Tranquigel, kalmeringsmiddel hoeveel doseren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Tranquigel, kalmeringsmiddel hoeveel doseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:19

Ik heb voor mijn pony een spuit tranquigel gekocht voor oud en nieuw.
Ik heb deze pony nu ongeveer een half jaar en hij is best heet. Een paar weken terug was er rally in de buurt van de manege, de auto's reden heel dicht langs de manege met allemaal toeters en bellen en lawaai en ik werd door mensen van stal gebeld dat mijn pony helemaal in paniek was. Toen ik aankwam wist ik niet wat ik zag, hij was helemaal bezweet en echt helemaal in paniek het was echt zo zielig om te zien. Hij was echt bang en ik kon er niks aan doen. Ik wist ook niet dat hij er zo bang voor zou zijn (hij was ook de enige die dag die zo in paniek was) DA gebeld en die kon nu ook niets meer voor me doen omdat hij al in paniek was en kalmeringsmiddelen niet meer zouden werken.

Nu heb ik dus uit voorzorgsmaatregelen een kalmeringsmiddel gekocht voor oud en nieuw, tranquigel heet het en het lijkt op een wormspuit. Het is ongeveer 12 uur werkzaam. Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring mee en hoelaat en hoeveel moet ik hem geven?

Het gaat om een E pony van ongeveer 155 cm,

Afbeelding

ellepel

Re: Tranquigel, kalmeringsmiddel hoeveel doseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:50

als het goed is staat op de verplakking hoeveel je gebruiken moet?
dacht dat eens treepje per zoveel kilo lichaamsgewicht ging.

de dosering staat hier wel:

http://www.homeovet.nl/verzorgingsprodu ... ranquigel/

1 streepje per 35 kilogram lichaamsgewicht.
1 spuit is 10 doseringen dus heb je aan een volle spuit voor 350 kilo.
ik zou dan dus de hele spuit geven,dan gaat het wel goed.

geef het echt ruim van te voren, denk dat je best aan het begin van de avond /eind van de middag( zo rond 5 uur?)
wel al kunt geven, tenslotte begint het knallen al op tijd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:11

Ik zou beginnen met een halve spuit..
Het is per paard verschillend nl... net als de werkingsduur..

Mijn paard bv was al helemaal van de wereld toen hij een halve had gekregen.. en hij was toen 1.62 en rond de 500 kg.. en na een paar uur was hij weer helemaal bij.

Ik zou, als je zeker weet dat het nodig kan zijn, beginnen met een halve spuit zo rond 22.30..
Dan ga je kijken om 23.00 en als het nodig is kan je bij spuiten..

En men gaat vaak niet over de rooie van hier en daar een klap vuurwerk, maar als het ineens om 00.00 los barst.. maar dan is hij suf..

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:14

Oke, hier kan ik wel wat mee. Bedankt

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:17

Het verschild idd per paard, de van mijn zus is bij een halve spuit al van de wereld en die van mij word met 3 spuiten nog niet rustig.(bij wijzen van spreken, ik stop er echt geen 3 spuiten in Knipoog )
je moet gewoon met wat mider beginnen en na een half uur kijken of ie al kalm genoeg is of niet, zo niet even bij spuiten.

Let wel op dat hij NIET mag eten als hij tranquigel op heeft.
(dan kan hij stikken)

ik zou er ook nog maar over na denken of dit echt de oplossing is ik zou er zelf niet voor kiezen iig.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:57

Ik zou beginnen met eerst een paar streepjes.Elk paard reageerd er anders op.Een paard van ruim 600 kilo is van een halve spuit al van de wereld en een haflinger al van een paar streepjes.Meestal werkt het met een half uur in.
Let inderdaad op dat ze niet mogen eten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:05

Ik zou dit even lezen als het gaat om het geven van Tranquigel bij het angstig zijn voor knallen:

[BB] Geen Vetranquil (kalmering) voor honden tijdens Oud&Nieuw!

Even een stukje gekopieerd van een ander forum:

Ik zou iedereen willen afraden om major tranquilizers (oftewel neuroleptica), waarvan Vetranquil de meest bekende is, te gebruiken bij vuurwerkangst.
Het beinvloed vele receptoren (het werkt niet gericht), waardoor er veel bijwerkingen optreden zoals droge bek, versnelde hartslag, ataxie (dronkemansloopje), verstopte darmen en vele anderen. Bovendien treden de bijwerkingen direct op, terwijl het beoogde antipsychotische effect vaak pas na weken optreedt.

Maar het belangrijkste is nog dat verschillende wetenschappers (Dodmna, Overall) hebben gemeld dat zij de indruk hebben dat deze middelen de geluidsgevoeligheid bij de angstige dieren juist verhoogd! Dit betekent dat het dier zich niet meer kan bewegen, maar nog steeds in angst is doordat hij de knallen zelfs harder hoort .. hij zit dus als het ware gevangen in zijn lichaam.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:08

[quote="ellepel"]
1 streepje per 35 kilogram lichaamsgewicht.
1 spuit is 10 doseringen dus heb je aan een volle spuit voor 350 kilo.
ik zou dan dus de hele spuit geven,dan gaat het wel goed.[quote]

Ben ik het niet mee eens, elk paard reageert anders op het middel. Mijn groninger van 700 kg had genoeg aan een halve om genoeg van de wereld te zijn....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:15

ja weet je ik lees zo alle reacties en ik gebruikte vroeger sedalin,daarvan kon ik rustig een hele spuit geven om gewoon een wat suf dier te hebben.
maar als ik alles zo eens lees denk ik dat tranquigel veel sterker werkt?
moet ik wel zeggen dat ik sedalin gebruikte bij dieren die zelf van nature nogal druk waren en daardoor misschien wat milder reageerden op het middel?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:03

Citaat:
.. hij zit dus als het ware gevangen in zijn lichaam.

Ook dit kan je positief zien..
Hij ondergaat het geluid, en sommige dieren hebben het nodig om het 'gevaar' te ondergaan..
..voordat ze overtuigd zijn dat iets toch niet eng blijkt te zijn..
Soort van therapie zeg maar.

Bovendien heb ik dan liever een paard wat gevangen zit in eigen lichaam, dan 1 die door draait en zichzelf dusdanig verwond.. maar dat is situatie en paard afhankelijk..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:12

ellepel schreef:
ja weet je ik lees zo alle reacties en ik gebruikte vroeger sedalin,daarvan kon ik rustig een hele spuit geven om gewoon een wat suf dier te hebben.
maar als ik alles zo eens lees denk ik dat tranquigel veel sterker werkt?
moet ik wel zeggen dat ik sedalin gebruikte bij dieren die zelf van nature nogal druk waren en daardoor misschien wat milder reageerden op het middel?

sedalin werkte veel beter!
ik gebruikte tranquigel bij het scheren,(scheer veel jonge paarden)
maar moest er bijna 2 spuiten indrukken,en dan nog waren ze vlug zat,ik heb van de week mijn bijna 4 jarige geschoren(zijn eerste keer)hij is een beesje van 160 en heel cool in omgang,nou heb er 2 spuiten ingedrukt,en toen nog een praam op!
hij kwam nog met 4 benen van de vloer!nu heb ik wat van de dierenarts gekregen en dat werkt beter,een spuit tranquigel kost hier 14 euro x 2 dus lekker duur!
je kunt er rustig een hele spuit indrukken!van de vroegere sedalin,werden ze echt duf en wankel van tranquigel niet!
wel wat duf,maar niet van de wereld,ik heb denk ik 30 paarden geschoren met tranquigel,en bij allemaal was ik meer dan 1 spuit nodig.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:23

Citaat:
ik heb denk ik 30 paarden geschoren met tranquigel,en bij allemaal was ik meer dan 1 spuit nodig.

Zou het dan niet kunnen liggen aan jouw werkwijze...??
Ik ga mijn paard volgende week scheren, voor de allereerste keer.. en probeer het zonder tranquigel..
Mijn paard staat met een halve spuit al te wankelen op zijn benen.. en is dan ook echt suf.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:29

Ik heb vorig jaar mijn pony (en een paar andere paarden van stal) enorm geholpen met bach rescue, misschien te overwegen als alternatief? Dan kun je nl gewoon een extra plak hooi of kuil geven om middernacht, eten werkt tenslotte ook kalmerend.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:19

J0sef1entje schreef:
Ik heb vorig jaar mijn pony (en een paar andere paarden van stal) enorm geholpen met bach rescue, misschien te overwegen als alternatief? Dan kun je nl gewoon een extra plak hooi of kuil geven om middernacht, eten werkt tenslotte ook kalmerend.

Moet je met bach rescue dan niet eerder beginnen?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:27

femmefatale1 schreef:
Citaat:
ik heb denk ik 30 paarden geschoren met tranquigel,en bij allemaal was ik meer dan 1 spuit nodig.

Zou het dan niet kunnen liggen aan jouw werkwijze...??
Ik ga mijn paard volgende week scheren, voor de allereerste keer.. en probeer het zonder tranquigel..
Mijn paard staat met een halve spuit al te wankelen op zijn benen.. en is dan ook echt suf.

ik probeer het eerst ook zonder,lukt dat niet dan zet ik hem eerst weer een uurtje op stal,en geef dan de gel.
ik scheer heel veel paarden,en veel daarvan komen zo uit de wei,ze kunnen ze maar net mee lopen aan een halster.
mijn eigen is wel veel in handen geweest,had ook niet gedacht dat hij zo zou doen,hij is zo een boefje,eerder brutaal dan bang.
maar ik heb echt nog nooit een paard zien wankelen van een halve spuit.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:29

vind het allemaal een beetje onzin dat sederen mijn pony gaat gewoon op stal deurtje dicht en krijgt wat hooi vlak voor oud en nieuw verdier niets... is ook niet nodig hij zal gerust even gek doen maar die deur houdt m echt wel tegen hoor

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:33

@ knooopje..

Dat verklaart een hoop, als ze echt nog niks kennen.
Die van mij kwam ook uit het land, en heb em gesedeerd voor de eerste keer hoefsmid, omdat hij ook aanraking niet kende..
Hij was echt suf van een halve spuit.. en heeft ook geen pas verkeerd gezet..
Een andere merrie heb ik die andere helft gegeven (ook uit het land getrokken) en die was precies eender..

Maar ik geef ze vooraf de sedatie, en dan hebben ze zich nog niet druk gemaakt.. en werkt het misschien beter.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:54

Lagency schreef:
J0sef1entje schreef:

Moet je met bach rescue dan niet eerder beginnen?

Ik gaf hem vanaf een uur of 10 af en toe een boterham met spray (of druppels), Het werkt heel snel, er ging een paard onverwacht even goed in de stress, en die hadden we met een kwartier en een half flesje ( Haha! ) rescue weer rustig. Maar vanaf 10 uur werd er al flink wat afgeschoten!