2,5 jarige valt enorm af.. wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

2,5 jarige valt enorm af.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:40

Alvast bedankt voor het lezen (:
Ja ik begin me nu toch echt zorgen te maken. Van de zomer was hij heerlijk dik,
lekkere grasbuik. Nu is het begin december en begint hij aan alle kanten in te
vallen, ingevallen kont, ingevallen schouders, dun buikje. Hij heeft ZE dus ik geef
hem niet teveel suiker/eiwitrijk voer, in plaats daarvan veel ruwvoer (hooi) en ik
geef 'm nu sinds een dikke week een ruime kilo grasbrok met mineralen/vitaminen
bijvoer met af en toe een halve kilo slobber erbij (maar dit is ook te suikerrijk, dus
kan ik ook niet blijven voeren).

Ik weet niet wat ik moet doen. Is er geen voer dat niet bol staat van de suiker/
eiwit waar hij van aankomt? Zelf dacht ik aan Subli Zonder (zit geen melasse in),
maar ben niet echt expert op voedingsgebied. Het voer mag in geen geval melasse
bevatten. Voor de rest sta ik overal voor open..

Katja

Re: 2,5 jarige valt enorm af.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:46

Begrijp ik goed dat hij nu helemaal geen ruwvoer krijgt?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:47

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:50

@ Katja: goed lezen Knipoog
Citaat:
in plaats daarvan veel ruwvoer

ik geef 'm zoveel tot hij het netaan op heeft bij de volgende voerbeurt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:50

Ik zou er dan toch een DA bijhalen! Een paard dat ingevallen is is nooit goed..mijn 2,5 jarige staat op stal en in de paddock en krijgt goed hooi (3x daags) en een kilo basisbrok per dag..zij doet het er prima op!

Word je paard ook netjes ontwormt?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:55

Ik heb 'm gisteren nog ontwormd, maar niet echt netjes. De laatste keer was in juli. Ben er maar gewoon eerlijk over, zo lang wachten was zeker niet slim van me.
@ listiglistje: zit daar melasse in? Op de Subli site staat er alleen bij de Subli Zonder en de lucerne bij dat er geen melasse in zit..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:59

Myour schreef:
Ik heb 'm gisteren nog ontwormd, maar niet echt netjes. De laatste keer was in juli. Ben er maar gewoon eerlijk over, zo lang wachten was zeker niet slim van me.
@ listiglistje: zit daar melasse in? Op de Subli site staat er alleen bij de Subli Zonder en de lucerne bij dat er geen melasse in zit..

Dan toch ff DA erbij halen voor de zekeheid..wij hebben een keer een paard op stal gehad waar de wormen door de darmen hadden heen gegeten Verward (ja het kan)

En dan heb je zelf ook zekerheid..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:04

Myour schreef:

Senior Priores is seniorenvoeding en vervangt volledig het ruwvoer+krachtvoer (zonder melasse0
Energiekernmix is voor paarden in schrale conditie/spierproblemen etc (ook zonder melasse)

Combinatie van deze 2 worden ze zeker dik van, anders is er iets mis.......

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:05

Eerst eens afwachten wat het ontwormen heeft gedaan?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 12:06

Ik ga eerst nog even proberen met een biks om 'm proberen te laten aan te komen alvorens er een DA bij te laten komen. Mocht dat niet helpen laat ik er zeker een DA bij komen.

@ listiglistje: schrale conditie heeft ie zeker niet, hij kan rennen tot ie een ons weegt en dan nog haalt ie rustig adem. Ik ga denk ik dan toch maar eerst de senior priores proberen, samen met een berg ruwvoer en een kilo grasbrok. Heel erg bedankt voor de tip!

@ Jimbo: zal ik ook doen (:

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:10

Myour schreef:
@ listiglistje: schrale conditie heeft ie zeker niet, hij kan rennen tot ie een ons weegt en dan nog haalt ie rustig adem. Ik ga denk ik dan toch maar eerst de senior priores proberen, samen met een berg ruwvoer en een kilo grasbrok. Heel erg bedankt voor de tip!

Onder schrale conditie bedoel ik niet zijn fysieke conditie, maar schraal /magere staat Knipoog

Oh ja de Senior Priores wel goed laten weken (minimaal 6 uur).

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:00

Hele grote kans dat het wormen zijn als je zolang niet hebt ontwormt. Ik zou voor de zekerheid over een maand nog maar een spuit geven. En misschien kun je een mest onderzoek laten doen. Kost vaak maar een euro of 8 bij je dierenarts. En verder zou ik lekker onbeperkt ruw voer aan hem geven.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:19

Bedankt voor de reacties, ik denk dat het inderdaad de wormen zijn. Ik heb 4 december een spuit gegeven, hij komt nu al beter aan. Hij heeft ook last gekregen van 'stalbenen' die na het ontwormen nu al veel minder zijn. Heel stomme fout die ik in het vervolg niet nog eens zal maken.
Iedereen bedankt voor de feedback Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:23

Kan hij wel gewoon het ruwvoer eten? geen proppen??

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:31

ik weet niet wat voor een wormkuur je heb gegeven maar zou idd na ongeveer 4 wken nog een wormkuur geven die echt alle wormen aanpakt dus ook de lint en long wormen enzv deze is wat duurder maar dan weet je ook zeker dat die goed heb aangepakt. Heb dit ook eens gehad met de shetlander en na 2 wormkuren begon ze weer lekker bij te trekken. Wat je evt daarna kunt doen is een mestbal in een zakje naar de dierenarts brengen en deze even op wormeneitjes na te laten kijken dit kost bij ons €10,00 maar maar dan weet je gelijk hoe je er dan voor sta en of dan idd alle worm/eitjes weg zijn. Veel succes en ik hoop dat het werkt.