veulen '08 wel of niet bijvoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

veulen '08 wel of niet bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 23:43

Ik lees zo veel verschillende tips hier op bokt.

Veulens wel bijvoeren
Niet bijvoeren absoluut geen brok!!

alleen hooi
nee hooi met brok.

Ik weet het even niet meer.

Ik wil mijn Friese veulen....-> ondertussen alweer bijna 1 jaar (ze is van mei2008) in de avond 1 kilo voer gaan geven. Dit klinkt me enorm veel in de oren eigenlijk, lijkt me veel te veel.
Ik gaf haar nu 500 gram 's ochtends 500 gram 's avonds. In de zomer voer ik 1 x per dag, vandaar dat ik het naar 1 kilo wil opbouwen voor 's avonds (dan voer ik).

Kan dit?
Ik had nu al 750 gram 's avonds, en 250 's ochtend. Ochtend gaat er in 1 keer in natuurlijk, maar heb het idee dat ze het 's avonds wel veel vind.

Ik geef Pavo veulenbrok voor paarden van 8maanden tot 2 jaar.
[edit] heb mijn 1 kilo per dag ook gebaseerd op het getekende schema achter op de voerzak. Heb wel het minste genomen omdat ik het anders zoveel vond.

Ben benieuwd naar de reacties!
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 25-03-09 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Re: veulen '08 wel of niet bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:46

Mijn ponyveulen at vrij gemakkelijk 2 x daags een kilo veulenbrok toen ze ca. 9 maanden was. Zou volgens mij dus wel moeten kunnen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:50

Als ze van de zomer gewoon 24-7 op de wei komt te staan met voldoende gras is bij voeren eigenlijk niet nodig. Belangrijkste is blijven kijken naar je paardje valt ze te veel in dan natuurlijk wel bij voeren, maar hou in de gate dat een zware jaarling bijna altijd gelijk staat aan ocd. bij dat jong spul moet je daar wel op letten dat je ze niet te vet voert gewoon ribbetjes wat zien is geen enkel probleem.
1kg is opzich niet veel voor een jaarling om op te eten maar nodig hebben betwijfel ik.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 23:55

Ribben kan ik niet zien, ze heeft een hele dikke vacht. Staat nu ook gewoon 24/7 buiten. Voel ze wel (voel elke dag haha). Ben als de dood voor ocd.

Het ging mij er vooral ook om dat het niet niet veel te veel zou zijn voor dat maagje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:15

Van een kilo brok worden ze niet dik, daar geef je ruwvoer voor.
2 x een halve kilo brok is geen overbodige luxe, je geeft het voor de vitaminen en mineralen.

Als ze in de zomer dag en nacht het land op gaan, kan je ook PODO korrels geven. Dat is een handje vitaminekorrels. Naast gras hoeven ze eigenlijk geen biks. Naast hooi is het geen overbodige luxe, omdat daar nu eenmaal minder inzit dan in gras, zeker aan het einde van de winter gaan de gehaltes in het ruwvoer achteruit.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 10:22

Ik geef nu smorgens 2 plakken hooi, en savonds 4 a 5 plakken hooi voor de nacht.
wil in de avond dan ook 1 kilo pavo grow geven.
Nu zit ik op 250gram smorgens, en 750gram savonds.

Ze zal er niet dik van worden, het ging er mij om of het KON i.v.m. kleine maag van een veulen/jaarling en dan 1 kilo brokken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:25

Hier in de opfok (grote stal)...

Wij geven de veulens (tot ong.1 jaar) veulenbrok bij, dit hebben ze nodig om vitamines en mineralen uit de halen..

De oudere jaargangen krijgen likemmers hiervoor.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 10:27

maar hoeveel per paard dan?
het gaat me niet om het voer zowieso, dat voer ik wel. maar om de hoeveelheid :)

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:29

Mijn veulen kreeg het eerste half jaar 2 kilo brok per dag (vond ik best veel). Nu voer ik zelf en krijgt ze een kilo per dag, dat gaat prima. Ik heb het een hele tijd ook 1 keer per dag gevoerd omdat ze op het land stond dag en nacht. Nu staat ze 's nachts op stal en krijgt ze 6 keer per dag biks (Ifeed apparaten). Verder krijgt ze onbeperkt ruwvoer.

Maar dat kon dus prima hoor, 1 keer per dag voeren. Ze at wat langzamer dan de rest, maar het ging allemaal op!

O, ze krijgt ook nog 1 keer per dag een halve kilo muesli voor de lekker (zit niet zo veel in)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:32

FahyaFemke schreef:
maar hoeveel per paard dan?
het gaat me niet om het voer zowieso, dat voer ik wel. maar om de hoeveelheid :)

Wij voeren niet zo 'precies'.... dit komt door de rangorde.
Wij zetten ze niet vast.

Ze krijgen ongeveer een emmer vol op 10 paarden.....
En als je de groepen goed hebt uitgekient krijgen ze allemaal te eten :o
Daarnaast voeren we een goede kwaliteit kuil en hooi van eigen land.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:10

FahyaFemke schreef:
Ribben kan ik niet zien, ze heeft een hele dikke vacht. Staat nu ook gewoon 24/7 buiten. Voel ze wel (voel elke dag haha). Ben als de dood voor ocd.

Het ging mij er vooral ook om dat het niet niet veel te veel zou zijn voor dat maagje :)

Een paard eet gedurende het hele etmaal, van nature. De maag is gemaakt op kleine hoeveelheden de hele dag/nacht door. Natuurlijk kunnen wij dat in de stal niet helemaal nabootsen; tenzij je de hele dag naast je paard gaat zitten *D Als je het voer kunt verdelen over meerdere voerbeurten, is dat beter. (voorkomt maagpijn, maagzweer, etc.)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:15

Hier in de opfok krijgen ze ad libitum... oftewel....24 uur per dag kunnen ze kuil/hooi eten.....

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:23

Bij ons (ook opfokbedrijf) krijgen ze 1 kilo per dag in 1 keer. We voeren ze in voerbakken en staan erbij om te zorgen dat ze ook allemaal 1 kilo krijgen en dat niet de hoogste in rang meer krijgt en de anderen minder. Ik zou liever vaker kleinere porties voeren, maar omdat wij er al zoveel tijd aan besteden (erbij blijven en iedereen in zijn eigen bakje houden) is het gewoon niet haalbaar.
Daarnaast lopen ze hier het grootste gedeelte van de dag buiten in de paddocks, we zijn dus afhankelijk van die tijd dat ze binnen staan om brok te voeren.

In de zomer lopen ze dag en nacht in de wei van Mei tot Okt. Dan krijgen ze geen brok bij gevoerd (hoeft niet bij onze graskwaliteit) als er voldoende goed gras staat is brok voeren bij 24/7 weidegang niet nodig. Een vitiminen brok van Horselyx o.i.d. kan eventueel wat aanvulling geven in de vitamines.

Het is dus erg afhankelijk van het gras, hoeveelheid, kwaliteit enz of het nodig is in de zomer.
1 Kilo per keer vind ik net acceptabel qua hoeveelheid in 1 keer voor de maag), maar misschien bij voldoende goed gras kun je terug naar een halve kilo tijdens het zomerseizoen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 16:13

Ok bedankt allemaal.
Ik ga zaaien, en bemesten, dus hoop op goed gras. Dan zie ik wel of ik in de zomermaanden wel of niet nog bij voer, of ze het nodig heeft dus.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:51

Mijn veulen van 9 maanden krijgt een halve kg. Mss toch maar een 1kg geven?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:08

op de zak kun je kijken wat je je veulen moet geven. Het gaat natuurlijk wel op gewicht. Als je een shetje heb is het wat anders.. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:08

Tis een arabier..haar stalgenote is een Friese jaarling die krijgt een kg per dag.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 03:11

Op je voerzak staat als het goed is een schema. En daar staat ook wel bij wat je paard mag met zoveel maanden als ie zoveel weegt.
Mijn friesje heb ik nu op 10 maanden en gewicht weet ik even niet meer, maar die lijn in de grafiek volg ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 03:14

Mijn fries veulen (1 april 2008, ruim 155 stokmaat nu al) eet 2 x daags 1 kilo pavo veulenbrok, doet ze het super op! Ook krijgt ze kuil, gaat super, maar ik ga het voer niet meer geven omdat ze nu groter wordt ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 03:17

goh ja joh. En mijn veulen heb t zo moeilijk lijkt wel , met savonds 750 gram wegkrijgen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 03:21

Ik houd me helemaal niet aan die hoeveelheden op de zakken, bij geen van mijn paarden. Ik zorg datz e voldoende ruwvoer hebben en ze krijgen naar inschatting krachtvoer (basisbrok) erbij waar ze het goed op doen. Mijn jaarlinhg is dan ook een flink ding, grote stokmaat, mooie bouw, niet te dik niet te dun, gewoon super zo! Maar als je haar ziet zou je niet zeggen dat ze nog maar net 1 is, eerder dat ze net 2 is vanwege haar bouw en grote maat :+

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:40

Er zit een groot verschil tussen basisbrok en opfok brok, dus je kunt de hoeveelheden niet met elkaar vergelijken als je het niet over de zelfde brok (met de zelfde voedings waardes) hebt. Kijk daar wel mee uit.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:22

ik geef veulenbrok, is dat ook weer anders dan? Neem aan dat ze inde opfok wel veulenbrok geven?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:38

FahyaFemke schreef:
ik geef veulenbrok, is dat ook weer anders dan? Neem aan dat ze inde opfok wel veulenbrok geven?

Wij voeren opfokbrok, dat is net weer anders als veulenbrok. Deze opfokbrok is meer afgestemd op de behoeften van jonge paarden van 0.5 tot 2 jaar. Veulenbrok is juist voor veulens van 0 tot 0.5 jaar en wij krijgen de jonge dieren natuurlijk na het afspenen als ze zo gemiddeld tussen de 4 en 6 maanden oud zijn.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:58

mijn veulenbrok is bestemd voor veulens van 8 maanden tot 2 jaar. Zegt de zak tenminste :) Dus dat is inprincipe dan het zelfde toch.