koeienbiks

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anick

koeienbiks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:47

Is koeienbiks schadelijk voor paarden?

Rotje

Re: koeienbiks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:01

Ja.Koeienbrok bevat pulp.Als je paard te gulzig eet en zich verslikt krijg het een prop in de slokdarm.Een veearts zal met een slang via de neus met behulp van water proberen de prop optelossen.Omdat pulp uitzet als het met vloeistof(water,speeksel)uitzet wordt de verstopping alleen maaar erger!
Grasbrok bevat ook pulp.Voor herkauwers niet erg door de 4 magen die zij hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:06

Niet alleen ivm verstoppingen, maar inderdaad ook vanwege het uitzetten van het voer. Net zoals bietenpulp; als je je paard een schep droge bietenpulp geeft dan moet de DA de maag leegpompen en anders overleeft het paard het niet.
Hoe het precies zit met de koeienbrokken weet ik niet, maar volgens mij zetten die ook flink uit, dus het kan zeker levensgevaarlijk zijn!

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 07:31

Oke, dankjewel. Niet voeren dus!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 07:39

Koeienbrok heeft een heel andere samenstelling dan brok voor paarden, o.a. het eiwitgehalte is erg hoog; niet voeren dus!
Beter is helemaal geen brok te voeren, maar daar zijn al zoveel topics over geweest.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:13

Idd, koeienbrok en met name stierenbrok kunnen dodelijk zijn voor paarden.

Hoe kom je er eik bij om het te willen gaan voeren?

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 14:05

Ik wilde het niet gaan voeren. Had het er met iemand over en waarom het dan eigenlijk anders was, dat wisten we allebei niet. Vandaar dat ik wilde weten of er andere dingen in zaten.
(Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:20

MysticTinker schreef:
Niet alleen ivm verstoppingen, maar inderdaad ook vanwege het uitzetten van het voer. Net zoals bietenpulp; als je je paard een schep droge bietenpulp geeft dan moet de DA de maag leegpompen en anders overleeft het paard het niet.
Hoe het precies zit met de koeienbrokken weet ik niet, maar volgens mij zetten die ook flink uit, dus het kan zeker levensgevaarlijk zijn!

Ik heb weleens gelezen in een boek over paardenvoer dat ze in Amerika de paarden gewone droge pulpbrokken geven en dat die paarden er niks van krijgen. Ik ga me er niet aan wagen, maar hoe kan het dan dat het bij hun niet fout gaat ?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:37

er is niets voor niets koeienbix en paardenbix uitgevonden............ en aangezien een koe een heel ander dier is gewoon niet geven dus

elk dier is heel anders in de opname van mineraal en vitaminen bix voor koeien staat geloof ik hoog in het calcium (vanwege de melkgift) en volgens mij koper maar dat weet ik niet zeker, voor schapen ik het weer veel koper volgens mij en tja ga zo maar door. de brok wordt qua samenstelling aangepast aan de behoefte van het dier en welke prestaties dit dier moet leveren... en ja een koe en een schaap zijn ook nog eens herkauwers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:12

Maxielover schreef:
Ik heb weleens gelezen in een boek over paardenvoer dat ze in Amerika de paarden gewone droge pulpbrokken geven en dat die paarden er niks van krijgen. Ik ga me er niet aan wagen, maar hoe kan het dan dat het bij hun niet fout gaat ?

Dan is dat waarschijnlijk een andere pulp. De bietenpulp die wij hier hebben zet uit tot zo'n 6x zijn eigen volume. Paarden hebben maar een kleine maag. Dus je kan wel raden wat er gebeurd als een paard een flinke schep droge pulp opeet Nagelbijten / Gniffelen
Koeien zijn herkauwers met 4 magen. Als de pulp begint uit te zetten wordt het opnieuw gekauwd en naar de volgende maag geduwd, geen problemen met verstoppingen dus. Maar een paard kan niet eens overgeven..