Hoeveel zou jij een paard van 4 jaar voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Hoeveel zou jij een paard van 4 jaar voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:51

Ben eigenlijk benieuwd wat jullie een 4 jarige (paard/ruin) zouden voeren. Krijg verschillende dingen te horen. De ene zegt 3 kg biks + 3 kg muesli en 2 keer per dag hooi en de ander ect.
Mijn paard word totaal niet snel dik. Hij is bij zijn buik en vooral flanken zelfs iets aan de dunne kant.
Het gebit is ook al gecontroleerd dus daar ligt het niet aan en ontwormen dat gebeurd ook altijd.
Ik rij ong 3 dagen 30min en 2 dagen longeer ik hem en 2 dagen krijgt hij vrij (paddock).

Macusa

Re: Hoeveel zou jij een paard van 4 jaar voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:57

Een algemene richtlijn is een totaal van 2% van het lichaamsgewicht in kg, maar het hangt natuurlijk ook van je omstandigheden af, de mate van beweging etc. Als je hem bv 2kg hooi geeft naast de 3 kg biks + 3 kg muesli dan zou je paard dus ongeveer 400 kg moeten wegen.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:07

Macusa schreef:
Een algemene richtlijn is een totaal van 2% van het lichaamsgewicht in kg, maar het hangt natuurlijk ook van je omstandigheden af, de mate van beweging etc. Als je hem bv 2kg hooi geeft naast de 3 kg biks + 3 kg muesli dan zou je paard dus ongeveer 400 kg moeten wegen.

Nee dat weegt hij zeker niet. Denk rond de 600kg.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:46

6 kg krachtvoer en 2 kg hooi vind ik persoonlijk niet zi'n goede verhouding. Zie liever veel meer hooi (eventueel onbeperkt) en minder krachtvoer.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:49

Mijn 4 jarige krijgt maar 3 x 1/2 schep brok, 1 x 1/2 schep muesli en daarbij 2 x voordroog per dag. Ik voer gewoon op het oog, mijn paard is 1.66 groot maar met dit rantsoen prima in conditie (zie profiel) Dus ik vind niet dat daar een standaard regel voor is, op je gevoel voeren en uitproberen. De ene 4 jarige is de andere niet!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:52

mijn 3,5 jarige krijgt ong. 8 kilo hooi per dag, maar hij hoeft ook niet veel te doen.
als hij echt te mager zou worden zou ik eventueel iets biks bijvoeren maar mn voorkeur gaat dan eigenlijk uit naar meer hooi!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:01

Ik zou hem onbeperkt hooi geven. Dat houdt zijn kachel aan het branden. Verder zou ik hem 1 tot 1,5 kg basisbrok geven en 0,5 kg maisgrutten als dikmaker. Ik biks zit snelle energie, terwijl in hooi juist langzame energie zit. Veel meer biks voeren heeft dan ook geen zin want dat vervliegt net zo snel als dat het erin komt.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:30

Dat kan je nooit zomaar zeggen.
Het ligt er altij aan hoe groot t paard is, hoeveel beweging/training hij krijgt, of een goed gewicht heeft of juist bij moet komen of af moet vallen.
Allemaal factoren waar je rekening mee moet houden als je een voerschema gaat opmaken....

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:34

Ik denk gewoon 4x per dag hooi/kuilvoer, en dan 's-ochtends, 's-middags en 's-avonds 1 kg brok, ½ kg muesli en een ½ schep haver. Lachen

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:35

de mijne krijgt 3x per dag 0.5 kg biks en 3x per dag hooi... En is ook 4...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:39

0Nanneke0 schreef:
Ben eigenlijk benieuwd wat jullie een 4 jarige (paard/ruin) zouden voeren. Krijg verschillende dingen te horen. De ene zegt 3 kg biks + 3 kg muesli en 2 keer per dag hooi en de ander ect.
Mijn paard word totaal niet snel dik. Hij is bij zijn buik en vooral flanken zelfs iets aan de dunne kant.
Het gebit is ook al gecontroleerd dus daar ligt het niet aan en ontwormen dat gebeurd ook altijd.
Ik rij ong 3 dagen 30min en 2 dagen longeer ik hem en 2 dagen krijgt hij vrij (paddock).

Veel hooi en evt een paar wortelen, maar geen biks en geen muesli! dat is nl geen goed voer.
Beetje ervan mag wel maar geen kilo's! ong een halve schep per dag aan muesli voor de smaak!

Bij mij krijgen ze onbeperkt hooi, af en toe een peentje, of appel, of een boterham!
Vers water en na het werk een halve schep muesli zonder melasse en haver!
Hier doen ze het prima op.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:38

probleem is dat ik op een hippisch centrum staan en daar krijgen ze maar 2keer hooi en als je meer wilt dan doen ze nogal erg moeilijk.

Dus als ik totaal 1.5kg muesli en 2kg biks geef aan krachtvoer is het genoeg?
Iemand anders nog tips op hooi na? Om hem wat dikker naja dat is het niet het goede woord maar voller te krijgen?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:20

0Nanneke0 schreef:
probleem is dat ik op een hippisch centrum staan en daar krijgen ze maar 2keer hooi en als je meer wilt dan doen ze nogal erg moeilijk.

Dus als ik totaal 1.5kg muesli en 2kg biks geef aan krachtvoer is het genoeg?
Iemand anders nog tips op hooi na? Om hem wat dikker naja dat is het niet het goede woord maar voller te krijgen?

Toen ik het niet eens was met de hoeveelheid ruwvoer heb ik zelf lucerne bijgevoerd. Zit wel melasse in dus niet als vervanger maar voor erbij prima ruwvoer. Makkelijk in een voerton te stoppen, en je kunt het zelf in de hand hebben naast het andere ruwvoer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:27

Mijn 4 jarige krijgt 3 keer per dag 3/4 kg biks. En 3 keer flink veel kuil.. Hij deed het er bijna jaar goed op, nu wordt hij beetje dik.. Nagelbijten / Gniffelen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:45

hou je er wel rekening mee dat haver en musli energie voeren is!
voor dat je met je 4 jarige bokkend door de bak gaat Nagelbijten / Gniffelen
ik voer een mager paard ander halve kilo brok morgen's en avond's en veeel hooi,musli voer ik alleen bij een jong paard die het hebben kan,dus een wakkere krijg dat echt niet,dan zien ze overal kabouters in de bak! Clown ook voeren we elk paard 2 scheppen pulp bij de brok(is goedkoop en groeien ze super van)
wat ook goed helpt is na het rijden of tussen de middag een schep brok in de bak gooien,meerder keren verdeelt op een dag groeid een paard sneller van,en na het rijden nemen ze de voeding beter op,ga niet gokken van het paard weegt dit dus is ie dat nodig,je kijkt naar je paard,daar voer je na!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:39

Ik vind 3 kilo brok en/of muesli per dag genoeg. Aanbieden in 2 of 3 voerbeurten. Het belangrijkste is dat je een goede kwaliteit hooi of kuilgras voert. Dat moet het hoofdmenu zijn in elk paarden dieet!

Wil je het echt goed doen, laat dan je hooi of kuil is analiseren. Dan weet je wat en hoeveel er in zit. Je krachtvoer kun je hier op aanpassen.

Heb je flink gewerkt met je paard dan mag je hem best wat extra's geven na het rijden. En natuurlijk ook als hij te mager blijft. Maar in eerste instantie altijd meer of onbeperkt goed ruwvoer geven!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:49

0Nanneke0 schreef:

die van mij is 4,5 nu
ze krijgt nu voldoende ruwvoer ( 2% van gewicht ongeveer)
een paar handjes brok en een volledig supplement in brokjesvorm om in haar vit/min behoefte te voorzien

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:53

mijn paard is 5
word ongeveer even veel gereden iets meer denk ik zelfs
paard kreeg eerder ongeveer 3 kg subli sport brok per dag
en een halve baal hooi
hier werd ie super fel van..bijna niet meer fatsoenlijk te rijden en werd ook maar niks dikker.

de mijne wou eerst ook niet dik worden.
heb hem eerst op 3x daags 1 kilo schep muslie gegeven. verder geen brok
en natuurlijk heel veel hooi bijna een baaltje per dag.
is toen lekker aangekomen. heb hem anderhalf maand zo gevoerd en er was echt duidelijk verschil

werd ons eigenlijk te duur al dat muslie
heb nu 2x een kilo schep sportbrok
en 1x een kilo schep muslie
en krijgt het zelfde hooi wat hij al kreeg

hij staat elke dag altijd in de wei. er staat nu niet zo veel gras meer.
ziet er nu super uit Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:55

Ik heb ook een paardje van 4,5 jaar.
ze krijgt 3kg slobber per dag en een flinke bult met hooi,
ze staat ook 24/7 buiten dus ze kan ook de hele
dag lekker aan het gras knabbelen.
Sinds ik deze voeding aanhoud, is ze al een stuk dikker geworden dan eerst, toen ze brokken of muesli kreeg. Toen was ze namelijk echt te dun (kon je de ribbetjes tellen Ach gut ) En sinds ze slobber krijgt is ze gewoon 'normaal'.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:57

Poeh krijgen die van jullie zoveel?
Mijne is 4, ongeveer 1.64 en krijgt 2x 3/4 biks per dag en tweemaal een flinke berg hooi. Maar volgens mij zitten er ook heel wat meer voedingstoffen in dit voer, op de vorige stal kreeg ie een stuk meer.
Hij wordt ongeveer 4/5 keer per week gereden.

Als ik zo het verschil in voer hoor, lijkt het net of mijne uitgehongerd wordt Bloos!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:00

Ik heb ook een 4-jarige. Hij krijgt onbeperkt hooi, 1.5 kg basisbrok en op dagen dat niets doet een halve Pavokoek en op dagen dat hij werkt een hele Pavokoek. Hij doet 't hier prima op. Ik zou zelf kijken of je paard meer hooi kan krijgen. Teveel krachtvoer lijkt me niet verstandig.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:07

0Nanneke0 schreef:

Dus het mag in principe wel maar ze doen dan erg moeilijk. Ik zou het dan maar over me heen laten komen en gewoon wel meer hooi vragen. Doen ze alleen moeilijk om het te geven want dan kan je nog voorstellen om zelf nog een keer te geven. Ik neem aan dat je elke dag op stal komt dan kan je zelf hooi voeren. 2 keer per dag hooi is echt veel te weinig en al helemaal als je ook nog eens 6 kilo kracht voer aan je paard geeft. Je zal zien dat als je paard meer hooi krijgt hij vanzelf voller word dat moet je niet willen oplossen met nog meer krachtvoer. Ik zou echt een keer gaan praten hierover met de stalhouder.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:06

Die van mijn krijgt de "hele"Nacht hooi en overdag smorgens 1 kilo bix smiddags op stal hooi en 1 kilo bix

Ziet er prima uit en genoeg conditie energie

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:00

Mijn 4 jarige merrie krijgt 3 x per dag 3/4 Havens draversbrok en 1/2 kilo meusli. Verder krijgt ze drie keer per dag een flinke hoeveelheid kuilgras. Ze doet het er prima op.Ja

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:56

Zen krijgt:

7.00u : grof kuil + halve pot powerplus muesli van havens + 1/4 pot draversbrok + 1/4 lucerne

van 8-18 uur weidegang

18.00u: grof kuil + halve pot powerplus muesli van havens + 1/4 pot draversbrok + 1/4 lucerne

22.30u: grof kuil

Daar doet hij het nu prima op, hij loopt 3 weken in de week een half uurtje, rest longeren of vrij.