ervaringen propolis gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

ervaringen propolis gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:28

naar aanleiding van een topic op VvdD [VVDD] morgen wordt Gambit geopereerd waar het middel propolis wordt genoemd ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van bokkers met dit middel. Dit omdat ik zelf altijd nog zoekende ben voor een langdurig werkend middel tegen afvalstof problematiek.

Er worden verschillende werkingen aan toegeschreven:
* anti-bacteriële werking; doordat het bacteriën doodt of remt in hun groei
* anti-virale werking door groeiremming van virussen
* remt de groei van schimmels
* versterkt de werking van anti-biotica en remt onstekingsreacties
* werkt anti-reumatisch
* remt slagaderverkalking en trombose, werkt waarschijnlijk bloedverdunnend en stimuleert de bloeddoorstroming
* werkt tegen pijn en jeuk en is anti-allergisch
* stimuleert de afweer van het lichaam tegen infecties
* krampstillende werking op de darmen en stimuleert de galafvloed
* versterkt de werking van vitamine C
© http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/propolis.html

HannahFrouk

Re: ervaringen propolis gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:00

Ik heb wel ervaringen met propolis ja.
Naar mijn ervaringen is het een middel dat je goed kunt inzetten om de weerstand te verbeteren, waarbij je er wel degelijk rekening moet houden bij kwakkelende personen en/of dieren, dat als ze juist kwakkelen door een slechte weerstand (het lichaam "presteert" het dan niet meer om goed ziek te worden), het kan gebeuren, dat die personen-dieren JUIST heftiger ziek worden als ze je propolis geeft. Dat komt omdat het immuunsysteem dan opeens opvlamt en zijn werk weer gaat doen. Dat hoeft dus lang niet altijd voor te komen hoor!

Het werkt heel duidelijk tegen bacterien, je kunt het bv ook gebruiken om je tanden mee te poetsenals je tandvleesontsteking hebt (gingivitis), 1x gezien dat het binnen 2 dagen over was! De remming op virussen en schimmels vind ik wat minder duidelijk, heb 1x bij een schimmelprobleem er geen succes mee gehad

Het KAN anti-allergisch zijn maar het is ook mogelijk dat iemand er juist allergisch voor IS.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 14:31

dank voor je antwoord :j het wordt volgens mij nog erg weinig gebruikt.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:24

Hey Pel..

Ik heb het gebruikt om de straalkanker van Jill te behandelen.
Met hele goede resultaten!
Tenmiste ik heb het over koudgeslagen acasia honing, daar zit ook propolis in.
Ik geef ze heel af en toe een klont, ze eten dan bijna mijn vingers op :+

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:30

ik heb het gebruikt voor de wratjes weg te krijgen bij mijn paard en ook om herpes bij hem weg te krijgen. Het helpt niet alleen bij mijn paard maar ook bij mezelf. Als ik wat keelpijn krijg, een tas thee met wat propolis erin, en de pijn is zo weg.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:21

Volgens mij zit er geen propolis in honing...ik haal het door elkaar...

Citaat:
Honing

Honing het gouden vloeistof direct uit de natuur, vele mensen kennen de honing alleen als zoet broodbeleg, of in de thee, maar wat is honing eigenlijk, en wat kunnen we ermee?
Bijen nemen suikerhoudende nectar uit de bloemen en dikken dat in tot de ons bekende honing, tijdens dat indikken voegen zij een aantal enzymen toe, een van die enzymen noemen we glucoseoxidase.
In de honing blijft dit enzym intact maar inactief, wanneer dat weer in aanraking met vocht komt (bijvoorbeeld het wondvocht) wordt er geleidelijk glucose omgezet in waterstofperoxide en gluconzuur. Waterstof peroxide werkt desinfecterend, en gluconzuur zorgt voor een zuur milieu, waardoor bacterie en schimmelgroei wordt geremd.
Waterstof peroxide zelf brengt in hoge concentraties meer slechts voor wonden dan goeds, de concentratie die vrijkomt uit honing is echter veel lager, maar wel constant over een lange periode (48 uur) uit onderzoeken blijkt dat dit veel effectiever bacteriën dood, zonder schade door productie van vrije radicalen.

Ik ben een keer bij een imker geweest (leuke aanrader), daar heb ik een klein potje propolis gehaald.
Dit was wel een zalfvorm.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:32

Pellie schreef:
dank voor je antwoord :j het wordt volgens mij nog erg weinig gebruikt.

Nou bij mensen wordt het toch echt regelmatig gebruikt hoor!
Het is volgens mij echt wel 1 van de beste supplementen als je direct iets tegen bacterien e.d. wil doen.
Het duurt alleen even voor het gebruik ervan ook in de dierenbranche is doorgedrongen.

Zo ook met zoethout en venkel en dat soort middelen, werkt bij paarden net zo goed maar wordt nauwelijks gebruikt.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:16

Ik heb een flesje staan waarvan wij elke dag 10 druppels op onze tong moeten doen.
Ik voel eerlijkgezegd weinig verschil en het is absoluut niet lekker te noemen...
Of het bij paarden werkt,dat weet ik niet...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:41

10 druppels? Maar dat lijkt me ook wel extreem weinig.
Orthomoleculair gebruik je voor een mens per dag ca. 700-1500 mg propolis (ter vergelijk 10 druppeltjes lijkt me niet meer dan 50-100 mg), voor een paard zou ik op 5 gram per dag gaan zitten o.i.d.. Maar van 10 druppeltjes, nee, daar zou ik ook geen resultaat van verwachten.

Jammer genoeg is het niet zo dat fabrikanten voor hun product ook een zgn therapeutische dosering moeten aanbevelen. Dat wil zoveel zeggen als: een fabrikant lift dan mee op het succes van een bepaald product en de consument ziet dat je van dat product van die leverancier zelfs maar heel weinig hoeft te nemen. Dat lijkt dan goedkoper maar is eigenlijk misleiding omdat de minimale therapeutische dosering nooit gehaald wordt terwijl men wel gebruik maakt van de goede reclame rondom dat product. Daar zijn ze nu wel mee bezig om dat te verbieden, je mag dan niet meer je supplement aanprjzen met bv "goed voor de weerstand" ALS de therapeutische dosering niet gehaald wordt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:11

hoi laura,
het wordt wel bij imkers gehaald zag ik in die link die ik plakte :j

hannahfrouk, ik bedoelde idd ook meer onder de paardenmensen. dank voor je info over het te geven aantal. 5mg. lijkt dan wel weer veel als je ziet hoe klein de hoevelheden zijn die je kopen kan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:30

5 gram bedoel je denk ik?
5 gram is 5 capsules van 1000 mg (de propolis van Bee Factory zit dacht ik 1000 mg in). Voor een mens geef je 1 capsule per dag. Dus voor een paard lijkt me 5 capsules eigenljk heel normaal.

Ik denk niet dat je anders echt resultaat kunt verwachten hoor.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:43

Ik heb het nooit gebruikt met paarden, maar mijn oma haalde 20 jaar geleden al vanalles in huis, van stuifmeelpollen tot propolis, tot zalfjes (die overigens erg goed hielpen op wondjes waar ik regelmatig mee rondrende). Je kon het zo gek niet verzinnen of ze had er wel een of ander bijengoedje voor.
Jaartje of tig later was ik een keertje ontzettend ziek en toch gaan werken. Kreeg ik van collega een of ander ampulletje met bijenspul (vraag me niet wat het was, ik weet het niet meer). Tot mijn verbazing knapte ik toch aardig snel op! Ondanks dat het alles behalve mijn favoriete collega was, was ik hem toch erg dankbaar. Uiteraard had hij ook een winkeltje met dat spul, waar ik nooit iets gekocht heb. Ondertussen hebben ze er wel aardig wat info bijstaan zag ik: http://www.eurobee.nl/
O ja, ik heb ook nog eens een acht-uur repair creme gehad van Elizabeth Arden. Ook met een bijengoedje erin. Dat was echt grandioos spul. Mijn moeder herkende het en zei "ja, dat gebruikten ze ook voor de paarden".

Maar bij welke hoeveelheden en met welke producten je bij paarden iets bereikt.... geen idee!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:46

Ik verkoop een voedingssupplement voor paarden, honden, katten en het wordt nu ook voor koeien getest en geregistreerd, waarin Propolis als een van de hoofdbestanddelen zit. Hier kun je er meer over lezen:
[EA-CO] 5 Boktpaarden met problemen gezocht voor gratis behandeling

Ik vind het een FANTASTISCH goedje dat Propolis. Het hielp mijn kat binnen anderhalve week van zijn chronische niesziekte af en bij paarden werkt het zelfs tegen zomerexceem.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:48

dat middel was idd de reden waarom ik er wat meer ervaringen over wilde horen :j

omgerekend 5 capsules valt idd wel weer mee.

ik ga je link even bekijken bergje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:04

HannahFrouk schreef:
Ik heb wel ervaringen met propolis ja.
Naar mijn ervaringen is het een middel dat je goed kunt inzetten om de weerstand te verbeteren, waarbij je er wel degelijk rekening moet houden bij kwakkelende personen en/of dieren, dat als ze juist kwakkelen door een slechte weerstand (het lichaam "presteert" het dan niet meer om goed ziek te worden), het kan gebeuren, dat die personen-dieren JUIST heftiger ziek worden als ze je propolis geeft. Dat komt omdat het immuunsysteem dan opeens opvlamt en zijn werk weer gaat doen. Dat hoeft dus lang niet altijd voor te komen hoor!

Het werkt heel duidelijk tegen bacterien, je kunt het bv ook gebruiken om je tanden mee te poetsenals je tandvleesontsteking hebt (gingivitis), 1x gezien dat het binnen 2 dagen over was! De remming op virussen en schimmels vind ik wat minder duidelijk, heb 1x bij een schimmelprobleem er geen succes mee gehad

Het KAN anti-allergisch zijn maar het is ook mogelijk dat iemand er juist allergisch voor IS.

Heb al meerdere keren gelezen dat je het niet mag gebruiken bij schimmels.....

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 07:52

Daar ben ik niet mee bekend. En als ik erop google om dat even te checken, vind ik alleen maar dat het tegen schimmels werkt en niet dat je het dan niet moet gebruiken.

Waarom dan precies niet? Heb je daar wat info over?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:07

Mijn paard heeft last gehad van een soort WLD ( soort schimmel), en ik moest er van de hoefsmid die de plek waar de schimmel zich bevond open had gemaakt, koudgeslagen honing van de imker in smeren ( zit propolis in), 2 weken gesmeerd en de schimmel is nergens meer te vinden en de plek is nu al bijna niet meer te zien

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:49

Ik heb dat hier in een medisch boek staan over vogels. Daar wordt ook veel Propolis toegepast en daar staat in, dat je het niet mag gebruiken bij schimmels maar natuurlijk niet precies waarom en heb het op I-net ook al eens gelezen. Kan je goed Duits? dan misschien daar eens googlen daar is veel info hierover te vinden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:19

Misschien is het punt, dat vogels er niet tegen kunnen? Het metabolisme van vogels kan natuurlijk wel heel anders zijn dan het metabolisme van zoogdieren.

Ik heb eens gegoogled in het duits en ik denk dat het erom gaat dat propolisproducten vaak alcohol bevatten of suiker en dat dat dan weer problemen kan geven bij vogels in geval van schimmels.

Verder ben ik er niet ingedoken hoor, ik denk dat het niet voor paarden of schimmels in het algemeen op gaat.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:17

Ik was eergisteren en gisteren vooral precies ziek aan het worden.Keelpijn,hoofdpijn,pijn bij het slikken,koud-warm-koud,...
Omdat iemand hier in het topic reeds zei dat ik te weinig propolisdruppels gebruik heb ik gisterennamiddag en gisterenavond mijn gebruikelijke dosis maal 5 gedaan...
Vanmorgen opgestaan,geen keelpijn,hoofdpijn of iets dergelijks meer...weet niet of het door de propolis komt maar vind het toch straf...
Wat denken jullie?Doet de propolis z'n werk al?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:00

Mijn paard had jaren geleden een wond op zijn kroonrand midden in de zomer. Dus telkens bergen vliegen erop, en door het rollen op de harde wei ging het wondje telkens weer open. Na 6 weken kwam er iemand met propolis druppels aanzetten, binnen 2 dagen was het wondje dicht en bleef het dicht.
Toeval ???

Ik heb alleen laatst ergens op internet gelezen ( dus geen idee of het waar is ) dat propolis een allergische reactie kan geven en dat je het niet bij astma mag gebruiken...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:26

Mindfields schreef:
Ik verkoop een voedingssupplement voor paarden, honden, katten en het wordt nu ook voor koeien getest en geregistreerd, waarin Propolis als een van de hoofdbestanddelen zit. Hier kun je er meer over lezen:
[EA-CO] 5 Boktpaarden met problemen gezocht voor gratis behandeling

Ik vind het een FANTASTISCH goedje dat Propolis. Het hielp mijn kat binnen anderhalve week van zijn chronische niesziekte af en bij paarden werkt het zelfs tegen zomerexceem.

zou het ook goed voor de luchtwegen zijn, chronische bronchitis?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:58

Het versterkt het immuunsysteem en werkt tegen infecties en bacterieen en virussen dus ik denk dat het heel goed zou kunnen helpen ja. :)