Lijnzaad en/of zemelen bij gasvorming & zandkoliek??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nova

Lijnzaad en/of zemelen bij gasvorming & zandkoliek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:10

Vanmorgen de dierenarts bij mijn pony gehad i.v.m. zandkoliek, we waren er snel bij dus ze is inmiddels bijna klachtenvrij.. Mijn paard had geen last al had ze wel veel gasvorming..
Nou was ik op internet aan het neuzen en ik lees hier en daar iets over lijnzaad & zemelen ter preventie & bevordering van de darmflora.
Wat is jullie ervaring?
Lijnzaad alleen niet voldoende? En kiezen jullie dan voor droog, eerst koken of olie?

Graag jullie advies en/of ervaring Haha!

pri_lady

Re: Lijnzaad en/of zemelen bij gasvorming & zandkoliek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:16

Mijn shet stond aantal maanden terug met zandkoliek, sinds die tijd krijgt ze lijnzaadolie over haar voer. Het gaat goed (ff afkloppen). Mijn haf heeft geen koliek gehad maar krijgt nu ook deze olie over zijn voer.

Bij ons op stal is een ruin die nogal gevoelig is op zandkoliek en deze krijgt elke week een portie gekookte lijnzaad. Hij vindt het heerlijk. Mijn shet mag wel eens de emmer uitlikken, daarna, ook zij vindt het zalig. Krijgt op zijn tijd ook sand-clear kuur. Ook met hem gaat het goed.

Zie jouw naam, nova, onze shet heet novalee maar noemen haar novi.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:54

Onze paarden gaan van een beetje lijnzaadolie al snel erg dun mesten...............
Heb veel baat gehad bij colosan (paardendrogist).
Ik zou een probiotica geven, heeft een paard bij ons op stal met gaskoliek enorm geholpen................

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:56

Oh, ik ben hier ook wel benieuwd naar
de mijne heeft net 2 potten sand - clear weg
maar... heb het idee dat hij nog zand in zijn darmen heeft zitten
Waar kan je die lijnzaad olie halen, die je moet koken?
Ik heb wel gewoon lijnzaad kant en klaar uit een fles
is dat niet voldoende? Of moet je die ook eerst koken?
(sorry voor mijn vragen TS, in jouw topic) Knipoog

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:09

Wat betreft de lijnzaad die je kan koken, die kun je halen in een zaak die paardenvoer verkoopt of op internet. De lijnzaadolie in een fles kun je halen bij de betere ruitershop. Die je zelf moet koken is wel een stuk goedkoper in gebruik, wel goed de gebruiksaanwijzing lezen, moet minimaal 10 minuten koken ivm giftige stoffen die eruit moeten!!

nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 17:32

Beide paarden krijgen nu een kuurtje sand-clear inderdaad op verzoek van de dierenarts..

Maar gewoen lijnzaad hoeft dus niet persé gekookt te worden begrijp ik?? En iedereen voert dit los? Niet in combi met zemelen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:35

ik voer al jaren zemelen met suikerbietpulp ik heb nog nooit koliek gehad in 15 jaar....en ze staan op een hele arme wei met erg kort gras.
ik geef alleen lijnzaad(gekookt)in het voorjaar voor de vacht.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:51

pri_lady schreef:
Wat betreft de lijnzaad die je kan koken, die kun je halen in een zaak die paardenvoer verkoopt of op internet. De lijnzaadolie in een fles kun je halen bij de betere ruitershop. Die je zelf moet koken is wel een stuk goedkoper in gebruik, wel goed de gebruiksaanwijzing lezen, moet minimaal 10 minuten koken ivm giftige stoffen die eruit moeten!!

10 min koken??
Dan zitten de giftige stoffen toch in de smurrie?
Ik weet wel dat weken giftig is...
Ik kook ze tot het een slijmerig papje is geworden.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:53

Mijn paard heeft een speciaal dieet vanwege z'n darmen. hij heeft traag werkende darmen en dit zorgt ervoor dat hij gasophopingen krijgt. Wij moeten hem bij dit dieet (samengesteld door faculeit utrecht) hem gekookte lijnzaad voeren. Dit omdat deze een beschermlaagje op de darmwand legt. En zelf koken beter werkt dan olie. Dus ik denk dat jou paard baat zou hebben bij lijnzaad.