Seniores priores of subli zonder?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Seniores priores of subli zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 10:49

Ik heb een 3 jarige die op het moment erg heet is. Ik wil hem graag wat bijvoeren, omdat hij anders erg invalt als hij aan het werk is.
Welke van de 2 zouden jullie kiezen?
Ik wil ernaast ook energie kernmix geven

Urielle

Re: Seniores priores of subli zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:42

Wrangler staat momenteel goed op tweemaal drie anderhalve kiloscheppen Subli Seniores Priores en daarop wat Subli EM en eenmaal een kilo Subli Zonder.
Op alleen Subli Zonder vielen de rijpaarden bij mij echt gigantisch in. Ik vind het fijn voer hoor, maar een dikmaker is het zeker niet. Het is wel een van de weinige voersoorten die mijn zwarte draakje niet op ontplofmodus zet.
Future krijgt hetzelfde maar nog extra bietenpulp erbij. Zij is nog te mager naar mijn zin maar ik heb haar exacte menu nog niet gevonden dus sinds kort krijgt ze meer SSP en dan extra bietenpulp.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 19:38

Hij krijgt van de stalhouder 2 kg basisbrok op een dag, dus het is neit zijn enige krachtvoer...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:20

Dan zou ik dat eventueel aanvullen met SSP, maar niet met SZ.
De SZ zou eventueel een vervanging van je basisbrok kunnen zijn, maar als ie het op andere brok goed doet, zou ik het mooi zo laten. Ik heb aan Wrangler wat dat betreft een ellendig paard, die wordt van heel veel soorten brok en muesli enorm heet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:49

Ik heb nu voor Subli zonder gekozen p basis van de extra magnesium en tryptofaan.
Heb er nog een EKM bij, omdat ik daar nog over twijfel, of het nog wat toevoegt....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:04

Ik heb eergister Subli Zonder gehaald. Ben al een tijdje aan het zoeken naar goed voer, maar mijn ruin word overal veel te heet van. Hij kreeg eerst mijten gerstemix, maar hij is nu zo brutaal. Ik ben nu dus overgestapt op subli zonder, het is nog even afwachten hoe hij het erop gaat doen. (hij krijgt ernaast ook subli EM, lucerne en een beetje merriebrok)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:35

Subli zonder heb ik ook een tijdje gevoerd.. Zonder melasse..? Echt niet! Het blijkt gewoon boordevol suiker te zitten, vol zetmeel.. In totaal rond de 33% suikers.. Mijn paard kon er echt niet tegen, dus ik ben weer overgestapt (op dodson&horrel, daar zit veel minder suiker in)

Er wordt wel eens maismeel gevoerd tegen invallen, maar ik weet niet of ze daar heter van worden.
Verder schijnt droog bruinbrood ook goed te helpen. Heeft ook goed geholpen bij een pony die ik ken, elke dag een half brood gedroogd en gevoerd..

En hoeveel hooi voer je?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 12:38

Hooi krijgt hij voldoende, ik denk zo 10kg op een dag, dat is het probleem niet
Laatst bijgewerkt door Billy op 21-12-08 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:43

Ik zou SSP gaan voeren. Mijn paard valt ook snel in, dit voer maakt (in combinatie met EKM) echt een verschil. Het is voornamelijk ruwvoer, maar hoogwaardiger dan hooi of kuil. Paarden worden er niet heet van.
Het enige nadeel is dat het lang moet weken.

Ik voer ook een klein beetje Subli Zonder. Op zich ook fijn voer, maar het is een krachtvoer. Het bevat vrij veel explosieve energie, daar kunnen paarden heet van worden. Het is geen dikmaker!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 12:47

Explosieve energie?
WAar haal je dat uit?
Trouwens, MT, hoe wil je paardenvoer maken zonder zetmeel? Dat is het hoofdbestanddeel van granen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:49

Helemaal zonder zetmeel is niet mogelijk inderdaad. Maar veel soorten voer hebben rond de 30% zetmeel, en zo veel is helemaal niet nodig. Een groot deel van het zetmeel komt uit afvalproducten die in het voer worden verwerkt om het goedkoper te maken.
De duurdere merken als dodson&horrell verwerken geen afvalproducten in hun voer. Die hebben dus minder dan 10% suikers in totaal! Dat is nogal een verschil Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 12:52

Ja, maar zetmeel en suikers is niet hetzelfde...
Verder zijn voeders als D&H en MArstall erg aantrekkelijk, maar gewoon nauwelijks verkrijgbaar, dat vind ik een groot nadeel...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:53

Ik heb toch gekozen voor de SP Billy. De 2,5 jarige was nu uit het land toch echt gratenpakhuis en aangezien we haar voor de keuring in Juli liever iets voller willen hebben (zeg maar 100 kg Knipoog) heb ik toch de SP weer gehaald.

De oudere paarden krijgen het nu ook weer (ga geen zak slobber voor ze halen, ze zien me aankomen met nog een ton op stal). Ben benieuwd hoe snel ik resultaat ga zien.

Vorig jaar hadden we het de 5 jarige ook gegeven, en die knapte binnen een paar weken echt zienderogen op. Subli adverteerd er trouwens mee dat SP het laagste suikergehalte heeft. Of dit waar is weet ik niet, heb er nog niet te tijd voor gehad om dat uit te zoeken.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:55

SZ bevat veel zetmeel, op basis van mais. Dat is explosieve energie.

Om paardenvoer te maken wordt lang niet altijd graan gebruikt, daar is graan veel te duur voor. Soja, tapioca en bietenpulp zijn grondstoffen die zeker zo vaak worden gebruikt, en veel goedkoper zijn. Paardenvoer bevat vaak veel zetmeel, omdat dat een goedkope grondstof is. Dat geldt overigens ook voor honden- en kattenvoer. Het zetmeel is echt niet altijd afkomstig van restproducten, het wordt juist toegevoegd om voldoende energie in het voer te krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:59

Billy schreef:

Zetmeel wordt door het lichaam afgebroken en omgezet in maltose en glucose. En glucose is een suikersoort Knipoog
Ik heb me er een tijd geleden in verdiept omdat mijn paard een lichte vorm van suikerziekte heeft..

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:01

MysticTinker schreef:
Billy schreef:

Zetmeel wordt door het lichaam afgebroken en omgezet in maltose en glucose. En glucose is een suikersoort Knipoog
Ik heb me er een tijd geleden in verdiept omdat mijn paard een lichte vorm van suikerziekte heeft..

Inderdaad Ja

Alleen wordt suiker allemaal opgenomen in de dunne darm (tenzij je extreem veel voert) en kan zetmeel onverteerd doorstromen naar de blinde en dikke darm, en daar problemen geven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 13:06

Annemeik, de keuze voor sz is gevallen ivm zijn enorme heetheid op het moment, ivm de Mg en L-Tryptofaan...
Bevalt hetniet na deze zak, ga ik ws de SP proberen...
Zouden jullie wel of niet de energiekernmix bijvoeren?
Mt, ja, natuurlijk weet ik dat....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:23

Mijn ervaring is dat mijn heethoofd niet heet word van de subli EM, maar dat hij daar wel z'n dingen uit kan halen om voller te worden (en blijven).

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:02

Billy schreef:
Annemeik, de keuze voor sz is gevallen ivm zijn enorme heetheid op het moment, ivm de Mg en L-Tryptofaan...
Bevalt hetniet na deze zak, ga ik ws de SP proberen...
Zouden jullie wel of niet de energiekernmix bijvoeren?
Mt, ja, natuurlijk weet ik dat....

Oke, dat snap ik dan ja. De EKM geeft langzame energie, dus daar zou hij iig niet heet van moeten worden. Ik moet wel zeggen dat je behoorlijk veel moet voeren om het aan te laten zetten. Vandaar dat wij toen over gegaan zijn op SP, dat ging toen veel sneller aangezien je het ook moet zien als RV en niet als KV. De EKM moet je ook rustig opbouwen qua hoeveelheid aangezien ze het soms niet trekken met zo'n hoeveelheid olie in de spijsvertering.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:59

[VS] Subli EnergieKernMix

Die van mij stond op oude stal op 2/3 kilo pavo sportbrok per dag (verspreid over 2 of 3 voerbeurten) en dan was hij niet altijd makkelijk. Moest iedere dag minimaal 1 uur rijden of meer. En nu op nieuwe stal krijg hij nu ongeveer 2x 0,5 kilo subli zonder, met arbeid 90 gram subli EM, kwart schep subli zonder geweekt met 4 handjes subli slobber. Geen werk 30 gram EM en geen slobber.

Voer dit nu ongeveer 2 maanden, maar herken mijn bolletje niet meer terug. Hij is relax en durf nu dingen te doen die ik voorheen niet durfde. En soms vind ik hem nu erg saai. Tong uitsteken Als je vergelijk dat ik voorheen gewend was om stuiterend en racend door de bak te gaan. Clown

En het meest bizar vind ik ook nog eens heb ineens geen last meer van mok. Knipoog