Vitaminespuit.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Vitaminespuit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 08:52

Hallo Bokkers,

Ik zie tegenwoordig heel veel mensen in de weer met een vitaminespuit voor hun paarden.
Ook op Bokt lees ik hier best vaak over. Dat het wordt aangeraden om te gebruiken, of dat er gevraagd wordt of paardjelief dat al krijgt of heeft gehad.

Vandaar dat ik me afvraag, wanneer geef je zo´n spuit en wanneer weet je dat je paard het nodig heeft?

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Vitaminespuit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:56

Als je paardje wat dof in het haar zit, of als hij een dipje heeft of als hij moet verharen bijvoorbeeld.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 08:58

Ah oke. Bedankt.
Mijn paardje heeft een wintervacht die niet echt doorkomt.
Komt met plukken door zeg maar en daardoor ziet ie er eigenlijk niet uit op dit moment.
Zou zo´n spuit dan ook kunnen helpen?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:00

of lijnzaadolie

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 09:00

Hij krijgt al Lijnzaadbrokjes.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:05

zo`n spuit is niet iets dat ik zou geven. bij een tekort aan vitamine los je dat niet op met 1 keer een overdosis, maar beter met betere voeding IEDERE DAG...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 09:07

Dat is uiteraard altijd beter Ja
Maar misschien dat het net even dat beetje extra kon geven.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:07

ikenindi schreef:
zo`n spuit is niet iets dat ik zou geven. bij een tekort aan vitamine los je dat niet op met 1 keer een overdosis, maar beter met betere voeding IEDERE DAG...

Ja zoiets lijkt mij ook logischer ja.
Ergens komt je paard dan iets tekort in zijn voeding, als je kijkt naar de vitaminewaardes op de zak van je voeding dan kun je zo uitrekenen hoeveel erin zit en hoeveel hij binnenkrijgt.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:14

Ik heb het wel eens gegeven als ze beetje een waterig neusje kregen (nog niet echt een snotneus :p maar waar het meestal mee begint)
Tsjah of het werkt? misschien wel misschien niet degene die het kregen zijn niet echt verkouden geworden maar misschien waren ze dat zowiezo wel niet geworden :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:16

Ik zou hem voor nu toch een vitaminen spuit geven zodat hij zijn energie daarin kan stoppen en dan gelijk even gaan nakijken waar je in het rantsoen nog wat kan bijscharen.

Mijn shetje heeft het ook moeilijk tijden het opkomen en verliezen van zijn wintervacht en dat terwijl hij helemaal is nagekeken ook zijn bloed. en alles wat je kan bedenken... is verder helemaal gezond. en dan helpt zo een stoot nog wel eens. soms moet je moeder natuur een handje helpen.

wil natuurlijk niet zeggen dat je er nu maar een spuit in moet gooien en denken dat de kous daarmee af is.Dus wel even nakijken waar tie misschien nu iets mist in zijn rantsoen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:16

in dit soort gevallen zou ik kiezen voor een bloedonderzoek.
dat slecht doorkomen van de vacht hoeft niet eens met vitamines te maken te hebben,maar kan ook van een wormbesmetting of andere oorzaak komen.
je kunt bij bloedonderzoek ook laten nakijken op mineralen in deht bloed,dan weet je of je goed voert of niet

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:02

Kan je dat gewoon aanvragen bij je eigen DA?
Wat zijn de kosten daar ongeveer van? (niet dat me dat tegen gaat houden, maar dan heb ik een idee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:07

Das per VA verschillend. bel hem op, leg het uit en vraag wat de kosten daarvan ongeveer zijn.. het scheelt ook vaak als je langs kan gaan met je pony/paard dan hebben ze geen voorrijkosten.
Ik was voor mijn bloed onderzoek 65,-euro kwijt weet niet meer of dit met of zonder voorijkosten was..

Succes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:21

Ga ik zo snel mogelijk doen. Zit nu zelf in de lappenmand, maar zodra het weer gaat, ga ik bellen.