Hoeveel percentage aan vetgehalte mag een paard dagelijks ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Hoeveel percentage aan vetgehalte mag een paard dagelijks ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:11

HoOii,,
Even mijn titel wat verduidelijken: mijn vraag is dus hoeveel percentage vetgehalte in totaal een paard dagelijks mag hebben (ongeveer)?
Mijn paard word namelijk snel te mager (ondanks onbeperkt ruwvoer, ontworming, tandarts, veearts enzo, paard is gezond) en daarom geef ik vetrijke producten dus met veel plantaardige olïen. Ook omdat ze te heet word van zetmeel en suikers.
Maar nu vroeg ik mij af of je eigenlijk teveel vet in totaal aan je paard kan geven & of dat gevolgen heeft ? (Ik weet dat ze dan aan de dunne kunnen gaan)
Weet iemand dat ?

Alvast bedankt ! Haha!

ikenindi

Re: Hoeveel percentage aan vetgehalte mag een paard dagelijks ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:38

volgens mij zijn de meningen er nog over verdeeld. sommigen beweren dat je sowieso geen olieen moet geven. een paard moet zelf vet halen uit het ruwvoer (dat kunnen ze zelf omzetten dacht ik)

anderen zeggen dat je als je olie bijvoert, dat max 100 ml mag zijn. anderen 250 ml. ik heb een tijdje bijna 500 per dag gegeven (in overleg met da, en wel opgebouwd). ze is er niet zieker van geworden.

ik weet idd dat je moet uitkijken voor diaree, maar van andere dingen heb ik nog niet echt wat gehoord. kan me alleen indenken dat als je teveel olie geeft het voer niet meer opgenomen kan worden, maar dat is mijn eigen idee.