Kan je paardenkuil onbeperkt geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_rainbow_

Kan je paardenkuil onbeperkt geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:18

Ik heb al gezocht met de zoekmachine maar ik vind niet echt een antwoord..

Ik heb een paard, die vitamine brokjes krijgt en binnenkort ook nog Subli EM.
Ze krijg nu eigelijk onbeperkt hooi, als ze niet op het land staat.
Maar ze is best wel dun, je ziet net haar ribben terwijl ze juist spieren moet krijgen.

Dus kan je paardenkuil onbeperkt geven?

ikenindi

Re: Kan je paardenkuil onbeperkt geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:40

mijn paard kreeg dat wel altijd. ik neem aan tenminste dat je voordrooghooi bedoeld?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:47

Je zou het kunnen geven. Er zit meer aan voeding in dan in hooi.
Ik geef mijn paard niet onbeperkt kuil of voordroog. Ik geef wel een grote hoeveelheid per keer. 2 keer per dag krijgt ze een halve plak kuil van een grote baal. Daar knabbelt ze denk ik 2 uur aan. Mijn paard is prima op gewicht. En ze krijgt 2 maal daags halve kilo sportbrok en 2 maal daags halve haver bij. Dus ik moet haar nu ook niet meer geven anders wordt ze wel te dik. Je moet wel opletten dat je paard de overgang naar kuil goed maakt. Want er zitten veel meer en wat andere voedingsstoffen in dan in hooi. Hier kunnen sommige paarden een (allergie) reactie op geven. Ik meende galbulten en jeuk.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:03

Voordroogkuil heeft meer vocht, dus voer je eigenlijk daar meer van dan van hooi. Bij Subli EM moet je ook opletten dat je goed ruwvoer geeft. Spieren krijgt een paard alleen van trainen, niet van voeren. En dan moet jenog kijken hoe je paard gebouwd is. een merrie hier op stal krijgt niet makkelijk vet op de ribben, wel een hangbuik. resultaat van subli Em of wat voor voer dan ook, zie je pas na 3 weken, dus niet te snel wisselen voor resultaat, of heel veel gaan geven, heeft tijd nodig. En dan is het ook nog belangrijk dat het hooi van goede kwaliteit is. Gemiddeld moet een paard toch per dag 12 kilo eten, dus wat weegt een plak?

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:16

Subli EM blijf ik ook een hele tijd voeren hoor, vandaag net 2 zakken gehaald. En ik bedoel natuurlijk in combinatie met trainen. Alleen dan moet ze wel het goede voer hebben om spieren op te bouwen lijkt mij. En ik voer wel genoeg ruwvoer, ze eet meer als een pak hooi per dag! Nu zet ik haar over dag in de wei, dus het wordt wel minder. Maar kuil leek me handiger want daar doe je veel langer mee. En ze is van zich zelf dun gebouwd volgens mij. Maar zou het kunnen dat ik haar onbeperkt geef? Ik hoef niet bang te zijn dat ze te dik word in elk geval.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:24

ik denk niet dat kuil een meerwaarde heeft, er zitten toch vaak wat andere dingen in als hooi.
hoe is je kuil? heeft het dezelfde kleur als het hooi?
hoe ruikt het?
van kuil kan de mest nog wel eens wat dun worden, en daar wordt je paard absoluut niet dikker van!

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:35

siskeh schreef:
ik denk niet dat kuil een meerwaarde heeft, er zitten toch vaak wat andere dingen in als hooi.
hoe is je kuil? heeft het dezelfde kleur als het hooi?
hoe ruikt het?
van kuil kan de mest nog wel eens wat dun worden, en daar wordt je paard absoluut niet dikker van!

Ik dacht dat er wel meer inzat? En het is sowieso makkelijker omdat je er langer mee doet.
Ik heb het kuil nog niet hoor Knipoog .

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:33

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:19

dat is dus wat ik bedoel met voordroogkuil. Men is er inmiddels wel achter dat het zgn koeienkuil bedoelt is voor; koeien.Als je maar 1 paard er van voert, schimmelt het ook snel, de beide soorten, voor 1 pak heb je toch 5 paarden nodig.
Heb je het gebit na laten kijken? en als je paard nu op het land staat zonder bijvoeren gedurende de dag, krijgt het echt te weinig, er zit nu niet genoeg in het gras.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:24

hier op stal voeren ze altijd maismeel om een magere pony door de winter heen te helpen. Mais bevat veel zetmeel (koolhydraten) en die geven energie waar ze wat dikker van worden. Bij de pony helpt het vaak goed. Je moet het wel met beleid voeren, dus als je het overweegt, vraag dan advies bij je lokale voerhandel.
Kuil bevat veel eiwit en dat kan belastend zijn voor de nieren. Ik zou er dus niet onbeperkt mee voeren, maar afwisselen met goede kwaliteit hooi en brokjes.