Voer voor hoefbevangengevoelig paard bij 3/4 in de week bewe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rota

Voer voor hoefbevangengevoelig paard bij 3/4 in de week bewe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:56

Hallo!
Ik zit momenteel vreselijk te dubben wat ik mijn paard moet gaan voeren, of juist niet.
Even de situatie uitleggen.
December 2006 ben ik hem bijna kwijtgeraakt door een vreselijke hoefbevangenheid 'aanval'. 3 maanden later kreeg hij er nog één. Nu nog steeds weet ik niet zeker wat de precieze oorzaak ervan is geweest. Hij kreeg al die tijd hetzelfde voer, stond niet op rust en het was zelfs winter, dus het gras was ook niet de boosdoener.
Vanaf toen heeft hij buiten een aangepast hoeveelheidje hooi, niets anders meer gekregen.
Na veel vallen en opstaan is hij er wonder boven wonder weer helemaal bovenop gekomen. Met zijn hoeven gaat het perfect, hij heeft van de zomer weer voor het eerst gras mogen proeven! Ik vond het heel heel eng, maar door al mijn goede adviezen e.d. door mijn dierenarts is het echt perfect gegaan. We (mijn verzorgster) rijden hem zelf weer 3/4 keer in de week. Hij word dressuurmatig gereden, maar we verwachten verder geen prestatie's van hem (eigenlijk recreatief dus gewoon). Ook staat hij nog, afhankelijk van het weer tussen 3/8 uur op het land, waar niet zoveel gras mee staat.
Echter, vind ik dat hij nu was begint in te vallen. En denk dus dat hij vanwege de arbeid toch wat meer nodig heeft als het hooi wat hij nu krijgt.
Zijn huidige voerschema:
S'morgens, 2 armen vol hooi
S'avonds 2 armen vol hooi.

Nu ben ik gaan googlen en kwam zelf uit bij de Pavo Nature’s Best.
Denken jullie ook dat ik dat het beste kan gaan voeren?
En dan alleen de dagen dat hij bereden/gelongeerd word?
Of hebben jullie nog andere suggesties?
Brand los, al het advies is van harte welkom!
Groetjes Romy

Sappos

Re: Voer voor hoefbevangengevoelig paard bij 3/4 in de week bewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:00

Nee absoluut geen nature's best gaan voeren. Dit wordt samen met Pavo Liga en de koeken aangeprezen als weinig suiker ed maar er zit wel ruim 30 % zetmeel in (=suiker) Ik zou op zoek gaan naar Dodson en Horrel Safe and Sound, speciaal voor hoefbevangen paarden of paarden die er gevoelig voor zijn. Dacht dat daar totaal 7 % suiker inzit dus erg laag.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:25

Juist nu is het korte gras erg link voor hb-gevoelige paarden. Onder de 5 graden, een zonnetje erbij, kort gestressed gras zijn de gevaarlijkste dagen voor deze paarden. Veel fructaan! Dan niet in de wei doen. Ik voer een beetje muesli bij van Subli- zonder melasse) Veder geen wortels, geen appels. Alles waar suiker in zit vermijden. En vooral onbeperkt hooi!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:33

In de winter zit er inderdaad verraderlijk veel fructaan in het gras!
Subli en Pavo zitten allemaal vol suikers, ook de soorten waarvan ze beweren dat ze 'eiwit-arm' of 'zonder melasse' zijn.. Zitten gewoon vol zetmeel en andere suikers.
Ik voer ook safe&sound van dodson&horrell. Daar zit inderdaad in totaal minder dan 10% suikers in.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:41

Ik voer mijn (ex) hoefbevangen/insuline resistent paard Marstall Vito, speciaal voor dit soort paarden.
Als je op safe wilt spelen dan geef je een voer waarvan het suiker en zetmeel gehalte onder de 10% ligt.
Eventueel kun je aanvullen met olie voor wat extra energie.

In het hoefbevangen topic is een (ergens) een lijst te vinden met veilige voeders. Pavo Natures Best komt inderdaad op 32% zetmeel/suiker, dus ongeschikt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:55

Subli pony is nog met het minst suiker (13%) Voor de rest is het allemaal 20+.

Heb zelf een pony die redelijk gevoelig voor suikers is en dan gaat schuren dus moet ook redelijk uitkijken met wat ik voer

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:59

Subli Seniores Priores kan wel, dat bevat in totaal 6% zetmeel en suiker. Dat moet je alleen wel minimaal 6 uur van te voren weken. Mijn ex-bevanger doet het er goed op Ja

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:36

Geen pavo nature's best gaan voeren zit ongelofelijk veel zetmeel { = suiker] in en dat is niet goed voor jou paard.

Ik zou hem meer hooi geven. Ik vind 2 keer per dag 2 armen vol niet zo veel. Als je onbeperkt hooi gaat voeren dan komt hij heel snel weer op gewicht.

sullebulle

Re: Voer voor hoefbevangengevoelig paard bij 3/4 in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:09

Hoe ik mijn ex-bevangen paard voer:
* 3x per dag een flinke berg hooi, eigenlijk heeft ie het gewoon onbeperkt
* na het rijden Safe and Sound van Dodson and Horrell. google er eens op zou ik zeggen.
het is speciaal ontworpen voor paarden die gevoelig voor bevangenheid zijn.
Ook Fibergy van D&H zou je kunnen voeren. Dit is een ruwvoer.
Ik heb het een tijd gemengd gegeven, een halve schep S&S en een halve schep Fibergy.
* Supplement: Drainage Compositum, voor de afvoer van afvalstoffen.

Hij staat nu overigens niet meer op het land, van het voorjaar wel weer, heeel rustig opbouwen. Lachen

Qua voer is het belangrijk te kijken naar de zetmeel/suiker/eiwitten.
bij dit voer speciaal voor paarden gevoelig van hbh weet je natuurlijk zeker dat je goed zit.
Ik zou je dus aanraden om goed hooi door te blijven voeren, Safe and Sound te kopen en dat dan
alleen voeren na het rijden of longeren. Een paard heeft dat echt niet nodig, zeker sobere rassen niet.

Ook zou ik een supplement ter ondersteuning geven; bijv Drainage Compositum of Podocomplex.
Beide te koop bij paardendrogist.nl Daar moet je maar eventjes kijken, misschien is dat wat. Lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:10

Ik kom er even op terug. Subli is zo slim om de suikerwaardes niet te vermelden op de site en ook daar zit helaas 30 % suiker + zetmeel in. Ik ga nu ook over op Safe and Soud en Leisure Mix van D&H

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:59

wij voeren onze tinkers subli zonder met een emmertje lucerne van subli. Ze zijn niet hoefbevangen maar het valt mij wel op dat bij 1 er meer mok is. Voorheen kreeg ze een pavokoek per dag met lucerne en een beetje granenmix van subli.
Waar ik het meeste mee zit is dat ik een jaarling tinker heb lopen die flink in de groei is maar ook aanleg heeft om dik te worden.
Welk voer kan ik het beste geven aan de jaarling en de merrie die ligt werk doet en mokgevoelig is? Hooi krijgen ze echt genoeg en hebben de beschikking tot een liksteen. Wie kan mij helpen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:00

Ik moet me aansluiten bij de anderen die Save & Sound adviseren, echt een aanrader! Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:02

Jup Safe and Sound of Leisure Mix. Subli zonder bevat ook belachelijk veel suiker en de Pavo koeken al helemaal

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:10

Mijn paard is ook hoefbevangen geweest. De werkelijke oorzaak kan ik alleen maar gissen want uit bloedonderzoek is niets gekomen. Ik denk zelf dat het stressgerelateerd is. Ik geef mijn paard dodson and horrel leisure mix (safe and sound vind zij niet lekker) en dit gaat prima. In eerste instantie deed ik er fibergy (ook van D&D) tussendoor zodat ze een verzadigd gevoel had voordat ze het land op ging maar daar ben ik nu mee gestopt. Dodson and Horrel heeft ook speciale kruiden. Zij krijgt dit voer ook als zij een 'rustdag' heeft.

Rene Wielens heeft mij geadviseerd en daar is mijn paard erg bij gebaat.

Verder krijgt zij gedorst hooi of iets soortgelijks en komt zij op het land (maar niet dag en nacht). De staleigenaar geeft ook een kleine hoeveelheid droog kuil.

Zij krijgt dit voer ook als zij een 'rustdag' heeft.
Laatst bijgewerkt door sassie76 op 02-12-08 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:11

Marstal vito is heel goed voer voor je bevangen paard, let op met je hooi, ook al geef je onbeperkt ook daar kan veel suiker in zitten, tijdstip van hooien etc. . Ook op het land zetten met mooi weer is het fructaan gehalte hoog evenals vorstperiodes 's morgens vroeg en in de namiddag.
Mijn voorkeur zou gaan naar 2 jarige droog hooi, van een kleine baal, dus geen voordroog of kuil. Daarnaast zou ik hem een maandje op drainage compositum zetten van de groene os.
Paarden die bevangen zijn geweest hebben gifstoffen in hun lijf, vaak geeft de da een kuur als je paard net bevangen is geraakt maar ik zou hem hiermee standaard om de paar maanden mee ondersteunen. Vooral ook omdat het bij die van jou structureel begint te worden, pas ook op voor overgewicht en insulineresistentie.
Hoe oud is je paard ?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:37

mijn paarden zijn niet hoefbevangen en dit wil ik graag zo houden. Daarom ben ik op zoek naar een goed passend voer voor zowel de 5 jarige als de 1,5 jarige.
is marstall vito een volledig voer en kan ik dit lange tijd voeren?
ook geschikt voor de 1,5 jarige of dat een ander voer van marstall voeren. Dodson&horrell is hier niet te krijgen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:01

Eigenschappen:
MARSTALL VITO is een hoogwaardig speciaal voeder op basis van niet-zetmeelkoolhydraten
(NSP), voor een zetmeelarm rantsoen. MARSTALL VITO bevat geen
granen.
MARSTALL VITO is melassevrij en heeft een zeer lage glycemische index en
insulinereactie.
MARSTALL VITO bevat melkzuurferment extract, wortel- en knoflookvlokken,
structuur uit luzerne, snijmaïspellets (de gehele maïsplant, gehakseld, gedroogd en
geperst), weidegraspellets (met veel RC) en een op de bijzondere behoeften
afgestemd vitaminen- en mineralencomplex.
Door toevoeging van plantaardige olie rijk aan omega-3-vetzuren (alfa-linolzuren).
Toepassingsgebied:
Paarden die licht verteerbare koolhydraten slecht verdragen. Paarden met
stofwisselingsproblemen zoals:
• hoefbevangenheid,
• tying up (maandagziekte of spierbevangenheid),
• Cushing syndroom,
• EMS (equine metabolic syndrom)
• EPSM (equine polysaccharid storage myopathie).

Ik heb een cushing paard gehad en die deed het prima op dit voer.
Alle voeders van marstal vind ik verder prima en je kan ze bellen voor een voeradvies. Wat nog belangrijker is is dat je aandacht gaat naar de wei, de bemesting daarvan ( organisch) en de kwaliteit van je hooi, dit is vele malen belangrijker dan je krachtvoer.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:10

mehlika op bokt bezorgt D&H Knipoog Ik heb vandaag 2 zakken gehaald Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:14

Ik zou alleen hooi voeren en een paar keer per week een schepje goede vit/min. mengsel in bv een beetje zemelen roeren, wat appelschijfjes er door voor de smaak, schepje zeewier en eventueel wat lijnzaad en dat was het. Is het meest veilige. Krachtvoer hebben ze eigenlijk niet nodig, wel goed veel ruwvoer en toevoeging in voldoende vit./min.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:15