Opkikkertje??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Opkikkertje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 11:18

Hallo

mijn paardjes hebben de hele winter buiten gestaan. Met veel hooi en water, dagelijkse portie Safe and Sound en veel wintervacht.
Alles ging goed, tot enkele weken terug. Raar genoeg, sinds het terug wat warmer wordt en wat meer gaat regenen, heb ik het gevoel dat mijn 18-jarige plots zo futloos geworden is.

Ze begon plots sterk af te vallen, en ze is heel knorrig. Ze is nooit echt een knuffelaar geweest, maar nu mag ik haar zelfs niet aaien, want ze trekt haar hoofd weg, draait zich om en gaat een beetje verderop staan.

Toen ik de verandering begon op te merken, dacht ik dat ze het misschien beu was van op zo'n grasloze wei te staan en sinds een 3 weken staan ze op de degelijke wei die we hebben opgespaard deze winter.
Ik zie echter tot op vandaag nog geen verandering in haar gedrag. Ze is wel weer wat aangekomen, maar verder staat ze daar maar wat te staan en te eten.

Hoe zou dit nu toch komen? Verschillende denkpistes:
1/ ze werd nooit vaak bereden en 's winters zijn de mogelijkheden hier beperkt. Dit gaf vroeger geen problemen, maar intussen is ze 18. Rust roest?? Indien zo.. kan ik dit min of meer nog een beetje terugschroeven? Opbouwen fysiek door longeren, wandelen,...??
2/ voeding? Ze heeft deze winter veel energie nodig gehad om haar lichaam op te warmen. Eist dit nu een beetje z'n tol? Kan ik haar iets bijgeven om haar energie wat op te krikken - beetje haver bijgeven? Vitaminekuurtje?
3/ Verharen? Ik merk dat ze nog niet aan het ruiven is. Moet dit nu niet stillaan op gang komen? Zou dit een beetje de oorzaak kunnen zijn?
4/ haar weidemaatje...? Klinkt misschien niet logisch, maar ze is altijd heel fel en dominant geweest naar andere paarden toe. Sinds augustus heeft ze een nieuw vriendje (shetje ruin) en in begin was zij baas, maar stillan nam hij toch de bovenhand en zag ik haar ook al veranderen. In begin gaf ze hem een goeie dreun als hij zich teveel tussen mij en haar kwam dringen. Maar nu laat ze zich zo doen door hem en neemt hij echt enorm de touwtjes in handen. Hij komt zich tussen ons dringen en duwt haar echt weg.
Zou ze het moeilijk hebben met zijn dominantie terwijl zij jaren de alphamerrie is geweest?

Wie heeft dergelijke dingen gezien, meegemaakt?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:54

Voordat je iets gaat veranderen in haar voeding zou ik checken óf ze iets tekort komt (of teveel), en wát dat dan is. Als de oorzaak bekend is kun je gericht bij gaan voeren. Misschien je voeding laten analyseren en haar bloed laten prikken.

Hebben ze wel een liksteen?

admiraal

Re: Opkikkertje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:56

Je hebt ook vitaminespuiten die geef ik ook wel eens. En inderdaad controleer of ze het juiste voer binnen krijgt.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:11

Ze hebben zo'n hymalayaliksteen. Maaaaar... ze komt er niet aan...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:25

Een vitaminespuit lijkt me volkomen zinloos. Éénmalig heel veel vitamines toedienen werkt niet voor op de lange termijn. Bovendien is het lukraak ... Je kunt een paard ook makkelijk overdoseren en dat is net zo schadelijk als tekorten, zo niet schadelijker.

Als je paard niet likt aan de steen heeft ie 'm gewoon niet nodig :). (maar niet weghalen!)

Ik zou toch voor een bloedonderzoek gaan.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:30

Mja, zou inderdaad wel al een paar zaken kunnen uitsluiten, of juist bevestigen..

Maar aangezien de andere dezelfde voeding krijgt en geen problemen heeft, dat dit te ver gezocht zou zijn.

Nu ivm die beweging en haar leeftijd.. ik wil zeker geen kampioene van haar gaan maken of niets intensiefs gaa ndoen hoor, maar kan ik haar terug een beetje 'jonger' maken door met haar te gaan werken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:36

je zou een bloedonderzoek kunnen laten doen. Een 23-jarge merrie bij ons op stal heeft vorig jaar bloedwormen gehad (als enige in een groep van 6) toen stond die er ook was triest bij, had veel moeite met het verharen, liet zich ook doen op de wei door het "jonge geweld". Hierdoor leek haar arthrose nog 10x erger. Nu 1 jaar later lijkt ze pas volledig opgeknapt. Ze rent als eerste de wei in en gaat als eerste een nieuweling op de wei inspecteren en op z'n plaats zetten. Ze is nog wel niet terug de alpha merrie, maar ze moet lang niet meer onderdoen voor de rest, ook fysiek niet.
Buiten een extra wormenkuur heeft ze geen andere suplementen of behandelingen gehad. Gewoon dagelijks weidegang, een goede portie hooi en een 2kg recreatiemusli/dag

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:39

Wat de himalaya liksteen betreft, 4 van onze paarden heeft er zo eentje en er is slechts 1 die ervan likt en beduidend minder dan van de gewone liksteen die ze eerst had.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:42

Ah, bedankt! Dit is heel herkenbaar en geeft goede moed. Dacht al dat mijn meisje op pensioen mocht...

Vorig jaar stond ze op pensionstal en hebben ze ook even gedacht dat ze bloedwormen had - een paar andere paarden daar hadden ze zeker. Ze is voor alle zekerheid behandeld, maar heb het dus nooit geweten.
Dit jaar is ze echter niet met andere paarden in contact geweest.
Ga er in elk geval meteen werk van maken.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:43

petitparis schreef:
Wat de himalaya liksteen betreft, 4 van onze paarden heeft er zo eentje en er is slechts 1 die ervan likt en beduidend minder dan van de gewone liksteen die ze eerst had.

Over die andere likstenen weet ik niet zoveel. Is dan dan zo'n rode vierkante blok? Want ik zie er ook soms witte in de winkel..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:47

De witte zijn eigenlijk bedoeld voor koeien en bevatten alleen keuken zout. De roodbruine zijn zogezegd speciaal voor paarden en bevatten ook spoorelementen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:42

Verplaatst: SV --> VS