Equiral Stud of Pavo Nature's Best bij heet paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Equiral Stud of Pavo Nature's Best bij heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:19

Ik voer mijn haflingermerrie al jaren Equiral Stud. En heb hier op zich geen problemen mee. Van ander voer krijgt ze snel last van eiwitbulten vandaar ooit de overstap naar Equiral.
Mijn paard is erg heet van aard, en vooral in de wintermaanden stuitert ze de stal bijna uit :D Ze komt overigens wel iedere dag in het land.
Ik dacht altijd dat Equiral een best sober voer is, maar na een gesprek met een stalgenoot ben ik erachter gekomen dat dit toch niet het geval is.
Heeft iemand ervaring met Pavo nature's best bij een heet paard?

Arabesk

Re: Equiral Stud of Pavo Nature's Best bij heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:22

Gewoon geen biks geven, een paard kan makkelijk zonder. In hooi of kuil zit echt genoeg aan mineralen en vitamines, mits je er maar genoeg van geeft. Dus niet 2 plukjes per dag.

Het allerbeste tegen heet worden is 24/7 buiten zetten. Paarden worden vaak druk in de winter omdat ze meer op stal staan.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:26

Geen biks is voor mij geen optie. Ze krijgt al maar 1 kg per dag. Alle paarden krijgen 's ochtends en 's avonds brok of muesli. Ik wil niet dat zij als enige niets krijgt.
Inderdaad, in de wintermaanden staat ze meer binnen. Het land is dan te nat om langer weidegang te geven.

Maar.... :o Sorry dit is geen antwoord op mijn vraag.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:27

Mijn pony krijgt Pavo Liga, voor sobere paarden. Ze heeft geen energie nodig, maar ze krijgt idd ook brok omdat de rest van stal ook brok krijgt. Hier doet ze het prima op, ik vind de brok er ook erg mooi uit zien, ze vind het lekker en is niet zo springerig als met de standaard basisbrok.

Hier staat wat de voedingswaarden zijn; http://www.pavo.nl/brokken/pavo-liga.html

Bovendien staat mijn pony dag en nacht buiten, maar ze blijft heet onder het zadel hoor, of ze nou op stal staat of buiten daar merk ik niks van qua energie :+ Behalve dat ze zich op stal doodverveelt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:31

Stud lijkt mij meer iets voor een drachtige merrie....snap dus niet waarom je dat aan een heet en niet drachtig peerd voert...
Gewoon goed ruwvoer lijkt me veel beter voor zo'n sobere pony. Een paard heeft pas krachtvoer nodig als ze werken, en dan bedoel ik niet een uurtje rijden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:34

capraibex70 schreef:
Stud lijkt mij meer iets voor een drachtige merrie....snap dus niet waarom je dat aan een heet en niet drachtig peerd voert...
Gewoon goed ruwvoer lijkt me veel beter voor zo'n sobere pony. Een paard heeft pas krachtvoer nodig als ze werken, en dan bedoel ik niet een uurtje rijden.

Tsja beetje dom of gewoon niet goed nagedacht. In het verleden voerde ik mijn vorige paarden ook altijd Equiral vandaar. Vandaar ook dat ik over wil stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:36

Bij onbeperkt kuil of hooi kunnen ook wel degelijk tekorten ontstaan aan bepaalde vitamines en mineralen. Zeker met het intensieve beweiden en maaien van tegenwoordig.

Natures best is een meusli waar ze niet heet van worden en met weinig suiker. Wel veel vitamines en wat structuur. Zou een goede optie zijn.

Stud is een basisbrok volgens mij, dat kan ook prima.
Equiral heeft ook de QI, dat is een totaalmeusli.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:38

ipv een kilo voeren gewoon ene paar handjes bij elke voerbeurt voor het idee?
is ook een optie

in principe zou ze op puur goed ruwvoer en een liksteen ook prima moeten functioneren evt angevuld met een supplementje in brokvorm

verder als je toch die kilo wil blijven voeren zou ik voor ene ponybrok of mengeling gaan dus bijvoorbeeld pavo liga
speciaal voor sobere rassen , dus hoger in de vitaminen, lager in de energie
of marstall heeft ook een aantal voeders voor pony types

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:41

Inderdaad kunnen bij onbeperkt ruwvoer nog steeds tekorten ontstaan. Dat is ook duidelijk te zien aan de paarden van Arabesk, eigenlijk onvoorstelbaar dat zij nog steeds met zulk advies durft te komen.

Nature's Best bevat helaas nog steeds 30 % suiker en zetmeel, niet heel weinig dus. Dat kan zeker nog met de helft gereduceerd worden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:44

Aimee schreef:
Inderdaad kunnen bij onbeperkt ruwvoer nog steeds tekorten ontstaan. Dat is ook duidelijk te zien aan de paarden van Arabesk, eigenlijk onvoorstelbaar dat zij nog steeds met zulk advies durft te komen.

Nature's Best bevat helaas nog steeds 30 % suiker en zetmeel, niet heel weinig dus. Dat kan zeker nog met de helft gereduceerd worden.

Dat is inderdaad nog heel wat. De Pavo Liga is ook best interessant.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:57

Coby schreef:
Dat is inderdaad nog heel wat. De Pavo Liga is ook best interessant.

27 % suiker en zetmeel..... Niet echt een grote verbetering dus.

Denk eerder aan Marstall Vito á 10,7 % suiker en zetmeel.
Dodson & Horrell Safe and Sound 7% zetmeel 6% suiker.
Dodson & Horrell Stay Power Cubes 10% zetmeel 5% suiker.
Dodson & Horrell Equine Sensitive 15% zetmeel 3% suiker.
Dodson & Horrell ERS Pellets 5% zetmeel 7.5% suiker.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:12

Pavo Liga biedt daarentegen wel heel veel meer vitaminen en toevoegingen, waardoor je veel minder hoeft te voeren om diezelfde hoeveelheid te bereiken wat ze in ander voer geven. Waardoor je dus omgerekend wel minder suiker voert. Of zie ik dat verkeerd?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:13

Dodson & Horrel is volgens mij nagenoeg niet te verkrijgen in Friesland. Marstall wel, dus daar kan ik altijd nog eens naar kijken.

Pavo Liga is volgens mij wel overal makkelijk te verkrijgen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:15

Mijn pavo dealer moet liga bestellen, dus is niet op voorraad, maar dan is het er de week er op. Dodson&Horrel is een crime om te krijgen idd :P Anders had ik het hier ook gevoerd :j

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:16

BrittKitt schreef:
Pavo Liga biedt daarentegen wel heel veel meer vitaminen en toevoegingen, waardoor je veel minder hoeft te voeren om diezelfde hoeveelheid te bereiken wat ze in ander voer geven. Waardoor je dus omgerekend wel minder suiker voert. Of zie ik dat verkeerd?

Dat ligt eraan waar je het mee vergelijkt.
Ten opzichte van welk voer van D&H dan ook bevat Pavo Liga lage gehaltes en dan ook nog in minder goed opneembare bindingen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:17

Coby schreef:
Dodson & Horrel is volgens mij nagenoeg niet te verkrijgen in Friesland. Marstall wel, dus daar kan ik altijd nog eens naar kijken.

Pavo Liga is volgens mij wel overal makkelijk te verkrijgen.

Ik heb geen problemen met het verkrijgen van Dodson & Horrell :n
Je kunt alleen niet 'eventjes' tussendoor naar de voerboer en dan ligt het wel klaar.
Gewoon even bellen met René Wielens, dan weet je gauw genoeg waar je terecht kunt.

Met Marstall werkt het vaak hetzelfde. Je geeft een bestelling bij ze door en dat wordt afgeleverd bij een voerboer bij jou in de buurt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:35

Verplaatst: VSW --> VS

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:38

Mijn stuiterende haflingerpingpongbal krijgt pavo nature's best maar ze is nog altijd een stuiterende haflingerpingpongbal... Het gaat al veel beter sinds ik haar brok verminderd heb (250gr) en gewoon veel hooi geef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:40

Spastisch doen over het suikergehalte is nergens voor nodig.
Als je een kilo natures best geeft valt dat namelijk reuze mee in verhouding met wat er bijvoorbeeld in gras zit, waar ze in de zomer makkelijk 20 kilo van opeten!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:42

Bedankt voor alle reacties! Ik heb na overleg in de fouragehandel toch gekozen voor Nature's Best. De brok van Pavo Liga was rijker in energie vandaar. Nu maar kijken of ze wat rustiger wordt in haar hoofd. Een stuiterbal zal ze altijd wel blijven. Maar het zou vooral voor haar wel fijn zijn dat ze wat meer rust krijgt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:45

Coby schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb na overleg in de fouragehandel toch gekozen voor Nature's Best. De brok van Pavo Liga was rijker in energie vandaar. Nu maar kijken of ze wat rustiger wordt in haar hoofd. Een stuiterbal zal ze altijd wel blijven. Maar het zou vooral voor haar wel fijn zijn dat ze wat meer rust krijgt.

Dat stuiterige kan ook wel een beetje haar karakter zijn. Heeft Tommie ook.
Natures Best is goed. Voer ik Tommie ook. Maar dan maar heel weinig. Bij elkaar een bodempje op een dag.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:37

Red Horse Muesli zonder haver. Zitten alle vitaminen in en is zomer en winter aangepast. Is een energetische muesli eiwitarrm en vrij van chemische toevoegingen bevat geen ballaststoffen of melasse.
25 kg 10,80 euro.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:45

Taniya schreef:
Red Horse Muesli zonder haver. Zitten alle vitaminen in en is zomer en winter aangepast. Is een energetische muesli eiwitarrm en vrij van chemische toevoegingen bevat geen ballaststoffen of melasse.
25 kg 10,80 euro.

Dank je! Ik heb de website bekeken, maar kan geen leveranciers vinden? Wel een goede prijs!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:52

Ook verkrijgbaar in friesland info via mail.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:29

[***] schreef:
Spastisch doen over het suikergehalte is nergens voor nodig.
Als je een kilo natures best geeft valt dat namelijk reuze mee in verhouding met wat er bijvoorbeeld in gras zit, waar ze in de zomer makkelijk 20 kilo van opeten!

Dan gaat het over hele andere suikers dan wat er aan suikers in brok zit. Suiker is er in vele varianten. Wat in de zomer in het gras zit, kan een paard prima verwerken. Maar bijvoorbeeld in september als het gras gestresst raakt, wordt het al een stuk moeilijker.