In de snelheid waarmee paarden hun hooi oppeuzelen kan inderdaad een wereld van verschil zitten hoor! Dat herken ik idd wel een beetje.
Onze ruin in tegenstellling tot de merries kauwt amper en slikt alles zo snel mogelijk door is net een stofzuiger hij denkt ook altijd dat hij honger heeft. Ik geef hem op stal ruwer/grover en langstengelig hooi met minder voedingswaarde zodat ik wat meer kan voeren met meer structuur waardoor hij wel langer en beter moet kauwen.
Weet je zeker dat haar gebit in orde is dat ze geen pijn heeft bij kauwen en daardoor minder kauwt en sneller doorslikt. Veel kauwen en daardoor meer speeksel aanmaken is voor de spijsvertering alleen maar beter.
Ik zou het dus zoeken in meer structuur geven dus grover/langsteliger hooi of stro proberen en wat ook nog weleens wil helpen wat brokjes over/door het hooi dan zijn ze ook langer zoet, alleen dat werkt ook niet bij ieder paard. Onze ene merrie gaat dan als een razende door het hooi aan het tijgeren om alle brokjes zo snel mogelijk te pakken te krijgen met als resultaat dat het hooi 3m hoog tegen de wand aan hangt zeg maar. Hoezo hebben paarden geen humor
Als een hooinet geen verschil maakt kun je nog zo'n zak proberen met een kleine opening of een ruif met fijnmazig gaas zodat ze echt moeite moet doen om het er uit te krijgen.
Gr. Marijke