorme examenstress had, en bij mij hielp het echt. Kon opeens weer heel helder en rustig denken, waar ik eerst alleen maar zat te stressen. Bachbloesems heb je veel verschillende soorten in, de rescue versie is de enige waar ik zelf ervaring mee heb. Deze hielp ook vrij direct. Er staat me namelijk vaag iets bij dat je met sommige bloesems wel langer bezig moet zijn, willen ze het effect geven wat je wilt. Maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:01

er is ook een verschil met je paard half sederen of iets zoals bachbloesems of een of ander magnesium preparaat bijgeven om een snel zenuwachtig/gestresseerd paard iets rustiger van kop te houden.
Een gesedeerd paard kan mentaal nog even hard panikeren dan niet gesedeerd, je merkt het alleen niet

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:05

hai ts, houd er rekening mee dat sedatie alleen maar symtoom bestrijding is en dat het je eerder tegenzit dan mee. ik kan me wel iets voorstellen bij de reactie van Ozzyhorse...

Als je je paard moet sederen om een betere werksfeer te verkrijgen, zit je in mijn ogen wel op de verkeerde weg... Probeer een ander oplossingh te vinden en houd in je achterhoofds dat 99% van de fouten niet bij je paard ligt maar bij jou.

hoe confronterend dat ook is

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:43

Een van mijn paarden(nu met pensioen) had hier heel erg last van op indoor concoursen, hij blokkeerde compleet, ging helemaal in d estaak en ik verspilde mijn tijd en die van de jury.

Reed inmiddels in het M en kreeg hem nóg geen binnenbak rondgestuurd, terwijl we buiten heel constant presteerden, ook op grote drukke terreinen en ook buitenritten enz gingen super, maar binnenbakken die hij niet kende waren doodeng.
Werd ook gevaarlijk want hij kwam kaarsrecht omhoog en reageerde nergens meer op.

ben hem druppels Nervo Horse gaan gevenb, op een boterham met appelmoes want het spul stinkt en hij is kieskeurig ;)

Gaf iets meer dan mag en een paar weken achter elkaar, en ineens reden we binnen op vreemd terrein ook prijs :D

ik had werkelijk alles al geprobeerd, door de week binnenbak afhuren en hem laten rondkijken en zonder de wedstrijdspanning er rond rijden, maar dan met wedstrijd was het allemaal anders, versierd enz dus weer paniek.
In bekende binnenbakken op wedstrijd lukte ook niet, want ja ook die zagen er met wedstrijd anders uit.
HC starten en puur richten op braaf rondkomen hielp ook niet, hj was gewoon echt bang.
na die periode nervo horse ben ik het seizoen daarna zonder wat dan ook overal binnen gestart zonder problemen!

Dus het is geen symptoom bestrijding zoals ik hierboven las, mn paard werd er zekerder van en kon het daarna ook zonder druppeltjes!

had ze via Divoza besteld, denk dat ze die nu nog wel hebben.
Bruin flesje met bruine vloeistof erin.

Succes!

heb trouwens ook nog een heeele dwarse moeilijke merrie staan, bij haar zal het niet werken want zij is altijd lastig, ook thuis, dus daarbij ben ik de training anders gaan aanpakken, want altijd met dit soort middelen moeten rijden is geen optie, maar in het geval van angst op wedstrijd raad ik je nervo horse echt aan!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:54

Nog ff toevoeging, is je paard áltijd heet/gespannen of thuis niet?
veel paarden hebben nml een te laag magnesium gehalte(zit vrij wienig in het voer) en daar kunnen ze ook wat gestresster van raken.
Er zijn veel middeltjes voor dagelijks gebruik voor stressgevoelige (sport)paarden
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... roepID=129
maar ik heb daar hét middel nog niet van gevonden die van mijn hete moeilijke merrie een lief braaf paard maakt en denk niet dat ik dat zal gaan vinden ;)
het enige waar ik op let is dat ze voldoende magnesium binnen krijgt en de rest is trainen, trainen, trainen.

Heb met die producten verder dus ook geen ervaring, behalve dus met de nervo horse druppels van Hofman Lieve's bij mijn ruin,

Helaas staan die druppels niet meer op de site van Divoza.
hier is ie nog wel te bestellen http://www.hetgareel.nl/pages/page.aspx ... &aid=12896

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:56

Ik verplaats deze naar VS omdat het hier niet zozeer om een medisch probleem gaat, maar meer om het geven van iets om het paard te kalmeren.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:04

ik quote mezelf uit een ouder toppic.

inmiddels gaat het met mijn paard erg goed en gaat hij overal goed langs. meestal als hij ergens gespannen van wordt en kijkerig wil worden hoef ik alleen maar een keer been te geven en iets tegen hem te zeggen en het in oke.

Citaat:
ik heb zelf door de jaren heen verschillende suplementen geprobeert, zelf heb ik de beste ervaringen met pavo nerv control.
ik voerde dit in combinatie met pavo energie controlbrok (voorheen basis en draversbrok van havens) en havens kruiden reformmusli of pavo kruidenmusli. (veel gevarieerd overigens in hoeveelheden, kwam uit eindelijk uit op 1/2 schep brok 's morgens, 1/2 schep musli 's avonds + zemelen en suplement, 1/2 schep brok 's avonds laat. en hooi over de dag verdeelt, paard stond vollop in redelijk zware dressuur training)

ik heb ook geprobeert: cavalor calm (goed op kort termijn op langer termijn minder effect)
cavalor destress, alleen op wedstrijddagen, te weinig effect
sectolin equi nervo, weinig effect.
lpc .....? (poedertje in een zakje) geen effect.

mijn ervaring is dat suplementen puur alleen de scherpe kantjes eraf halen, het zal je paard nooit compleet veranderen in een niet kijkerig en zeer geconcentreerd. wel is het veel beter mogelijk om met je paard te werken, zodat je meer ontspanning in je training krijgt en je paard je beter gaat vertrouwen. mijn ervaring is dat het bij zulke paarden alleen maar op goed vertrouwen draait! dat bereik je door veel te rijden, veel ontspanning te brengen in je rijden en veel met je paard om gaan.

mijn paard was altijd heel erg kijkerig en slecht geconcentreerd (zeer erge sterrekijker) er was dan ook weinig ontspanning in het rijden te vinden en totaal geen aanleuning. het heeft jaren geduurt (mede door mijn onkundigheid) voordat ik eindelijk ontspannen kon rijden en een goede aanleuning ontstond.
nu 6 jaar latern kan ik eindelijk echt fijn met hem werken en op wedstrijd. het vertrouwen is zoveel beter dat wanneer hij nu even afgeleid is ik hem binnen een paar seconde weer terug in zijn concentratie heb. hij is afgeleid ik geef been en door dat been weet hij oke niks aan de hand gewoon door gaan. en wanneer hij iets eng vind, geef ik iets meer ondersteuning met been en sluit hem iets meer op en gaat hij gewoon verder alleen met wat meer spanning. voorheen als hij afgeleid was, was het kop in de lucht, rug wegdrukken geen hulpen meer voelen en wegspringen.
wel bleef ik in die tijd altijd op wedstijd gaan al reed ik zelden een winstpunt, puur om op veel verschillende plaatsen te komen, ik ging ook op veel verschillende plaatsen trainen en veel de bossen in.
concequentie is bij dit soort paarden erg belangrijk, ook vind ik het zeer belangrijk dat je paard uiterst goed aan je hulpen is. (dat geld voor ieder paard overigens) en je moet in je rijden altijd na terug naar de ontspanning gaan. als er iets gebeurt in het rijden waardoor hij afgeleid is terug naar de ontspanning, ik ging dan altijd terug naar stap, zo kwam het wel eens voor dat ik een uur puur en alleen aan het stappen was. alleen door veel ontspanning te creeren kun je er voor zorgen dat je paard je gaat vertrouwen.
enne gedult gedult gedult en nog eens gedult daar draait alles om.

succes ermee!

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 14:10

Ik dank jullie voor jullie reacties en oplossingen. Ik ga de aangedragen middelen goed vergelijken en kijken welke ik wil gebruiken om mijn paard om te leren gaan met stress situaties.

Onderwerp is voor mij nu afgesloten, mag slotje op.