Hoeveel voer geven aam 6maanden oude merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hoeveel voer geven aam 6maanden oude merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:43

Hoi,

een vriendin van mij heeft net een merrieveulen van 6 maand gekregen. Binnen 4 weken gaat deze op de wei, maar ondertussen staat het paardje buiten op de paddock met 2 andere paarden.

Hoeveel voer mag zo'n merrie krijgen? Het is een merrie die volgroeid zal uitdraaien op ongeveer 1.50m. Middelmatig type.

Momenteel geeft ze de merrie een halve schep zemelen en een halve schep veulenbrok. En natuurlijk hooi en stro.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:24

Zemelen geven is geen goed idee omdat de calcium-fosfor verhouding in het voer scheef komt, wat ervoor zorgt dat het veulen een slechtere kwaliteit botstructuur krijgt / heeft. Onbeperkt hooi en een liksteen is eigenlijk al voldoende, dus de zemelen achterwege laten en het liefst ook nog wat minderen in de veulenbrok.

Heb trouwens even getemd omdat dit topic ergens anders moet staan. :)

Judje

Re: Hoeveel voer geven aam 6maanden oude merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:12

Verplaatst: VSW --> VS

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:14

de veulens bij ons op stal krijgen de hele dag door goed hooi en dagelijks een halve schep veulenbrok.
doen ze het allemaal heel goed op :)
zijn ook veulens die uit gaan groeien tot een 1m50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:04

Je kunt 't beste gewoon onbeperkt hooi geven, met een liksteen erbij.
De zemelen is niet zo'n goed idee en veulenbrok hebben ze niet nodig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:20

mag je mij precies gaan vertellen waarom een opgroeiend dier geen extra vitamines nodig zou hebben?
is toch al algemeen bekend dat in hooi lange niet alles zit wat ze nodig hebben?
liksteen is leuk,maar die zijn zout en als je paard daar nou net niet van houdt....
tja........ ;)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:24

Ik geef mijn veulen wel veulenbrok. Toen ze 6 maanden was kreeg ze ongeveer anderhalve schep per dag. Nu is ze 11 maanden en krijgt 2 scheppen per dag van de jonge paardenbrok (pavo grow). Verder heeft ze de hele dag voordroogkuil ter beschikking en loopt ze dag en nacht op de wei. Ze doet het er goed op! Ze wordt uiteindelijk 1.60 - 1.63m (als het goed is!) :D