Waarom muesli?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Waarom muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 09:53

Waarom voeren jullie je paarden muesli?
Of voeren jullie muesli en biks door elkaar?
Hoeveel voeren jullie dan? (zet er ook even bij war voor paardje je hebt Knipoog )

buukske

Re: Waarom muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:00

Wij voeren alleen Marstall muesli,we hebben 2 pony's.De pony's lopen gemiddeld 4 tot 5 x per week,en regelmatig concours.Biks geven wij helemaal niet.

De reden dat wij muesli voeren is dat er alles in zit wat ze nodig hebben,ik heb de voedingsdeskundige van Marstall hier aan huis gehad,en die heeft het me keurig uitgelegd en ben sinds 2 jaar helemaal over op Marstall.

De muesli's zorgen voor een optimale darmflora,zodat alles goed opgenomen en gebruikt wordt door het paard.Er zijn een heleboel verschillende muesli's,wij gebruiken op advies de Corn en de Islander.

Wat ik er wel bij moet zeggen is dat hier onbeperkt hooi gevoerd wordt.Het hooi heeft 1,5 uur nodig om in de dikke darm te komen,als er daarna muesli gevoerd wordt kan de dunne darm er alle benodigde voedingsstoffen uithalen.Dus het uitgangspunt is,eerst hooi,dan muesli.

Het is jammer dat ik niet weet hoe ik foto's erop krijg,dan kun je het verschil zien met hoe wij onze pony kregen,en hoe hij eruit zag na een poosje Marstall voeren.
Laatst bijgewerkt door buukske op 14-12-08 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:04

claud31 schreef:
Wij voeren alleen Marstall muesli,we hebben 2 pony's.De pony's lopen gemiddeld 4 tot 5 x per week,en regelmatig concours.Biks geven wij helemaal niet.

De reden dat wij muesli voeren is dat er alles in zit wat ze nodig hebben,ik heb de voedingsdeskundige van Marstall hier aan huis gehad,en die heeft het me keurig uitgelegd en ben sinds 2 jaar helemaal over op Marstall.

De muesli's zorgen voor een optimale darmflora,zodat alles goed opgenomen en gebruikt wordt door het paard.Er zijn een heleboel verschillende muesli's,wij gebruiken op advies de Corn en de Islander.

Het is jammer dat ik niet weet hoe ik foto's erop krijg,dan kun je het verschil zien met hoe wij onze pony kregen,en hoe hij eruit zag na een poosje Marstall voeren.

foto's kun je via www.tinypic.com Lachen Dan de link tussen [img] kopieren en hierheen plakken.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:17

Ik heb een NRPS, pittig ding. Bij haar vorige eigenaar kreeg ze alleen ruwvoer, door het krachtvoer werd ze veel te druk. Wij willen juist ook wat geven voor de afwisseling, we hebben nu muesli zonder haver. Ze krijgt 5 keer per dag een kwart schepje. Ze vindt het heel lekker, muesli is ook goed voor de tanden. Lachen Af en toe krijgt ze ook een handje biks, goed voor de afwisseling. En heel soms krijgt ze ook een handje haver, en dat vindt ze verschrikkelijk apart. Tong uitsteken Dat heeft ze namelijk nog nooit gehad, maar ze vindt het heerlijk. Verder gaan we vaak op concours en trainen we 4 keer in de week, maar ze heeft genoeg pit. Lachen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:01

Mijn 2,5 jarige KWPN-er (zie profiel), 2 maanden terug gemeten op stokmaat 1.67m, krijgt bijna 1,5 kilo brok en 200 gram muesli per dag.
Hij hoeft niet te werken, loopt in de winter 2,5 uur buiten in de bak en krijgt daarnaast droge kuilvoer.
De muesli voer ik puur als lok-voer om hem van zijn stal naar de bak te wandelen (hij is net gecastreerd en heeft nog wel eens een hengsten-bui)
Sinds kort weet hij hoe het is om aan een touwtje mee te lopen.

Het is muesli zonder haver van Hippostar. Deze ruikt erg lekker en er zitten veel diverse voedingsbestanddelen in.
Ik voer het op dit moment dus alleen als lekkernij en lokkertje Lachen
(en omdat ik het leuk vind om hem iedere dag een extraatje te geven) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:04

Ik voer Muesli eigenlijk gewoon voor de lekker, ik heb het door mijn brok heenzitten.

Ze krijgt van de mix een half schepje per dag, omdat ze nogal heftig wordt van krachtvoer.

Het is trouwens een kruising fries x kwpn van 4 jaar, 1.63 hoog, die weinig werkt nog!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:05

Ook wij voeren onze shetten paardenmuesli bij.
Wat voor merk weet ik niet precies....

Voornamelijk onze sport- en fokmerrie krijgt best veel brokken; 2x per dag voeren we; 's ochtends en s'avonds. tuurlijk is meerdere keren per dag beter, maargoed.... zo gaat het ook. Ze staan 24/7 op de wei met mogelijkheid om de schuilstal in te gaan. Veel gras is er in dit seizoen niet meer te vinden, daarom krijgen ze regelmatig wat vers gemaaid gras en goed hooi in de ruif.

De merrie krijgt dus een bijna volle schep merriebrok als ze zogend/drachtig is, en anders een bijna volle schep sportbrok. Daarbij gaat een bijna volle schep paardenmuesli.
Soms gaat er een scheutje lijnzaadolie in, tegen darmverstoppingen en voor de vacht. Begin v/d lente tot eind v/d zomer komt daar ook nog een schepje knoflookpoeder/snippers/korrels bij.

De andere shetten werken bijna niet, en zijn vaak nog jong. Die krijgen 'voor het gebaar' ieders zo'n 2 handjes brokken en 2 handjes muesli.

Die paardenmuesli trouwens............ 't ruikt altijd zóoooooooo lekker dat ik vaak de neiging heb om de bak zelf maar op te eten Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:25

Ik voer alleen een vit brokje en een supplement voor de scheiterij(wat weer van het ruwvoer komt) dit meng ik met wat zemelen zodat het blijft plakken.

Muesli is hetzelfde als biks alleen niet geperst. Maar het ziet er voor de klant 'lekkerder' uit en helemaal als het ook nog eens kruidig ruikt. Dus beter voor de verkoop.

Ik heb vroeger van alles gevoerd maar mijn paarden vinden alles lekker (behalve de pavo koek...die is gewoon te droog) zelfs pannekoeken. Dus het maakt niet uit wat ik ze voorschotel.
Ze doen op dit moment geen werk en zijn kern gezond op dit dieet.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:29

ik voer onze pony's 1kg merrie brok en 1kg muesli, de pony's zijn beide drachtig en werken om de dag een half uurtje onder het zadel. of op de longe.

morgen krijg ik mijn nieuwe paard, ruin 1.78 hoog.
het is de bedoeling dat hij begint met 3kg sportbrok en 1kg muesli. hij zal gewoon elke dag normaal getraind worden.
wij voeren de muesli door de brokken en als aanvulling op de brokken.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 16:06

Mijn pony is dus ook drachtig(3 jaar). Krijgt nu 0,75 kilo Hippostar basisbrok. En 3/4 keer per dag een plak hooi/kuil. Begin mei krijgt ze haar veulen. Ik rij ongeveer 2 tot 3 keer per week. Ene keer 20 minuutjes andere keer uurtje etc.

Dus het heeft niet veel zin om muesli te voeren?
Moet ik trouwens ook meer voeren?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:51

ik heb een dravermerrie van 4 1/2
ze krijgt 3/4 kilo biks en 1 1/2 kilo pavo natures best muesli per dag. daarnaast 3 porties kuil, 2 kg peen en wat ander fruit.
ze heeft niet veel biks nodig, de muesli is voor de vezels en voor de honger. anders heeft ze zo weinig te eten. ze vind het erg lekker en doet het er goed op.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:57

Onze KWPN merrie krijgt muesli zonder haver, omdat ze van haver veel te heet wordt. Aangezien muesli het enigste is wat je zonder haver kunt krijgen, voeren we dit. Onze E (ruin) krijgt dito muesli maar dan met haver, want die kan wel wat extra's gebruiken Knipoog

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:59

bij ons krijgen de haf en 2 jarige alleen meusli de haf 1/2 en de 2 jarige 1/4 voor derest komen ze iederedag buiten en word de haf minimaal 4 keer per week gereden (gewoon recreatief) en krijgen ze onbeperkt gedroogd kuil

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:32

Mijn Fjord krijgt musli omdat ze geen brokken lust. Pavo melange is het enige wat ze eet en omdat het in NL niet meer verkocht wordt, moet ik het zelfs uit Duitsland halen. Ze krijgt 2x daags een halve schep.