Voer ik goed zo ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Voer ik goed zo ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:52

Ja ja, ben ik weer Clown .

Na veel rondkijken en tips heb ik nu ander voer aangeschaft. Nu wou ik nog eens kijken wat jullie ervan vinden ?

Balou is een 2 jarige ruin, grote maat E pony.
Is vrij rond en mag wat afvallen, staat van 8 tot 5 in de wei (alleen winter) in de zomer 24/7.

Ik voer hem nu subli opfok en subli mueslimix zonder haver, van de subli opfok geef ik zo'n kwart van dit bakje :

Afbeelding

En van de muesli mix zonder haver een zo een heel bakje.

Is dit teveel, te weinig ?

Het gaat om dit paard :

Afbeelding
ondertussen al wel een flinke buik.
Alvast bedankt.

Wardie

Re: Voer ik goed zo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:54

Wat voer je er verder bij? Ik denk dat het best een beetje veel is, zeker met jaarrond weidegang en neem aan dat hij ook nog hooi krijgt. In principe zou dit genoeg moeten zijn, er wordt immers nog niet met hem gewerkt! Ik denk dat een kwart van zo'n beker meer dan zat is als je toch wat extra's wilt geven.. En vind je hem toch te mager worden zou ik in eerste instantie extra hooi bijvoeren. Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:59

Als je pony te dik is is het verminderen/geheel weglaten van de brokken/muesli het eerste wat je doet. Er zijn een paar goede makkelijk te voeren vit./min. brokjes/voerkoeken te krijgen. pavo heeft o.a. pavo vital brokjes en marstall heeft speciale koeken hiervoor. pavo heeft ook pavo podo dat is een vit/min brokje voor jonge paarden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:15

O ja, voorderest obeperkt hooi en hij heeft een liksteen.

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:07

probeer eens op pavo.nl het voederadvies.. is heel leuk, kan je invullen en dan krijg je een advies via de mail wat je zou kunnen voeren aan kg hooi enz.. houdt er rekening mee dat 1schep muesli 800 gram weegt en geen kilo is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:10

Zelf vind ik het aardig wat, mijn eigen paard staat op onbeperkt hooi met 1/2 liter muslie en krijgt zodra meer gaan werken (rij nu 3x per week) extra vit. door een suplement.

Voor dit paard zou ik persoonlijk zowel de brok als de mueslie vervangen door een vitamine suplement, eventueel met een beetje mueslie. En verder vooral voldoende hooi.