Hartog Compact Gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sans Souci*

Hartog Compact Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:18

Hoi!

Heeft iemand ervaring met Hartog Compact Gras?

Zo ja : Hoe beviel het en wat zijn ongeveer de prijzen?

en hoellang deden ze dan ong. met een zo'n baal?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-01-09 07:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [i][/i] code verwijderd.

joyce B

Re: Hartog Compact Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:19

8 euro per zak/baaltje heb ik begrepen. heb het zelf nog niet ergens in een winkel zien liggen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:39

Toevallig heb ik gisteren iemand aan de lijn gehad die dat spul verkoopt en zelf heeft geprobeerd. Ze raadde mij het in ieder geval af. Ze had ook zo'n bak die erbij hoort met een rooster erop. Het rooster hadden haar paarden er zo vanaf gehaald en ze hadden binnen een uur de baal op. Het is volgens haar heel los spul, wat de paarden overigens wel lekker vinden, maar in het gebruik vond ze het niet handig. De paarden eten het sneller op dan hooi en het is een stuk duurder. Terwijl er juist mee geadverteerd wordt dat het paard er langer over doet om zijn portie ruwvoer op te eten. Het voordeel t.o.v. hooi is mij dus geheel onduidelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:07

voordeel ten opzichte van hooi is dat het schoon, stof en schimmelvrij is en gegarandeert vrij van (schadelijke) onkruiden.

Nadeel in mijn ogen is dat het minder langstengelig is en meer voedingsstoffen bevat waardoor je bij stevigere paarden minder kunt voeren. Voor schrale paarden zou het wel een mooie extra zijn naast het normale ruwvoer denk ik.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:15

8 euro per baaltje vind ik nog vrij prijzig!
er van uitgaande dat mn paard 3 dagen doet met 2 baaltjes.
Dan is het 16 euro voor 3 dagen, dus zo'n 5 euro per dag.

Momenteel kost een klein baaltje hooi (per stuk bij de veevoederhandel) van 20/22 kg €5. daar doe ik net zo lang mee.

Wel wat stoffiger waarschijnlijk, maar als mn baal niet goed is (schimmel oid) dan komen ze em ophalen en krijg ik een nieuwe

hmarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:17

Een baaltje kost 8 euro.
Voordeel is dat het absoluut stofvrij is. Ik vind het zelf prettig dat het vrijwel altijd dezelfde samenstelling heeft. Kwaliteit is hierdoor hetzelfde. Bij hooi kan dat per baal toch wel verschillen.
Mijn paard vindt het lekkerder dan hooi.
Nadeel vind ik dat het van die korte stukjes zijn. Mijn paard schokte het zo naar binnen, hooi kauwt hij veel meer. Gevolg is dat hij dus niet erg lang met zijn baaltje deed. Dan is het niet erg prijsbewust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:19

VSW --> VS.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:52

mijn paard kreeg het toen hij in de kliniek stond. Normaal krijgt hij nat hooi, maar dat was toch wel een hoop gedoe voor hen. Dus dit gevoerd, hij kon het goed kauwen (droog hooi = slokdarmverstopping normaal gesproken), maar na een paar dagen lustte hij het niet meer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:19

Ik lees even mee, mijn paard kan ook niet tegen stof, en in zo'n bak leek het mij wel handig, maar als dat niet goed werkt...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:30

Een Fjord bij ons op stal kreeg het ook ivm. een gebits behandeling waardoor hij erg slecht hooi/ kuilgras at en dus te weinig ruwvoer binnen kreeg.
Hij deed 2 1/2 dag met zo'n baaltje maar stond overdag op het land. Het grote nadeel ervan vond ik dat het erg fijn is. Ik zou het mijn paarden niet durven geven ivm. slokdarm verstoppingen.
Je schijnt een soort krat te kunnen kopen waar zo'n baaltje precies in past. Ze moeten dan door de tralies heen grazen.
Dan kunnen ze alvast geen bekken vol tegelijk nemen.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:30

ik zit al drie weken te wachten op de ruiterzaak bij mij in de buurt waar het verkrijgbaar zou zijn... er is besteld maar tot op heden blijven de leveringen uit... Ik ben ook wel geïnteresseerd in de speciale bakken die ze aanbevelen, tegen verveling voornamelijk, maar ook die waren nog in bestelling...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:34

Ik heb de losse vorm en mijn paard vind het heerlijk. In het begin had hij het in een mum van tijd op maar na een paar weken weet hij dat het niet weg loopt en doet hij er langer mee. Het is wel heel duur om te voeren dus hij krijgt het nu bij zijn hooi. 1x per dag 2 emmers en 2 x per dag hooi

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:32

Linda2B schreef:
ik zit al drie weken te wachten op de ruiterzaak bij mij in de buurt waar het verkrijgbaar zou zijn... er is besteld maar tot op heden blijven de leveringen uit... Ik ben ook wel geïnteresseerd in de speciale bakken die ze aanbevelen, tegen verveling voornamelijk, maar ook die waren nog in bestelling...
Pension klant van ons heeft het zelf bij Hartog gehaald omdat de levering zo traag ging.
Daar kreeg ze het zo en kon ze die bakken zien.
Ze heeft geen bak gekocht omdat haar paard het maar een tijdje als overbrugging krijgt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:04

Hier in de buurt hebben ze het altijd op voorraad voor zover ik weet

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:06

dan plaats ik mijn berichtje even hier neer, andere topic ging op slot

ik heb het ook geprobeerd maar ben meer fan van optiform van MIJTEN

het mooie van dit spul is dat je het door je brokken of meusli kunt husselen waardoor paarden minder gevoelig zijn op de maag
ze eten namelijk zowel hooi als krachtvoer door elkaar
de hoeveelheid is door dat mengen ook veel groter waardoor paarden het gevoel krijgen een lekkere bak vol eten te krijgen en bij schrokkers werkt dat rustgevend is mijn ervaring
ook krijgen ze nu het krachtvoer rustiger binnen, schrokken gaat niet meer en ze doen er gewoon langer over voordat alles op is

verder neemt het spul ook goed olie op waardoor een scheutje over het voer goed in het mengsel trekt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:09

De bakken waar het compactgras in gevoerd zou moeten worden, zijn behoorlijk groot ( er pas een heel baaltje in) en ze zijn aardig aan de prijs! Een zaak hier in de buurt vroeg er zomaar 60 euro voor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:18

Kun je het ook goed zonder bak voeren (dus gewoon op de grond), of is het daar te fijn voor?

bromvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:08

Een baaltje kost Eur 8,75 bij de Welkoop in Soest. Het is niet altijd voorradig ,maar is altijd te bestellen.