Je kijkt idd naar de gehaltes zetmeel&suiker, eiwitten & vet ...maar ook naar het VEPeenheid per kg.
Hoe hoger de VEP, hoe hoger het energiegehalte.
Ik geef even een voorbeeldje:
Als er staat Energie (Vep exp): 920 Eenh/kg dan is dat hoog, dan valt dit onder sportvoer.
Heb je een VEP van 750 Eenh/kg dan is dat een vrij normaal gehalte en valt dit onder basis/onderhouds of recreatievoer.

Ohja: idd ook naar de ingrediënten !
Je hebt 2 soorten energieleveranciers in paardenvoeding:
-zetmeel&suikers (vb uit granen): geven kortdurende, explosieve energie voor snelle, krachtprestaties vb jumping/cross etc
-ruwe vezels & vet (vb ruwvoer & plantaardige olïen): geven langdurige energie voor duurprestaties vb dressuur, endurance etc ...
Een heet paard ga je wat meer vet & vezels in het rantsoen geven & wat minder zetmeel& suikers. Dit omdat deze langzame energie niet 'heet'makend is. Een heet paard dat veel vet in de voeding en weinig suikers heeft kan na lange periode van zo te voeren een rustiger temperament krijgen.
Een flegmatieker paard kun je wat meer zetmeel&suikers in het rantsoen aanbieden, dit zodat het paard wat feller zou worden. Echter in sommige situaties als vb: een hele koele kikker van een paard die van zich zelf nogal sloom en lui is, kan je meestal niet actiever krijgen met wat haver te geven ...je kan het wel proberen te stimuleren.
Zo, ik heb mijn uitleg gedaan.