Spieren en vet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Spieren en vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:34

Ja, hele rare titel maar weet even niet anders Tong uitsteken

Mijn pony is dus niet dik te krijgen.. Je zou denken; handig! Maar hij wordt té dun. (dat heeft hij elke winter). Gelukkig kun je deze winter z'n ribben eindelijk een keer niet zien, maar er mag van mij nog wel een laagje vet bij. We zijn van stal verhuisd zodat hij in de winter ook de wei op kan, en hij wordt ook op de wei bijgevoerd met kuilgras.
Verder krijgt hij dit voer:
- 's ochtends 3/4 basis sportbrok + appel, wortel en banaan
- 's avonds 3/4 basis sportbrok + 2 wortels
Hij krijgt na arbeid speciale dik maak slobber, dat je met heet water moet mengen, daardoor zetten de pitjes uit en werkt dus dikmakend. Hier krijgt hij dus elke dag een kilo van.

Maar doordat hij zo dun is is de bespiering ook moeilijk om er in de winter in te houden, zijn kont is wel goed bespierd. Je ziet aan de achterkant echt 2 dikke spierbundels zeg maar Tong uitsteken
Maar zijn hals gaat 's winters echt invallen.
Hoe kan ik dit nou het beste oplossen in de trainingen?

Ik rijd al lang en laag los, hij loopt dan super ontspannen, neusje mooi naar voor en heb niks in m'n handen. Daarna pak ik hem op en rijden we alle oefeningen t/m de M. Daarna vaak even stappen en dan kijken we nog wat we doen. De ene keer is dat een paar rondjes racen door de bak, de andere keer uitstappen in het bos en weer een andere keer pakken we wat Z oefeningen erachter aan.

Probleem zit hem volgens mij niet in het rijden? Maar het apparte is dat zijn nekbespiering zo afneemt in de winter. En heb niet het idee dat ik elke winter anders rijd? Clown Ik rijd ook gewoon punten op wedstrijd...

Lise81

Re: Spieren en vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:25

Is je paard geheel nagekeken en staat ie onder deken?
Verder vraag ik me af hoe groot je paard is en hoeveel hooi/kuil hij krijgt in verhouding tot zijn krachtvoer.

Jezelf warm houden kost natuurlijk extra energie. In de hals wordt vaak ook veel vet opgeslagen (denk maar niet dat een speknek bij een hengst alleen spier is...). Ik denk dat het ook niet zo zeer door de training komt, aangezien je daarin niks veranderd en de massa toch afneemt.

Meestal wordt er toch geadviseerd om meer ruwvoer te verstrekken en evt. de brok naar bijvoorbeeld 1 kg op te hogen. Sommigen zweren bij mais of maismeel, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.
Succes in elk geval Knipoog

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:29

Jaa, hij is laatst helemaal gecontroleerd en ze waren verbaasd dat een 20-ajrige nog zo gezond was, ook is hij naar d etandarts geweest Lachen En hij staat idd onder een dikke deken!

Maismeel weigert 'ie te eten, dat vindt 'ie echt heel smerig.
Verder krijgt hij 3 keer op een dag een flinke pluk kuilgras.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:18

Ik zou niet te veel eten geven want dit gaat altijd in de buik zitten, dan krijg je een dun mager paardje met een enorme buik Haha! Dagelijks in de stapmolen zetten of zelf ermee stappen, veel zijgangen en rijden enzo. Dan zou het toch moeten lukken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:21

Zodra je paard zijn vet heeft opgebruikt beginnen ze het lichaam aan het spierweefsel.
Hoeveel hooi krijgt ie? Kwaliteitshooi? De vertering van hooi levert warmte op, waardoor ze minder moeten verbruiken.
Brood (liefst van al bruin) is ook een goede dikmaker Lachen
En hoe is het gras van kwaliteit?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:37

@ Juangi: hij krijgt ook geen dikke buik. Zijgangen rijden we al en hij kan de hele dag stappen in de wei.
@ Dorienn: Kwaliteit van het gras is erg goed, geen plassen in de wei oid. We voeren nu de laatste kuilbaal op en dan ga ik over op hooi..

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:51

Waar de meeste paarden ook redelyk dik van worden is bietenpulp! Weet niet of je dat al geprobeerd hebt ? Verder zou ik gewoon meer kuilvoer by voeren ! Succes iig!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:54

Meer kuil heb ik al een tijd geprobeerd, werkt niet. Dan laat 'tie het staan omdat 'ie er genoeg van heeft..
Bietenpulp lust 'ie ook niet..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:15

Ik denk dat je grootste probleem is dat hij zo afvalt in de winter. Ik verwacht niet dat je dat rijtechnisch kan oplossen. Ik zou hem niet meer krachtvoer geven dat krijgt hij genoeg. Wel zou ik meer hooi gaan geven. Zeker al hij buiten staat dan kost het veel extra energie om warm te blijven en zal hij nog meer hooi nodig hebben om dikker te worden. Hij verbruikt nu namelijk ook om warm te blijven. Ik zou kiezen voor onbeperkt hooi aan jou paard geven. Ik hoop dat dat mogelijk is bij jou op stal.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:32

Meer ruwvoer geven is denk ik de beste oplossing. Rijtechnisch lijkt me dat je niet veel anders doet in de winter.

Wat je kan proberen zijn maisvlokken, snijmais of suikerbiet. Of gewoon extra hooi/kuil. Ook wat vaker op een dag gaan voeren wil wel eens helpen.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:20

het klinkt igg goed wat je doet om het te verhelpen!
misschien kun je hem beter 2 kilo per dag geven in de winter inplaats van 1,5 of misschien wel 3 kilo. En dan geen krachtvoer maar basisbrokken, bijv 3/4 brokken (die hij nu al krijgt) en dan nog 1 kilo per dag basisbrokken ofzo
Het lijkt me dat je het al erg goed doet, verder heb ik geen tips;)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 06:47

kinuh schreef:

Maismeel werkte wel bij 't paard wat ik nu rijd.
Een poos geleden zag je dat ze door het rijden wat meer gewicht ging verliezen, ook kon ze minder op de wei doordat het zo nat en glad was. We zijn toen wat maismeel bij gaan voeren, ze vond het eerst ook niet lekker. Je zou het ook kunnen mengen met appelsap in plaats van water (of heb je dat al geprobeerd?).
Tis maar een tipje, mocht je maismeel toch nog willen proberen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 07:26

Bedankt allemaal!
Ik ga iig meer kuilgras voeren en ook wat hooi als het lukt Ja
En dan langzamerhand het krachtvoer iets opbouwen denk ik!

We hebben dat maismeel al eens gemengd met appelmoes enzo, maar hij eet het gewoon echt niet..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:30

--> VS

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:05

Mijn merrie valt ook snel terug, vooral in de winter.
Ik voer nu lucerne, kuil en muesli, daar doet ze het goed op.
Op het moment dat ze wat terug gaat vallen ga ik wat meer geven, vooral het ruwvoer maakt veel verschil.
Ik merk ook duidelijk verschil sinds ik de lucerne erbij geef.

keira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:10

Wij geven de paarden die ondanks goede training erg dun blijven naast het krachtvoer mais.
Dit werk echt super. Wordt o.a. gebruikt om slachtvee mee vet te mesten.

De meeste paarden vinden het niet zo lekker, maar al je het mengt met krachtvoer/muesli eten de meeste het wel.

Succes!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:15

Ik zie dat je paard 20 is?
Dat vraagt vaak wat extra aandacht als het om voeding gaat.
Kijk dan ook eens hier:
[VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Je geeft aan dat bietenpulp en mais geen succes zijn omdat hij niet lust. Maar misschien lust hij van Subli wel de Seniores Priores. Ik heb daar al verschillende paarden van op gewicht zien komen Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:15

mais heb ik zelf hele goede ervaring mee(gewoone kuil mais)
als je het langzaam op bouwd mogen ze er veel van hebben,sommige paarden vinden het echt heerlijk,maar het probleem zit hem vaak in het goed houden,het mooiste zou zijn als je het iedere dag vers uit de kuil kan halen bij een boer,want na een dag of 2 schiet de broei er al in.en gaat het snel schimmelen.vers uit de kuil is het prima spul.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:23

kinuh schreef:
Jaa, hij is laatst helemaal gecontroleerd en ze waren verbaasd dat een 20-ajrige nog zo gezond was, ook is hij naar d etandarts geweest Lachen En hij staat idd onder een dikke deken!

Je hebt ook maismeel gecombineerd met zemelen. Wij halen dit bij de Larense molen, vers gemaakt dus, maar is ook vast elders in het land bij andere molens verkrijgbaar? Verder doe ik hierdoor nog 3/4 schep gebroken mais (let op, hele mais is niet goed omdat ze dat niet goed kunnen verteren) en dan wissel ik de maismeel (paardenmeel noemen ze het) af met muesli met mais, om de dag dus.
Hier doet mijn paard het super op, hij is in 3 weken tijd zichtbaar bijgekomen en sinds dien gaat het alleen maar beropwaards. Je hoeft je andere voer niet te vervangen, het is gewoon een extra voor na t rijden.
Ik ben er heel tevreden over Lachen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 18:10

Ik heb met maismeel écht al geprobeerd, met appelmoes met muesli met zn krachtvoer door het hooi/kuil heen. Meneer laat het echt staan!

@Djilan: Heel erg bedankt! Ik ga denk ik proberen dat rustig op te bouwen Ja Hij is idd al 20.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:40

Een goed suplement, ik geef myoplast voor de spieren en maxh voor algehele conditie.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:45

Mijn paard (16 jaar) word in de winter ook een stuk dunner. In de zomer staat hij 24uur per dag op de wei en krijgt standaard niks extra's. In de winter daar in tegen krijgt hij 2x daagse 1,5 kilo basis brokken en veel hooi/kuilgras.
Nu eindelijk op die 3 kilo per dag blijft hij in de winter ook mooi op gewicht Lachen

Ik heb voorheen ook geprobeerd met maismeel en dat vond hij ook wel lekker, maar ik zag er weinig verschil aan.
Ohja overigens ben ik dit jaar wel vroeg begonnen met 'vetmesten' voor de winter, beter te veel dan te weinig, want het vliegt er toch zo weer af!

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:52

Ik kreeg te horen dat zemelen en slobber juist laxerend werken en daardoor niet echt bijdragen aan het dikker worden. Ik was ook driftig met slobber bezig, maar sinds ik dat vervangen heb door muesli en maisvlokken is mijn paard weer een stuk voller.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:22

Je kunt ook een goede kwaliteit lijnzaad door het voer doen 60-80 ml per dag . Dit is goed voor de stofwisseling en zorgt voor gewichtstoename en is tevens heel goed voor darmwerking.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:55

Misschien moet je eens Weight Builder proberen ! Een supplement op basis van lijnzaad en plantaardige oliën. Bevat heel veel vet. Paarden worden er mooi gelijkmatig rond van. Kan je bestellen op paardendrogist. Staat bij producten voor spijsvertering. Knipoog