Wat te voeren aan mijn frisse haf.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Wat te voeren aan mijn frisse haf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:19

Hoi allemaal!

Ik zou graag willen horen wat jullie zouden voeren.
Mijn haflinger word in april 4 jaar, en is lekker fris. (en natuurlijk suuuuuper lief maar dat heeft niet zo veel met het voeren te maken :+ )
Hij heeft aanleg voor overgewicht.
Hij loopt 1x per week in de dressuur les, en de rest van de week doen we rustig aan. overwegend stapritjes in het bos e.d.

Wat zouden jullie voeren, en hoe veel?

Mi_Amore

Re: Wat te voeren aan mijn frisse haf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:24

Hey,

mijn extreem hete haf staat 8 van de 12 maanden fulltime op de wei en krijgt dan niets bijgevoerd, behalve wat hooi of een pavo koek.

In de winter krijgt ze een halve schep zemelen, een vierde schep pavo nature's best en stro. Ter bijvulling krijgt ze voordrooghooi, de ruwstengelige vorm.

En daar doet ze het prima op! En haar elke dag goed losgooien doet het ook heel goed!

Hoe heb jij jouw haf gestald staan, wat eet ze en wat voor arbeid verricht ze?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:27

uhhh alleen hooi klinkt als een prima rantsoen eigenlijk, misschien nog ietsie waar wat mineralen in zitten, maar dat kan ook met alleen een liksteen denk ik!

en zelfde vraag als hierboven

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:36

Hij staat snachts op stal, en overdag buiten in de paddock.
Hij is nog jong, dus loopt 1x per week in de dressuurles, en de rest van de week rijden we gewoon rustig recreatief (vooral stap-ritjes in het bos). Dus niet echt zware arbeid. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:40

Mijn frisse haf van 4 jaar krijgt 3/4 kg brok per dag (verdeeld over 3 voerbeurten) en veel hooi.
Hij loopt 4x per week 20 minuten onder het zadel en 1x 20 min per week aan de longeerlijn met pessoa. Verder staat hij buiten in een paddock of op stal.
Meer hoef ik Jim niet te voeren, want dan stuitert hij. Maar dit is wel wat hij nodig heeft om zijn energie uit te halen.
Ik merk nu wel dat hij afvalt, dus ik ga een beetje muesli of slobber per dag bijvoeren. Maar dat is puur om wat vet te kweken en niet om energie uit te halen. Wanneer hij de wei weer op gaat stop ik daarmee, want dan heeft hij voldoende aan wat hij nu krijgt.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:56

Amanda, mag ik vragen welke brok je voert?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:36

Geen flauw idee. Het is een basisbrok die ze bij ons op stal voeren. Maar welk merk het is weet ik eigenlijk niet.
Ik zal eens kijken of ik daar achter kan komen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:48

mijn haf is ook best pittig..maar niet gevaarlijk..gewoon goed voorwaards..zij krijgt 2x een kwart pavo basic+..savonds nog wat wortels erbij en voor de rest hooi..en staat 3 uur per dag in paddock en ik rij haar zo goed als iedere dag.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:53

Goldy is ook heel heet van zichzelf, ze stond op een halfje graan, nu staat ze s'winters binnen en staat op 2x een halve kilo brok en is nog veel feller.. Maarja.. ze komt niet meer op de wei dus moet er wel wat extra voer. En hooi.

Wolder staat ook op 2x een halve kilo brok, hij is opzich ook wel fel.. Maar heeft dit echt wel nodig.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:54

Mijn pony heeft ook snel last van overgewicht, en kan ook druk zijn swinters. Ligt net aan haar dag. (het is geen haf maar toch)
Ze krijgt van mij 2x per dag 3 handjes pavo nature`s best. Doet ze het prima op en dan loopt ze 3x in de week onder zadel en 1x half uur longeren ongeveer. Als ze meer gereden wordt een tal weken krijgt ze een handje erbij. Want ze heeft de energie wel uit het voer nodig.
Ik zou als ik jou was gewoon een beetje muslie voeren ofzo, en kijken hoe hij het daar op doet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:11

Vaak geven ze op 'standaardstallen / manege's 'voor een haflinger veel te veel krachtvoer. Ze doen gewoon een schep vol bix in de bak en dan ook nog vaak 2 soms wel 3x per dag. Als Stan dat zou krijgen zou hij ter plekke opstijgen vrees ik :+
Stan die dagelijks beweging krijgt, krijgt als het een beetje rotweer is als je niet zoveel doet alleen een half bakje suikervrije muesli en gewoon kuil. Dan is hij superfris en enthousiast. Als ik echt elke dag aan de slag met hem ben krijgt hij een kwart bix erbij. En dan is hij nog steeds superfris. Stan is van een soort tientonner in een jaar een keurige, voor zijn postuur 8-) , slanke haf geworden door heel weinig bijvoeren, ongeveer een halve portie hooi van wat de andere paarden kregen en veel beweging, vooral stapwerk.
Hij krijgt wel rozebottel, weidemixkruiden, liksteen en zeewier erbij. Plus Omega3 Olie van de paardendrogist.
Ziet er super uit!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:14

Mijn pony stuiterd van brok, nu krijgt ze Pavo Liga, daar zit niet zoveel energie in. Speciaal voor sobere rassen. Eerder voerde ik pavo summerfit, maar ik vind dit fijner aangezien mijn pony heel graag brok lust en zo'n koek in 2 happen op heeft.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:19

Dit vond ik op internet:

Subli® Zonder,
In combinatie met goed en voldoende structuurrijk ruwvoer, leidt Subli® Zonder tot een ontspannen en rustiger paard. Echter wel met veel uitstraling, daar in de samenstelling ook rekening is gehouden met nutriënten die een positieve invloed hebben op de hoef-, huid- en haarconditie.
Subli® Zonder is een volledig krachtvoer. Het kan dus als enige voer naast ruwvoer verstrekt worden. Alles wat uw paard of pony nodig heeft zit er dus in.

Klinkt veelbelovend?
Wat denken jullie?

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:07

Anybody?
Ik zit er aan te denken om het hier dan 'n halve kilo per dag van te geven?.. Samen met het hooi natuurlijk!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:59

klinkt wel veel belovend, maar je hebt er meer aan als je het ingredientenlijstje hebt!
en wat er nog meer op de verpakking staat( geen idee hoe dat allemaal heet, heb geen biks oid in huis!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:03

Ik ken een aantal paarden die door Subli zonder een stuk rustiger zijn geworden ( niet lusteloos)

Mijn haf krijgt subli zonder als extraatje met een schepje vitamines, naast 1/2 kg brok + zemelen per dag.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:05

mijne word ook in april 4.
ze staat afhankelijk van het weer op dit moment 3 tot 5 uur buiten.
in de zomer word dit 24/7 op het land.
die krijgt een handje biks als de andere paarden hun biks krijgen.
verder 4x hooi en sávonds voor het slapen nog wat wortelen.
ze is lekker voorwaarts maar echt super trouw.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:14

@ MariekeB
Weet jij hoe de eigenaren van deze paardjes het voerden?
In combinatie met bix of gewoon alleen de subli zonder?
(met hooi natuurlijk, maar dat krijgt hij altijd! :D )
Het zou in principe gewoon zonder bix gevoerd kunnen worden toch?
De verpakking zegt dat alles er in zit wat ze nodig hebben 8-) (naast het natuurlijk altijd nodige ruwvoer)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:37

HA --> VS

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:45

Mijn haf krijgt 1 schep iso-robust van Marstall per dag, aangevuld met Marstall force vitamine korrels. Daar doet ze het geweldig op. Ze is alweer wat afgevallen, lekker vlot maar toch goed hanteerbaar en haar manen en hoeven groeien als een speer.

Ze krijgt ook een beetje bietenpulp met zemelen, maar dat is alleen om haar artrosepoedertje doorheen te mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 01:46

@leinn hooi en subli zonder , verder niets werk super

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:02

Al mijn paarden (Haflingers en KWPN, drachtig en niet drachtig) krijgen 's avonds 1/4 schep Subli zonder en flink hooi voor de nacht. 's Morgens hebben ze het hooi nooit op. 's Morgens om 07.00u staan de eerste weer in de weide en tegen de tijd dat het donker wordt komen ze weer op stal.
Bij ons duurt het weideseizoen nog 2 weken en dan komen ze weer in de paddock te staan met onbeperkt hooi/kuilgras voor de hele dag. Tijd van buiten staan blijft hetzelfde als nu.
Ik voer Subli zonder nu zo'n 3 jaar en ben er heel erg tevreden over!!

Mriek_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:08

hey ik doe ook alleen maar recreatief en 1 keer in de week les. na les gaf ik hem 1/3 a halve schep natures best musli en verder niet. het is dan wel geen jonge haf, maar wel erge aanleg om dik te worden ;) verder gewoon 4x per dag hooi, zo goed mogelijk over dag verdeeld. maar die van jou staat buiten dus gaat dat niet op.
gr

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 01:03

Equifyt natural base zit alles in, per seizoen wordt het veranderd (kruiden)ook voorpaarden die te snel dik worden met omega 3-6-9 prebiotica, magnesium zomer en winter aangepast en zonder afvalstoffen en reststoffen melasse arm zelfs voor paarden die te snel dik worden. Een halve schep per dag geeft het paard alle vitaminen, mineralen en aminozuren die het paard nodig heeft buiten het ruwvoer.