Merrie eet te weinig ruwvoer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Merrie eet te weinig ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 13:21

Ik krijg onze merrie maar niet aan het eten van ruwvoer. Ze eet het wel, maar veel te weinig. Ze staat ong tien uur per dag buiten en op de wei krijgt ze ook hooi bij. Ook dat eet ze maar mondjesmaat. Op stal heeft ze altijd beschikking over ruwvoer maar er blijft altijd veel liggen. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, hooi, kuil, andere kuil, nat hooi, hooi in een net, kleinere porties, grotere porties het maakt allemaal niet uit. Als ik brok voer (3x per dag) geef ik daar steeds een voerschep luzerne doorheen zodat ze iig nog iets van ruwvoer binnenkrijgt. Dit eet ze wel, maar met zichtbare tegenzin.

De merrie is een luchtzuiger. Dit was ze al toen we haar kochten. Bij haar vorige eigenaren stond ze veel buiten en had ze op stal een band om. Ze kreeg op stal maar weinig ruwvoer. Ze zoog daar geen lucht vanwege die band maar was ook daar geen enthousiaste eter. In het begin bij ons ook niet. Ze at eigenlijk niets dan een beetje gras. Na een paar dagen heb ik de band af gedaan en die komt ook nooit meer terug om. Toen begon ze te eten. Brokken en een beetje kuil. Ze zuigt lucht tijdens het eten maar eigenlijk steeds iets minder.

De merrie is verder gezond, ziet er goed uit (wel aan de dunne kant). Haar gebit is pas nog gecontroleerd en is helemaal in orde.

Ik ben me er erg van bewust dat het heel erg belangrijk is dat een paard veel ruwvoer eet. Dan doen mijn andere paarden dan ook. Maar wie kan mij helpen mijn merrie aan het eten te krijgen???

Petra_O

Re: Merrie eet te weinig ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:39

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:06

Maar bietenpulp mag niet teveel gevoerd worden. Ik vind het heel raar dat een paard niet voldoende ruwvoer eet. Ik denk aan pijn en is de tandarts al langs geweest? Verder kun je grasbrok voeren. Tis niet alles maar je moet toch wat. Je hebt ook al verschillende soorten hooi geprobeerd? En stro? Gras?

Edit: ik lees net dat de tandarts al is geweest. Staat ze wel bij soortgenoten?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:42

Ik zag laatst in het boekje van de paardendrogist een blok samengeperst soort van hooi wat je gedeeltelijk kan vervangen als krachtvoer en of hooi.
Dat is dan echt wat voor jou paard, zat ook heel veel in. ik weet niet of het op de site staan denk het wel.
Uitleg ect. -> www.paardendrogist.nl

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:43

Ik zou eens overleggen met de dierenarts of er geen maagprobleem is bij dit paard.
Ga er gemakshalve vanuit dat je het gebit al hebt laten controleren.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:37

Katja schreef:
Ik zou eens overleggen met de dierenarts of er geen maagprobleem is bij dit paard.
Ga er gemakshalve vanuit dat je het gebit al hebt laten controleren.

Daar zit ik idd aan te denken ja...
Het gebit is iig al gecontroleerd (zie openingspost Knipoog )

Edit: Dorientjuh: Ja, ze staan met z'n vieren in de wei en ook op stal hebben ze gelegenheid tot lichamelijk contact. Ze eet geen stro en weinig gras....
AaronYve: Dat zou ik idd nog kunnen proberen, maar tot nu valt bij haar alles dat stengelig is onder de categorie "liever niet":n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:22

ik mis een klein beetje meer info over het luchtzuigen.
is er uitgesloten dat het komt door een maagzweer?
heb je al geprobeerd om daarvoor te behandelen?

toch even zeggen hoor,brokken worden toch afgeraden voor luchtzuigers omdat dat slecht voor de aanmaak van speeksel zou zijn?
ik zet er even een link bij met wat informatie hoor:
http://www.nmlhealth.com/c,5637,,/Luchtzuigen.aspx

lucerne is goed voor paarden met een eventuele maagzweer,misschien kun je daar meer van voeren ter compensatie wat ze aan ruwvoer te weinig krijgt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:32

eventueel gras brok van agrobs bij gaan geven?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:20

Sonja_vR schreef:
eventueel gras brok van agrobs bij gaan geven?

Als eenmaal is uitgesloten dat er medische oorzaak zoal een maagzweer aan ten grondslag ligt ga ik dat zeker in gedachten houden Ja

Ellepel; Je hebt helemaal gelijk hoor, ik ben ook van plan om haar maag te laten onderzoeken. Ik weet dat brok slecht is voor luchtzuigers maar het is het enige dat ze graag eet. Luzerne gebruik ik idd als compensatie maar eet ze ook niet heel graag.

Plan is nu in ieder geval om volgende week eerst met de dierenarts te overleggen en evt maagzweren ed uit te sluiten. Iedereen al vast heel erg bedankt voor het meedenken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:05

ja je weet maar nooit he?
misschien is het dat en dan is het misschien wel met medicatie te verhelpen..

nou moet ik zeggen dat wij vroeger een paard op stal hadden die ook een luchtzuiger was en zij had het haast gewoon te druk met zuigen dus liet ze haar voer liggen...( dat was ons idee er dan van)
ze hebben toen het plan bedacht om die merrie dan maar buiten te zetten bij een overkapping met andere paarden
en toen werd ze zo hebberig dat ze ging eten en het zuigen minder werd. Haha!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:22

Kan je geen kuil voeren zodat ze meer binnenkrijgt als ze evenveel eet?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 12:43

iDJ: Dat doe ik al, probleem blijft hetzelfde.
ellepel; zoals ik al eerder schreef staat ze al heel veel buiten en als ze niet eet zuigt ze ook niet. Ze zuigt dus alleen tijdens het eten. Het is niet zo dat ze de hele tijd staat te zuigen..

Maar goed, mijn vraag was niet wat ik aan luchtzuigen kan doen (ik had me er al bij neergelegd dat ze het uit gewoonte deed en dat ze er niet meer mee zou stoppen) maar hoe ik er voor kan zorgen dat ze toch voldoende ruwvoer binnen krijgt. Nogmaals, ik ga haar eerst laten onderzoeken en kijk daarna pas verder naar andere alternatieven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:35

Is subli Seniores Priores een optie? Dan krijgt ze iig een basishoeveelheid ruwvoer binnen. Alles wat ze meer wegknaagt is mooi meegenomen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:37

Zou ze misschien toch last hebben van iets?
Mijn merrie heeft hetzelfde probleem gehad, we zijn toen er achter gekomen dat ze artrose in beide voorbenen heeft. Daarvoor is ze in behandeling geweest en sindsdien kan ik haar weer wel voldoende op gewicht houden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 09:27

Urielle: Da's ook nog een idee Ja Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.... Eet die van jou trouwens veel hooi/kuil?

iDJ: Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje ver gezocht. Bovendien is ze een paar maanden geleden volledig gekeurd (sport en PROK, ze is Elite) dus die kans acht ik klein.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:36

Die van mij eet walgelijk veel eigenlijk Ja
Tweemaal daags vier anderhalve kilo scheppen Subli Seniores Priores ingeweekt met wat Subli Em, eenmaal daags een kilo Subli Zonder en dan tweemaal daags 1/3 tot een half pak hooi (dus zeg nog zo'n 10-15 kilo hooi op een dag). Daarnaast nog wortels maar daar zit niet veel in natuurlijk, dat is voor de lekker.
Lucerne heeft hij echt wel moeten leren eten, dat vond hij echt ZO vies! Verder is dat nooit een slechte eten geweest, alleen leek het wel of hij niets opnam. Nu staat hij natuurlijk op boxrust en met deze gigantische hoeveelheid voer is hij mooi rond, ik denk dat hij in het werk weer krapaan goed staat.