'Koeienkuilgras' aan paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

'Koeienkuilgras' aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 09:55

Hallo!

Allereerst :D :
- zijn gebit is goed (half jaarlijkse controle)
- zijn bloed is goed/schoon
- zijn ontlasting is schoon (wordt wormeitelling gedaan, en 2 keer per jaar de aparte benodigde kuur)
Allemaal volgens het boekje, of niet? *D

Situatie:
Mijn paard is eerder te dun dan te dik, en zet moeilijk vetreserves aan. Zoals hierboven al staat, is er gecheckt wat er te checken valt. Een volledig inwendig onderzoek zou nog kunnen, maar ik heb niet het idee dat zoiets nodig is. Hij is verder topfit in orde, en (met 15 jaar ervaring in de paarden) heb ik niet het gevoel dat er iets te vinden is. Eten komt bij hem gewoon op de laatste plaats, kwestie van prioriteiten stellen. 8-) Voedingssupplementen en extra'tjes halen bij hem niks/niet zo veel uit.
Hij staat nu bij daglicht buiten, en in het donker op stal, waarvan de bodembedekking stro is. Krijgt onbeperkt hooi op stal, en onbeperkt gras (waar nu niks 'in zit' natuurlijk) buiten. 2,5 kilo krachtvoer verdeelt over 3 x p/d (sportmuësli, slobber en structuurmix) nu lijkt dat niet veel, maar hij doet niks... We trainen momenteel niet, hij loopt gewoon de hele dag buiten vrij weinig te doen. ;) Als onderhoudsvoer vind ik dit toch wel veel.
Nu weet ik dat als we de training weer gaan oppakken, hij nog veel meer krachtvoer nodig gaat hebben (heb hem al 3 jaar), en eigenlijk wil ik dat tot een minimum beperken. Hij kan goed met 'paardenkuilgras' en volle/vette weides overweg, daar krijgt hij echt helemaal niets van. :Y) Hij eet zo af en toe al wel eens een klein beetje 'koeienkuilgras' mee, en krijgt ook daar niks van.

Dus ik zat mij af te vragen of ik hem niet 'koeienkuilgras' als gedeelte van zijn ruwvoerrantsoen kan geven. :o Wat ik er van begrepen heb, moet hij daar toch van aanzetten.

Vragen:
Zijn er bezwaren tegen om een paard 'koeienkuilgras' te geven?
Heeft iemand er hier ervaring(en) mee?
Zijn er artikelen over te vinden?

Gelieve niet met 'Ja, moet je doen!' of 'Nee, dat is slecht!' te antwoorden (ook niet met reacties in het verlengde daar van). Ik ben niet van plan om stemmen te gaan tellen. Kortom: Graag goede argumenten, onderbouw je mening.

Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: 'Koeienkuilgras' aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:03

Niet doen :n
Koeienkuil is een stuk natter en blijft gisten als ik t goed heb, waardoor paarden er flinke gaskoliek en diarree van kunnen krijgen.

Hoeveel paardenkuil voer je nu? Probeer onbeperkt ruwvoer te geven. En daar naast schijnt maïsmeel heel goed te zijn, en ook gedroogd brood zet aan :j

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:04

Koeien kuil zou ik niet doen :n

Even een stukje van internet:
Citaat:
De zogenaamde koeienkuil, een kuil gemaakt van relatief jong gras, die redelijk zuur en nat is, is niet geschikt voor paarden De afbraak in de dikke darm gaat te snel, waardoor meer gasproductie kan voorkomen met als gevolg een paard dat opgeblazen en winderig is, soms met koliekverschijnselen en te dunne mest. Beter is om kuil te voeren die droog is en gemaakt van langstengelig gras. De zuurtegraad zal minder laag zijn en het product verteert rustiger, waardoor de dikke darm niet verstoort raakt. Welke kuilkwaliteit geschikt is voor paarden, is een kwestie van ervaring. Elk kuil is anders, dus elke keer weer moet het product worden beoordeeld.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:06

Ik ben er zelf niet zo kapot van omdat het eiwitgehalte vaak erg hoog is. Het is vaak erg vochtig en snel kans op broei in het voer. Zelf heb ik het ook wel gevoerd maar dan echt goed verhakseld met stro.

Als je wilt dat je paard aanzet moet je het eens proberen met maismeel, dit is ook goed te vermengen met de slobber omdat ze het droog vaak niet zo lekker vinden.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:08

Koeiekuil is voor koeien ,(deze hebben vier magen en kunnen dit zonder problemen verteren) Paarden hebben 1 relatief kleine maag,is dus geen aanrader om koeiekuil te geven.
Onbeperkt ruwvoer , met eventueel geweekt bietenpulp , maar ook luzerne zijn vullers, vet kun je ook met de gewone zonnebloemolie , of maiskiemolie over het voer mee verstrekken.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:08

Ik zou niet voor 'dunne', 'natte' kuil gaan of kuil waar heel erg veel energie in zit, geven. Dat is namelijk in mijn mening/ ervaring 'echte koeienkuilgras'. Voor koeien is gras van de eerste en tweede snede van het grasland namelijk het beste, daardoor geven de koeien meer melk van en ook groeien ze hier beter op. Voor paarden is een 3e of 4e snede van het land beter. Als mijn paarden gras van een eerste snede krijgen zouden ze hier erg dun op de mest van worden.
Dus wat ik aan mijn paard geef is kuilgras dat iets grover is en waar wat minder 'inzit', van een 3e snede. Dit gras geven we ook aan het jongvee, d.w.z. jonge koeien ;).
Ik denk dat je je paard dit soort gras best kan bij voeren.

Als je voor iets extra's wilt gaan, zou je ook nog kunnen denken aan een beetje mais bijvoeren ofzo? Misschien moet je dat even overleggen met je dierenarts!
Succes

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:09

koeienkuilgras ik zou het niet doen. De zuren in koeienkuil zijn velen malen hoger als in paardenkuil, die zuren kunnen heel veel narigheid veroorzaken in het lichaam. Hier op bokt kan je de zoek functie gebruiken er staan genoeg topic's waarom het slecht is voor paarden. De meeste paarden krijgen ook diaree van koeienkuil.
Ik zou overstappen op gewoon hooi en dat onbeperkt gaan voeren.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:10

Op mijn vorige stal kregen de paarden koeienkuil gevoerd. Ik had liever dat hij gewoon hooi kreeg, maar dat was niet het beleid zeg maar. Nu mijn paard gewoon hooi of paardenkuil krijgt is hij veel dikker dan vorig jaar. Vorige winter is mijn paard, ondanks dat hij dus koeienkuil kreeg, heel erg ingevallen. Het is eigenlijk niet een paard dat snel mager wordt. Ik kreeg hem maar niet vet! Toen ik na lang zeuren eindelijk dubbele hoeveelheden koeienkuil kreeg, werd hij iets dikker. Hij is er nooit slecht onder geweest, goede ontlasting, niet winderig etc. Maar ik vraag me dus af of ze daar echt dikker van worden, die van mij dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:13

zoals hier boven staat niet doen !

wat wel kan helpen is "paardenmeel" heeft bij mijn paard (die ook moeilijk aankwam) heel erg goed geholpen ! het is een soort poeder wat je met water mengt. En mijn paard is er goed van aangedikt ! (het was geen slobber)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:16

mijn ervaring is dat en plukje meepikken geen kwaad kan maar helemaal overstappen zou ik niet doen; ik heb verschillende pony's met spijsverteringsproblemen hierdoor gezien van wekenlang diarree tot ernstige koliek.
Als ik jou was dan zou ik eens wat kritischer naar je krachtvoer gaan kijken; in sportmuesli/slobber en structuurmix zit niet heel erg veel.
Welicht dat je beter over kan stappen op een brok met meer vet en eiwit?
Je paard schijnt daar niet heel gevoelig voor te zijn dus dat scheelt.
Ook idd maismeel bijvoeren kan helpen.

succes ermee

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 10:17

Oké, bedankt allemaal! Niet doen dus.

Heb verder alles wel geprobeerd, alleen paardenmeel nog niet.
Wat is het? En waar verkrijgbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:20

Locanda schreef:
Oké, bedankt allemaal! Niet doen dus.

Heb verder alles wel geprobeerd, alleen paardenmeel nog niet.
Wat is het? En waar verkrijgbaar?

Ik haalde het altijd bij een bedrijf dat eigenlijk alleen maar eigenmerk had.
Maar ik denk dat de boerenbond ook wel paardenmeel heeft (maar weet ik niet zeker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:26

Ik heb net zo een paard.

Nu het zo koud geweest is, was het hooi niet aan te slepen en kon ik een ronde baal kopen, want die is dan niet in 2 weken overstuur.

Nu eindelijk merk ik dat hij wel flink aankomt.

Ik woon in de klei en ik heb altijd dat grove langstengelige hooi gehad toen ik nog op het zand woonde, wat ik dus fijner vind dan dat zachte malse hooi van de klei. Nu is het zo dat ze meer aankomen van het zachte malse hooi. Nadeel is dat het minder lang een vol gevoel geeft, dus ze eten er meer van, mijn paard heeft dus meer honger, dus eigenlijk voer ik nu stukken meer dan met gewone pakken hooi. Mag ook want het pak moet in een maand op.

Ik heb het pak bij een boer gehaald die het ook aan pensionpaarden voert. Het is niet dat natte, maar ook niet dat hele droge. Ik geloof dat ze 80% vocht of zo houden in het gras, dat dat iets is wat ze zo ook willen en dan laten wikkelen. Juist daarom blijft het niet langer goed dan een week of 2 a 3 bij warm weer.

Het is dus sappig mals gras, wellicht ook geschikt voor de koeien, want ik weet dat ze dat ook aan koeien voeren. Mijn paard kreeg geen diarree, geen dikke benen en dat krijgt hij wel als het te veel koeienvoer is.

Dat zou je kunnen proberen, maar dan wel in grotere porties, ik zou er voor de nacht nog een dikke plak of 2 grof hooi bij geven voor de struktuur. Mijn paard staat op vlas en die geef ik een dikke plak stro bij voor de struktuur.

Ik ben er erg tevreden over. Ik zou zeker in de wintermaanden dit zo willen blijven doen. In de zomer maanden heb ik dat niet nodig, dan zit er genoeg in het gras en met gewoon hooi redt hij het wel.

Jij zou half om half kunnen doen en wellicht kan je afspreken of je een half pak kan komen halen bij de boer elke 2 weken, dat hij ze door de midden snijdt met zijn snijmachine van de traktor en dat hij die andere helft opvoert en dat jij dan elke maand of om de 2 a 3 weken weer een helft komt halen als je maar 1 paard hebt. Of met de buren een pak delen.

Paardenmeel heb ik niet zo goede ervaring mee. Dat is niet iets wat je altijd moet blijven voeren, dat kan je doen als ze even teruggevallen zijn en in een week of 2 a 3 wat extra gewicht nodig hebben, maar bij paarden die altijd goed op gewicht blijven is dat goed. Paardenmeel is hoofdzakelijk maismeel en dat is niet goed om dat lange tijd te voeren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:29

paardenmeel is volgens mij hetzelfde als kalverenmeel en biggenkorrel etc en dient ervoor zo snel mogenlijk vet op te bouwen ivm slacht.
hoe korter de dieren op het bdrijf zijn en verzorging nodig hebben hoe meer de boer overhoudt....
ik zou dat dus niet gaan voeren als ik jou was maar eerst eens naar je krachtvoer en ruwvoer kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:32

Idd.

Je zou bv merriebrok kunnen gaan voeren, wordt ook bij ruinen gedaan, heb ik een tijdje gedaan met cavalor, een soort muesli, vond ik erg fijn spul, hij vond het lekker, hij werd er niet gek van en het extra eiwit kunnen ze nl heel makkelijk verteren. Hij groeide er goed van. Ik heb 2 x per dag anderhalve schep gevoerd, ging meteen goed, niks geen slappe mest. Mijn paard reageert nl meteen op verandering van voer.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:34

En maismeel? Dat al eens geprobeerd, TS?
Of wordt dat paardenmeel genoemd? geen idee...
Met koeienkuil moet je uitkijken, is op den duur veels te zuur en agressief voor het vegetatieve stelsel van je dier!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:35

@russel

goede tip, dat heb ik ook eens gedaan met een mager ruintje, werkte super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:37

detour schreef:
En maismeel? Dat al eens geprobeerd, TS?
Of wordt dat paardenmeel genoemd? geen idee...
Met koeienkuil moet je uitkijken, is op den duur veels te zuur en agressief voor het vegetatieve stelsel van je dier!

maismeel en paardenmeel is het zelfde idd

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:37

mijn verzorg pony's krijgen ook koeien kuil maar dan niet de scht natte verzie uit die vaste balen en woord eerst een week appart gelgd om te drogen nog nooit problemen mee gehad

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:40

Het schijnt maar heb ik geen ervaringen mee dat duivengerst ook goed is als volmaker. Geeft weinig energie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:40

Met merriebrok hebben wij idd oko wel eens positieve resultaten bereikt bij een jonge Volbloedruin, hij was nog in de groei.
Hij deed het niet zo best op extra maismeel en zo zoek je dan naar alternatieven; wat voor de een werkt werkt weer minder voor de ander.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:32

Maismeel, bietenpulp, merriebrok, veulenbrok, energiekernmix (Subli), verschillende soorten olieën, speciale voersoorten, allemaal geprobeerd, doet hij niks op. :)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:35

Zelf heb ik ook zo'n paard gehad dat niet dik wou worden en ook niet wou eten. Nou ja, heb me er maar bij neergelegd, 't gaf me alleen maar zorgen terwijl ie verder altijd goed te pas was.

En als niets werkt zou ik toch gewoon proberen met die koeienkuil, mits je er maar voldoende droge stof bij voert, zoals stro of hooi in onbeperkte hoeveelheden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:40

da's ook waar; als jouw dier verder attent is en happy, misschien zal hij altijd wel wat schraler zijn? Kijk maar eens om je heen; de een is dikker dan de ander. heb je foto's?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:46

Ik vind de termen 'koeienkuil' en 'paardenkuil' nog niks zeggen over de kwaliteit.
Het hangt ook van een aantal factoren af.
Kuil van de 1e snee is vaak vetter dan kuil van de 3e snee
Land wat wel of niet bemest wordt
Nat of bijna droog ingekuild

Wij hebben nu kuil van de 2e snee van land dat wel bemest is, dit is inderdaad nat, zuur en dat zou ik mn paard niet geven.
Van het stuk land ernaast is op dezelfde dag ook kuil gemaakt, dit land was niet bemest en je ziet dat dat een andere structuur heeft. Dat geef ik mijn paard wel als 1/3 van zn ruwvoerrantsoen, de rest toch hooi. (Ik heb toch altijd het idee dat er in kuil, ongeacht de soort, wat meer zit dan hooi)